Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

prinsus_

Trådstartare
Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är socker/melass)

Jag har en paintvallack på fyra år och jag har länge misstänkt att han har någon sorts obalans i kroppen och tarmen. Förra vintern fick han därför Chlorellaalger för att stärka upp sig. Jag köpte honom som mager skruttig ettåring och kämpat för att få honom i fint hull och må bra och har därför givit honom vad jag har trott var bra foder. Fri tillgång på fint hösilage samt Nya Krafft Groov och ca 5dl torr betfor per dag eftersom jag alltid trott att betfor är bra för magen. Han har alltid skitit illa - dvs det luktar pyton om hans bajs. Nu blir hans hovar sämre och sämre och han är ganska ömfotad trots att han alltid gått barfota och verkas av en mycket duktig barfotaverkare och går ute i princip på lösdrift (får stå inne när vädret är som värst annars går de alltid ute dygnet runt), dock motioneras han inte särskilt mycket just nu eftersom jag är skapligt höggravid.

Nu hade vi hovvårdskurs hemma i helgen och vi diskuterade min hästs hälsa och hovar med instruktören. Han hade dessutom lagt märke till att det var mycket bark avgnagt i mina hagar. Instruktören såg på hästens hovar att han har någon obalans i kroppen och frågade vad han äter. Han tyckte att jag omedelbart skulle ta bort sockret dvs betfor och pelleterat foder ur kosten för att min häst troligen inte tål detta. Av en händelse har jag nu pratat med en väninna vars hästar också har stått på betfor och som är ömfotade och känsliga.

Är betfor verkligen bra hästmat eller är det bara så att sockertillverkarna har tillräckligt med pengar så de har råd att marknadsföra och sälja sina sopor?
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Fri tillgång på fint hösilage samt Nya Krafft Groov och ca 5dl torr betfor per dag eftersom jag alltid trott att betfor är bra för magen.

Han hade dessutom lagt märke till att det var mycket bark avgnagt i mina hagar.

Hoppas att du blötlägger din betfor ordentligt!!!

Hur mycket kraftfoder ger du? Inte fri tillgång där hoppas jag!

Har du ett ensilage med bra näringsvärde (och inte för blött) och din häst bara står och vilar i hagen så skulle jag fundera på behovet av kraftfodertillskott. Kanske till och med byta ut en del mot halm för att få ökat fiberinnehåll. Antar att du har en bra analys av fodret för att kunna göra en korrekt foderstat.

Vilken typ av träd har du? En del trädslag kan ge kraftiga magstörningar, bland annat ek och al.

Jag kommenterar inte barfotaskoning eftersom det är religion...
 
Senast ändrad:
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Betfor är ett väldigt bra, fiberrikt foder. Jag har snarare den erfarenheten att hästar med obalans i magen rättar upp den snabbare, både vid för hård men även löst träck.
Socker finns i naturen, gräset är fullt med sk glucoser och värst på våren när gräset börjar spira.

Däremot ger jag inte pelletterat foder, men det beror inte på ev socker utan därför att fodersorten kan bilda foderinpackningar som kan ge inflammtioner i tandköttet.
Ffa på äldre hästar där tandköttet börjar dra sig tillbaka på åldersn höst, detta är helt naturligt så därför väljer jag en annan fodersort.
 
Senast ändrad:
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Hoppas att du blötlägger din betfor ordentligt!!!

Hur mycket kraftfoder ger du? Inte fri tillgång där hoppas jag!

Har du ett ensilage med bra näringsvärde (och inte för blött) och din häst bara står och vilar i hagen så skulle jag fundera på behovet av kraftfodertillskott. Kanske till och med byta ut en del mot halm för att få ökat fiberinnehåll. Antar att du har en bra analys av fodret för att kunna göra en korrekt foderstat.

Vilken typ av träd har du? En del trädslag kan ge kraftiga magstörningar, bland annat ek och al.

Jag kommenterar inte barfotaskoning eftersom det är religion...

??? Jag förutsätter att ingen psykiskt frisk hästägare ger fri tillgång på kraftfoder. Jag räknar hjälpligt på foderstat men det är svårt att bedöma exakt hur mycket grovfoder en häst äter som delar med andra hästar och går ute dygnet runt, men visst det är ett välbalanserat mycket torrt och fint hösilage som passar till mina unghästar, det är ogödslat och därmed inte alltför kraftigt, årets analys har inte kommit ännu. Jag vet att det inte är bra med ekbark, det intressanta är varför de äter mycket bark och jag ville veta om någon annan hört att socker i fodret gör att hästarna vill balansera med beskan i barken. Givetvis blöter jag betforn, det GÖR man ju. Trist att bli behandlad som en idiot.

Jag ville veta vad ni har för erfarenheter av betfor och pelleterat foder och vad ni har hört eller läst. Jag behöver inte hjälp med att ställa foderstat.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Betfor är ett väldigt bra, fiberrikt foder. Jag har snarare den erfarenheten att hästar med obalans i magen rättar upp den snabbare, både vid för hård men även löst träck.
Socker finns i naturen, gräset är fullt med sk glucoser och värst på våren när gräset börjar spira.

Däremot ger jag inte pelletterat foder, men det beror inte på ev socker utan därför att fodersorten kan bilda foderinpackningar som kan ge inflammtioner i tandköttet.
Ffa på äldre hästar där tandköttet börjar dra sig tillbaka på åldersn höst, detta är helt naturligt så därför väljer jag en annan fodersort.


precis detta var vad jag tidigare hört och trott om betfor - att det skulle vara bra för magen - inte skadligt! Att pelleterat foder skulle ge foderinpackningar i munnen har jag aldrig hört, skulle det gälla även om man blöter pelletsen? Däremot går det ju mycket andra rykten om bindemedel i pelleterat foder som jag tidigare alltid tagit med en nypa salt.

Om jag inte minns fel så är väl gräset generellt mer proteinrikt på våren för att övergå till mer kolhydratrikt framåt höstkanten. Vet dock inte om det är glukos/enkla sockerarter eller längre, långsammare sockerarter.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Jag skulle testa att ta bort betforen och även annat som är sött, om du tex ger sockerbitar eller mycket äpplen. Du märker ju om hästen mår bättre eller inte i magen. Jag brukar hjälpa min eksemhästs mage med att ge Fiberplex vissa perioder - det funkar bra tycker jag. Eller kanske testa olja - det lenar och hjälper tarmen med matsmältningen.

Jag håller med Boj om att pelleterat foder inte alltid är särskilt bra - man får tänka på att ge andra saker som ger tuggmotstånd så att tänderna slipas på ett mer naturligt sätt. Att blöta det gör bara saken värre skulle jag säga. Vi hade förra vintern ett otroligt grovt hö - mycket bra till lättfödd islandshäst som vill ha att tugga på hela natten.

Hösilage är inte heller det allra bästa när vi talar både munhygien och magkontroll - ger gärna en obalans i magen och ger inget tuggmotstånd.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Är det ekbark hästen äter? I så fall så äter den av samma skäl som de äter ekollonen, de blir beroende. Och om det är ekträd med de symtom du har så är din häst redan förgiftad.
Av en förgiftning så är symtomen bl.a. magkattar och fång, då det kommer som ett brev på posten av ekförgiftning.

Viss hovvårdslära har alltid sagt att betfor är dåligt foder, vilket jag alltid trott också tidigare. Men efter att ha gett det en chans och kollat upp vad det igentligen innehåller så har jag bytt sida och anser det vara ett bra foder. Ännu bättre den betfor som är utan melass.
Man bör dock tänka på att alla hästar är individer, så därför så tål inte alla hästar visst foder.

De symtom som du berättar om får hästar som har magkattar/sår. Skit som luktar surt betyder på kraftig obalans, skit som är lös och hovarna blir mycket dåliga av en trasig mage, mycket tuggande för att lindra smärtan. Det hör ihop.
Jag har precis själv genomgått båda varianterna jag skriver om en häst av varje de senaste fem åren.

Beroende på grundorsaken varför så behöver din häst behandlas med något som stabiliserar upp magen en gång för alla och sedan hållas efter.
I foderväg så är hippoalfa, och linfrö samt betfor snälla och lenande foder. Till magen så kan den ges pronutrin, protexin, kolpasta alt. tredagars coliekur för att återställa balansen. Allt detta kan du få genom veterinären som jag tycker du skall kontakta.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Vad det gäller tuggmotstånd så väljer hästar hösilge före torrt hö. Gräs innehåller mycket vatten , upp till 85% så där blir heller inget tuggmotstånd.
Betfor och socker är heller inget problem om inte hästen har problem med insulinet.
Jag har då en undantagshäst, som äter betfor, pellets och hösilage. Utmärkt munhygien, kanonfina hovar och ett eksem som inte syns ens. Däremot är jag väldigt noga med foderbyten, det ger obalans på många sätt.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Jag tycker oxå du ska kontakta en vet. Om hästen inte mår bra ska man inte labborera själv anser jag utan kolla upp vad som är fel så man kan vidta rätt åtgärd! En rubbning av tarmfloran har min häst också haft. Det luktade surt avlopp om hans bajs och det var mkt löst. Gav honom en tredagars coliekur och sen var han bra igen. Man måste dock vara noga med att ta bort det som varit orsaken till rubbningen.
Jag har aldrig någonsin hört att hästar skulle må dåligt av betfor, typ dåliga hovar. Kanske lite lösa i magen om man ger för mycket. Men även det kan ju en vet svara bättre på! Hoppas din pålle blir bättre!:love:
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

*lånar min egen knapp*

Tack för alla kloka svar. Vi ger hösilage till hästarna pga att gammel-hästen har luftvägsproblem. Jag börjar iallafall med att ta bort kraftfoder och betfor och ger endast grovfoder och lite morötter och A-fil, har kört med detta i fem dagar och jag tycker inte att bajset luktar lika illa längre, löst har det aldrig varit. Ska skaffa hem lite halm till honom också men det är svårt när de går ihop och gammelgubben (31årigt halvblod) kan ju inte leva på halm :crazy: . Jag tar ett steg i taget.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Är det ekbark hästen äter? I så fall så äter den av samma skäl som de äter ekollonen, de blir beroende. Och om det är ekträd med de symtom du har så är din häst redan förgiftad.
Av en förgiftning så är symtomen bl.a. magkattar och fång, då det kommer som ett brev på posten av ekförgiftning.


Himmel och pannkaka vad korkad jag har varit :eek: Jag fick brottas med samvetet en stund innan jag kunde med att skriva detta men jag kryper till korset för att alla ska få ta del av detta. Jag har läst massor av artiklar om ekollonförgiftning men inte satt detta i samband. Det är bland annat ekar i hagen de har gått lös på. De gnager även på aspar men det är väl rena hälsokuren för hästar vad jag förstår (eftersom det går att köpa asp-barkspellets som fodertillskott). Visserligen har de inte gått i just den avgnagda hagen i sommar men det kan ju hänga kvar och det finns ekar i den hagen de går i nu också. Tack för att du öppnade mina ögon och min ärt-hjärna! Här ska hägnas! Sen när bebisen har kommit ut och huset är skapligt färdigsnickrat så ska alla ek-jävlar sågas ner. Typ ett hundratal... Det blir fina brasor framöver. Någon som behöver ekved? Det är ju inte bra för kaminer heller tyvärr :crazy:
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Så lite så....... Jag tycker du skall ta och röntga hans hovar så du får veta om han drabbats av förgiftningsfång, kolla även upp hur hans blodvärden är. De kan även få förstorad struma, så känn efter det med.

Du skall inte ge en sådan häst morötter eller äpplen, ej heller svårsmällt foder med mycket stärkelse i ex. havre, korn, olika färdigblande fodersorter ex. grund, groov m.fl. som innehåller hög stärkelseandel.

En gång beroende och förgiftad alltid förgiftad. Är det illa så att inre organen tagit stryk så kommer hästen dö i förtid. Men har den inte tagit så mycket stryk så går det att ha den fungerande ganska normalt med tid och pyssel.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Du skall inte ge en sådan häst morötter eller äpplen, ej heller svårsmällt foder med mycket stärkelse i ex. havre, korn, olika färdigblande fodersorter ex. grund, groov m.fl. som innehåller hög stärkelseandel.

Ska ta ut vet. och ta lite orienterande blodprover. Röntgen tror jag väl inte botar något egentligen. Men vad ska man fodra med förutom grovfoder om man varken kan ge havre, korn eller färdigblandade fodersorter? Äpplen ger jag inte alls men jag trodde ju att morötter var bra. Något skrammel vill man ju ge i krubban när de andra hästarna äter, om inte annat för att få givit mineraler.

Vad ingår i ditt tips om "tid och pyssel"?
 
Senast ändrad:
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Om hästen nu har så dålig avföring är det akut att få den i balans.
Be vet. om råd.
Så illa luktade min när han oxå fick Fång.
Att det skulle vara betforn eller krafften köper jag inte.

Hösilage kan räknas som foderbyte vid varje ny bal.
Skulle ge hö istället.
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Röntgen botar ingenting, men det visar ju om din häst har/haft fång och då kan ni också åtgärda på exakt vis utifrån vad som ev. hittas i form av rotation eller sänkning. Det var så jag tänkte.

Ett foder som innehåller mycket fibrer, råfett och lite stärkelse.

Ex. linfrökaka, betfor, soja, Krafft + grön, Dodson&Horrels sortiment för fånghästar är de som jag har provat och fått bra resultat av samt ge något riktigt bra för magen. Beroende på hur hästen är påverkad i organen så har jag även fått gå ner regält i kvot. Ekhästen mådde bäst av en kvot runt 5.0 och magsårshästen mår bäst i kroppen när han ligger runt 5.5.

Alltid, helst året om äta samma foder och mängd, vara försiktig sommartid då kvoten sticker iväg och stärkelsen i gräset åker bergo-dal-bana. Samt ha hästen igång i lagom mängd året om.

Har du ett bra grovofder som kanske ligger från 5.0 så skulle jag bara ge linförkaka och pelletsmineraler som krubbskrammel.

Min ekhäst var överkänslig mot många fodersorter och fick ofta allergiska ustlag på sommaren med ödemliknande bölder samt regnskollor. Hans humör var ena dagen upp andra ner, han hade anemi och levern var till å från påverkad m.m.m.m
 
Sv: Socker i foder (betfor, melass, bindmedel)

Röntgen botar ingenting, men det visar ju om din häst har/haft fång och då kan ni också åtgärda på exakt vis utifrån vad som ev. hittas i form av rotation eller sänkning. Det var så jag tänkte.

Ett foder som innehåller mycket fibrer, råfett och lite stärkelse.

Ex. linfrökaka, betfor, soja, Krafft + grön, Dodson&Horrels sortiment för fånghästar är de som jag har provat och fått bra resultat av samt ge något riktigt bra för magen. Beroende på hur hästen är påverkad i organen så har jag även fått gå ner regält i kvot. Ekhästen mådde bäst av en kvot runt 5.0 och magsårshästen mår bäst i kroppen när han ligger runt 5.5.

Alltid, helst året om äta samma foder och mängd, vara försiktig sommartid då kvoten sticker iväg och stärkelsen i gräset åker bergo-dal-bana. Samt ha hästen igång i lagom mängd året om.

Har du ett bra grovofder som kanske ligger från 5.0 så skulle jag bara ge linförkaka och pelletsmineraler som krubbskrammel.

Min ekhäst var överkänslig mot många fodersorter och fick ofta allergiska ustlag på sommaren med ödemliknande bölder samt regnskollor. Hans humör var ena dagen upp andra ner, han hade anemi och levern var till å från påverkad m.m.m.m

Förstår hur du tänker med röntgen. Vilken kvot tänker du på? Förhållandet Energi/smrp? Vilka säljer Dodson & Horrels? Är det typ Müsli? Krafft + grön, menar du Kraffts mineralfoder då?
 

Liknande trådar

H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 949
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp