Socker i vattnet?

P

Phorsytia

En lite äldre tant börja prata med mig i stallet och berättade att hon hade i socker i vattnet så det inte skulle frysa (vatten hink) men hon visste inte om det funka eller eftersom det inte var is den kvällen.
Men det som jag undrade är om det kan vara bra för hästen att dricka sockrat vatten varje dag en hel vinter? :crazy:
Jag vågade knappt ge några sockerbitar till hästen på hennes födelsedag :smirk:
Vad tycker ni? Är detta bra för hästen eller inte?

Sv: Socker i vattnet?

Hästar som ju äter gräs, tål stora mängder socker. Spätt vårgräs är rena sockerbomben, och man har forskat på detta och kommit fram till att socker i rimliga mängder inte stör en häst. Men om man inte vill att vattnet sak frysa så häller man i melass. Tillsatsen av socker gör att vattnet inte fryser lika fort. jag brukar ha i ett par deciliter och det håller sig frostfritt i -15 i ca 10-12 timmar.

Så du kan lugnt ge din häst lite socker, det enda man skall vara försiktig med är att en del hästar "går igång" på socker och kan bli nafsiga

Okej lät ju tur det! har aldrig hört nån ha socker i vattnet förut lixom!!

MadickenII skrev:
Hästar som ju äter gräs, tål stora mängder socker. Spätt vårgräs är rena sockerbomben, och man har forskat på detta och kommit fram till att socker i rimliga mängder inte stör en häst. Men om man inte vill att vattnet sak frysa så häller man i melass. Tillsatsen av socker gör att vattnet inte fryser lika fort. jag brukar ha i ett par deciliter och det håller sig frostfritt i -15 i ca 10-12 timmar.

Så du kan lugnt ge din häst lite socker, det enda man skall vara försiktig med är att en del hästar "går igång" på socker och kan bli nafsiga

Man lär sig något nytt varje dag... detta måste prövas. Kanske kan vara något att prova för dem som även har kinkiga hästar som dricker dåligt.
Du skriver ett par deciliter... till hur många liter vatten?

Tilläggas kan att vägverket på försök "sockrar" vissa vägsträckor för att undersöka om man kan förhindra isbildning. Som ett alternativ till saltning.

Jag har hört att man kan lägga ner en liten boll i vattenhinken som flyter, då ska inte vattnet frysa (lite hälsosamare för hästens tänder oxå...)

EmmaJo skrev:
Jag har hört att man kan lägga ner en liten boll i vattenhinken som flyter, då ska inte vattnet frysa (lite hälsosamare för hästens tänder oxå...)

Fungerar dåligt när det finns unghästar som leker med bollen så de själper ut hela tunnan... tyvärr...

Ja egentligen kan man expremintera lite fritt med mängden men jag tar väll 2-3 dl till 10 liter. När vi är ute och tävlar så tar jag ca 4 dl till 13 liter vatten och dessutom en rejäl näve salt, jättebra elektrolytlösning och jag lovar att alla hästar jag känner älskar det!

Man bör dock vara lite försiktig för en del hästar dricker väldigt mycket om dem får melass i vattnet, och kissar ju därefter...:smirk:

Jag ger alltid melass i vattnet när det är kallt och vid tävling och mina hästar har alldeles utmärkta tänder, har varit hos tandläkare.

Melass kan man köpa på 25 litersdunk, dock är det kladdigt så man kan med fördel tappa upp det på mindre typ läskflaskor.

Lycka till med melassblandandet!!

Jaha, så har vi då årets socker och melass i vattnet tråd.

Socker och melass i vattnet sänker vattnets frystemperatur, så att det fortsätter att vara flytande.
Så långt är väl allt väl.

Men om hästar dricker denna sockerlösning som då kan vara -10 grader eller kallare, så kan de få allvarliga köldskador i mun och hals.
Hästar bör dricka vatten som håller några grader på PLUSS sidan av Celsius temperaturskala.

Ja nu har jag provt och det blir inte någon mer gång! Min häst brukar ha typ 1/2 hink kvar med vatten med frusen hinna men i morse fanns inte en droppe hon :love: förmodligen detta med sockervatten!!!

Ja, det låter rimligt. Bättre att hålla vattnet varmt. Fast ett bra förslag till tävlingssäsongen då kusen inte alltid vill dricka när jag vill :)

Problemet med varmvatten är att det är syrefattigt och därför fryser snabbare än kallvatten.

Varmvatten kan inte innehålla mindre syre än kallvatten! Vatten är vatten (H2O). Möjligen kan man säga att varmt vatten kallnar fortare än kallt vatten. Men min poäng var att hålla med Inte_Ung att det inte är bra för hästen att dricka vatten som håller minustemp. Istället för att sockra vattnet får man se till att det inte fryser = hålla varmt (varmt=plusgrader).

Jag har i 2 msk salt i mitt vatten och det klarar faktiskt ca -10, och sen om det fryser så blir isskorpan smulig så hästarna kan ta sönder den gång på gång. Jag har 20 liters hink.

/jenny

Jag har faktist aldrig hört talas om att man kan ha socker och salt i vattnet!
Men nu måste jag hem och testa!
Ibland blir det ganska kallt i vårt stall. Både vattenhinkar och betforen fryser!

Prick skrev:
Varmvatten kan inte innehålla mindre syre än kallvatten!
Syre och syre.
Gas är nog det rätta ordet.
Om man tar ett glas med kallt vatten så ser man att det är gas i vattnet.
Det blir som vita skyar i det och fryser man det så blir isbitarna vita.
Värmer man upp vattnet mycket, så ger sig denna fria gas iväg och isbitarna som man fryser blir klara och genomskinliga (mycket snyggt i en drink).

Dessa gaser håller igång en viss rörelse i vattnet som håller uppe vattnets temperatur.

Samt att det tveklöst inte är särskilt nyttigt för hästens tänder att dricka sockrad vatten.

Det är skillnad på naturligt socker, som i gräs och hö, och tillsatt socker. 3 dl socker är mkt!

Det var ju så jag också tänkte.. tror inte jag vågar testa

peter_lundin skrev:
2 msk i hur mkt vatten? Vattnet på västkusten, ca 2,5%, fryser vid ca 3 minusgrader.
PL

i 20 liter, det skrev jag :D Om man smakar på det så smakar det salt. har märkt att hästen både dricker mer och kissar mer, men hellre det än att hon bara hinner få i sig 5 liter innan det är bottenfruset. I hagen fryser vattnet på 15 minuter vid -15 eller mer.

Sen dricker hon inte så mycket per dygn, blir bara 20 liter när det är under -5. Det dubbla annars.

Fenomenet där man kan sänka vattnets fryspunkt kallas inom kemin helt enkelt för fryspunktsnedsättning, anledningen till att man kan göra det har med den nya lösningens entropi att göra. Precis som namnet, och i enlighet med vad andra redan skrivit i tråden, så kan vattnets temperatur sjunka ytterligare ett par grader innan det fryser, vilket ju innebär att vattnet är väldigt kallt. Jag skulle personligen inte vilja att mina hästar drack så pass underkylt vatten, tror att man i det långa loppet bör sträva efter andra metoder för att hålla vattnets temperatur på plussidan, såsom thermobar eller andra konstruktioner.

MVH annmik

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 212
Senast: Efwa
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 034
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama