Södertäljebron och Stavsjö

svea

Trådstartare
O, allvetande Buke. Jag ska åka söderut efter jobbet och vill ha inside information om hur det står till med trafiken förbi Södertälje södergående. Hur stor är risken för köer om man passerar vid 18.30-tiden? Jag såg också att det är något bassel med en bro vid Stavsjö, är det något att oroa sig för? Tacksam för input!

Jag undrar också om det finns något bra matställe nära E4/E22 i Östergötland.

Vet inget om 18.30, men passerade strax efter lunch i måndags (norrgående). Då var det stillastående kö från strax efter Salemavfarten (så långt efter att man inte såg kön där det hade varit dags att ta av och ta gamla vägen). Det var också stopp lite längre söderut, också i riktning söderut, kan ha varit Stavsjö. Mitt tips är att gå in och kontrollera köerna på google strax innan avresa. Är det rött förbi Södertälje så välj gamla vägen från Salem.

Vart skall du åka?
Jag rekommenderar inte att passera varken Stockholm, Nyköping eller Stavsjö om man kan undvika det.
Mitt (och familjens) pendlande mellan typ Uppsala och Skavsta går via Enköping-Stängnäs denna sommar.
Äta i Östergötland vet jag däremot inget om, det är söder om mina vanliga resvägar.

Jag åker där varje dag, Södertäljebron. Efter 17 har det varit helt ok, lite tjockt just vid omledningen, men annars flutit bra. :)

Jag ska åka till Öland. Är det trassel i Nyköping också, alltså? Tack för tipset om Googles trafiktjänst!

Minns inte exakt var det var, bara att det var stillastående kö i mötande körfält en bit. Inte lika lång som vid Södertälje dock. Så är det inte kö i Södertälje är det nog inte så lång kö vid Nyköping.

Redan här i Uppsala på E4n så tipsar de om att ta vägen om Ekp/Strängnäs. Dvs korsningen Bärbyleden/E4

Är det rött förbi Södertälje så välj gamla vägen från Salem.
Nackdelen med att välja gamla vägen från Salem är att du kommer ut vid Moraberg - precis innan köerna pga den havererade motorvägsbron börjar

Föreslår isf att istället för att åka på E4/E20 vid Moraberg - åka över motorvägen, svänga av vid Fornhöjden och sedan följa skyltningen E4/20; då åker du över Östertälje och kommer på Saltsjöbron (den bro motorvägstrafiken har lets om på) direkt innan bron och kan snika dig förbi alla köer.

Andra alternativet är att åka genom stan (men då har du köerna in mot den bron pga broreparation + broöppning att oroa dig för istället)

Är det tjockt rejält så åk via skansundet. Krokig väg och bilfärja, men avstressat, vackert och du kommer ut vid hölö på e4.

Det känns som om det finns för många osäkerhetsfaktorer i att åka över Södertälje, och min stresströskel är extremt låg just nu (ska åka till Öland för att stressa av, är det tänkt). Det får bli 55:an. Det lär väl ta lite längre tid än vad E4 gör när det flyter, men bilen är förberedd för övernattning om vi inte orkar ända fram före läggdags.

Tack snälla bukare, jag visste att jag kunde lita på er!

Nackdelen med att välja gamla vägen från Salem är att du kommer ut vid Moraberg - precis innan köerna pga den havererade motorvägsbron börjar

Föreslår isf att istället för att åka på E4/E20 vid Moraberg - åka över motorvägen, svänga av vid Fornhöjden och sedan följa skyltningen E4/20; då åker du över Östertälje och kommer på Saltsjöbron (den bro motorvägstrafiken har lets om på) direkt innan bron och kan snika dig förbi alla köer.

Andra alternativet är att åka genom stan (men då har du köerna in mot den bron pga broreparation + broöppning att oroa dig för istället)
Det var det jag menade med att köra av vid Salem - inte att man ska köra på igen vid Moraberg (förstås).

Det känns som om det finns för många osäkerhetsfaktorer i att åka över Södertälje, och min stresströskel är extremt låg just nu (ska åka till Öland för att stressa av, är det tänkt). Det får bli 55:an. Det lär väl ta lite längre tid än vad E4 gör när det flyter, men bilen är förberedd för övernattning om vi inte orkar ända fram före läggdags.

Tack snälla bukare, jag visste att jag kunde lita på er!
Låt google räkna på restiden (med den kösituation som är nu). Vet inte var du bor, men för mig tar det just nu trekvart extra att köra E 18 + 55:an (med nuvarande kösituation), normalt tar det en timme extra. En kvart i köer (Södertälje + Nyköping) är inte så mycket att det får kosta 45 minuter i omväg, tycker jag.

Det får bli 55:an. Det lär väl ta lite längre tid än vad E4 gör när det flyter,
Men klart snabbare än E4an just nu.
Jag sätter mig bara inte på den i nuläget.
Det är färdigt mellan Flen och Katrineholm.
Ny 2+1 väg som flyter på överraskande smidigt.

Vi körde söderut från Älvsjö förra onsdagen och då var det inte mycket köer i Södertälje och Stavsjö var tvåfiligt förbi, vi körde då till Karlskrona via E4 till Mjölby och därefter söderut
Matställe är Max i Nyköping första avfarten

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Träning och hälsa del 12
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar