Asni är lite mer komplex än andra osäkra hundar jag jobbat med. Hon är
Tro inte att jag inte jobbat med detta, hon har blivit mycket bättre. Idag morrade hon endast kort på en man när vi närmade oss porten, och vi hade passerat massor med hundar, folk, konstiga människor som sprang eller bara stod still. Ofta behöver jag inte ens göra något. Märker jag att hon ser något räcker det oftast med att jag bara säger 'bra, duktig tjej' och så struntar hon i vad det nu var hon såg. Ibland visar det sig ha varit en människa, en hund, ett rådjur etc. Så hon är ändå rätt duktig på skvallerträning, men det blir svårare och svårare desto närmare hemma vi är, för jag gissar att hennes inte optimala vakt slår in i det hela.
Att be henne att göra något annat när hon blir upprörd fungerar... Inte riktigt. Jag kan be henne att sitta fint, snurra, sätta sig vid mig etc och hon gör det, är tyst, men fortsätter titta bort mot 'hotet' och morra när hon gör det. Inte direkt så jag kan tvinga henne att bara titta på mig, även om vi kommit en bra bit på vägen med att utöka ögonkontakten.
Och min ursprungsfråga var faktiskt inte att be om tips specifikt för henne, utan för hur man skulle kunna försöka tolka MH och MT för att undvika den här typen av social osäkerhet.