Socialen, ang lägenhet?

Taken

Trådstartare
Har en bekant/bekant som "lever" på socialen. Bor i ett rivningshus. Nu har det sålts och de nya ägarna vill riva huset.

Hen har försökt i ett par år att få en annan lägenhet men soc har sagt att det är för dyrt. Lägenheten hen hyr, avloppet fungerar inte som det ska, dålig värme, dålig isolering. Det drar in kallt utifrån. Varmvatten till å från. Alltså ett "ruckel" Hen är den ende som bor kvar då hen inte får hjälp från soc. De lägenheter hen tittat på har varit för dyra. 1:or och 2: enl soc.

Vet hen har försatt sig i detta själv. Deprimerad osv. Sjukskriven.

Nu vill soc att hen ska flytta till ett flyktingboende. Finns inga lediga lägenheter. De som fanns fick flyktingarna.

Inga påhopp, men vad gör man? Hen har försökt i flera år att få en annan lägenhet. Duger med en 1:a men för dyr enl soc. Vad har de för gräns ang hyra?

Nu måste hen flytta snart då huset rivs. Efter nyår är det kört!

Vad gränsen för vad hyran får vara kan säkert variera i olika kommuner. En bit utanför Stockholm tror jag det låg på 5000 för några år sedan för 1-2 personer. Nu vet jag inte. Men det beror också på hur många det är i familjen som behöver bostaden. Bäst är väl att fråga på socialkontoret i den aktuella kommunen.

Men jag undrar hur du tänker när du säger att hen själv har försatt sig i situationen genom att vara deprimerad och sjukskriven. Sådant styr man inte över själv. Det är skit som händer.

Har en bekant/bekant som "lever" på socialen. Bor i ett rivningshus. Nu har det sålts och de nya ägarna vill riva huset.

Hen har försökt i ett par år att få en annan lägenhet men soc har sagt att det är för dyrt. Lägenheten hen hyr, avloppet fungerar inte som det ska, dålig värme, dålig isolering. Det drar in kallt utifrån. Varmvatten till å från. Alltså ett "ruckel" Hen är den ende som bor kvar då hen inte får hjälp från soc. De lägenheter hen tittat på har varit för dyra. 1:or och 2: enl soc.

Nu vill soc att hen ska flytta till ett flyktingboende. Finns inga lediga lägenheter. De som fanns fick flyktingarna.

Inga påhopp, men vad gör man? Hen har försökt i flera år att få en annan lägenhet. Duger med en 1:a men för dyr enl soc. Vad har de för gräns ang hyra?

Då jag var i ungefär samma situasjon för 18 år sedan, (huset solgt och omöjligt att få hyra nytt trots bra betald jobb) fick jag besked av soc att skaffa mig tält eller husvagn, trots att det var dryga -20 de veckorna jag pratade med dem.

Soc menade på att de 11 lediga lägenheter de förfogade över behövdes till tjejer som ville flytta hemifrån i fall det skulle dyka upp någon och narkomaner/alkoholister på socialbidrag. (kommun med drygt 14000 invånare)

Jag får det inte att gå ihop, din bekant lever på soc men får ingen hjälp? Bekanten är erbjuden det som finns, plats på ett flyktingboende så vad är det som är kört? Hur kan lägenheter gått till flyktingar om bekanten inte kunnat hitta något och soc inte haft något att erbjuda?

Soc vill att hen ska flytta till flyktingboende. Är det där det är fullt? Hur menar du då att hen ska flytta dit?

Vad har soc för annan plan då? Eller säger de att de inte kan hjälpa?

Vad är problemet?

Din bekant erbjuds tak över huvudet, värme, varmvatten, fungerande avlopp.
Jag ser inte bekymret. Vad är problemet?

Vad är problemet?

Din bekant erbjuds tak över huvudet, värme, varmvatten, fungerande avlopp.
Jag ser inte bekymret. Vad är problemet?

Jag skulle i alla fall se det som ett problem att inte kunna ta med mig det jag äger. Att vara utan ett hem är heller ingen hit för tillfrisknande. (Har den t-shirten.)

Med ett sådant arrangemang överlever man rent fysiskt, men mer än så är det ju inte. Ett flyktingboende är inget hem, det är en livboj.

Socialtjänsten har gränser för hur hög hyra man betalar, det är olika mellan kommuner. En orsak är förstås att de som hyr ut i andra hand inte ska kunna ta ockerhyror som betalas av skattepengar. Hur det är med just den här kommunen får du kolla upp.

Har personen ingen möjlighet att komma ut på arbetsmarknaden och bli självförsörjande? Har denne ingen möjlighet att söka hyreslägenhet på den öppna marknaden?

Socialtjänsten har en "tak över huvudet-garanti" antar att det är därför personen erbjudits plats på flyktingboende. Alternativet brukar vara vandrarhem och liknande, och det behöver inte ens ligga i hemkommunen.

Jag skulle i alla fall se det som ett problem att inte kunna ta med mig det jag äger. Att vara utan ett hem är heller ingen hit för tillfrisknande. (Har den t-shirten.)

Med ett sådant arrangemang överlever man rent fysiskt, men mer än så är det ju inte. Ett flyktingboende är inget hem, det är en livboj.
En livboj är bättre än att bo på gatan, där lär du inte kunna ta med dig det som du äger. Vilken t-shirt du haft är ointressant i sammanhanget.
Vi är nog ganska många som levt i åratal utan varmvatten o centralvärme o med torrdass på gården dessutom.

Vi är nog ganska många som levt i åratal utan varmvatten o centralvärme o med torrdass på gården dessutom.
Det är 30 år sen jag hade centralvärme, 25 år sen jag hade utedass men det funkade bra, 20 år sen jag installerade varmvatten och 15 år sen jag installerade dusch. Förra vintern fixade jag rinnande vatten och avlopp i köket och innan dess fick jag diska i handfatet på toan och imorse när jag vaknade hade jag +12 inomhus och då har jag inte ens socbidrag. Det är fler än man tror som tvingas leva under små förhållanden och jag har själv skruvat åt pengautflödet för att kunna riva stället och bygga nytt, igår var jag till en kompis och tittade på en fryscontainer som jag ska bo i tills kåken står färdig om 2-3 år.

Måste man så måste man och då får man lösa problemet själv.

Ja visst är det en livboj. Och målet måste ju vara att kunna släppa livbojen och bli självförsörjande.
Det har ju också en ekonomisk och praktiskt svårighet. Dvs i många kommuner är det inte lätt att fixa boenden med bostadsbrist.
Jag tycker definitivt att det ska finnas en livboj som fångar upp folk. Ingen ska behöva bo på gatan. Men jag tror inte det är praktiskt möjligt att begära att alltid kunna få en lägenhet. dvs hur mkt ska samhället ordna?

Senast ändrad:
Ja visst är det en livboj. Och målet måste ju vara att kunna släppa livbojen och bli självförsörjande.
Det har ju också en ekonomisk och praktiskt svårighet. Dvs i många kommuner är det inte lätt att fixa boenden med bostadsbrist.
Jag tycker definitivt att det ska finnas en livboj som fångar upp folk. Ingen ska behöva bo på gatan. Men jag tror inte det är praktiskt möjligt att begära att alltid kunna få en lägenhet. dvs hur mkt ska samhället ordna?

Jag har suttit i livboj-sitsen som 13-åring och bodde t.om. med på hotell ett par veckor för att vi skulle ha tak över huvudet. Det var ett akut läge som uppstod och det var droppen som fick min bägare att rinna över så jag blev sjuk. Men vi fick faktiskt en ny lägenhet under samma år så det gick ju att ordna ändå trots brist på bostäder (stockholmsförort).

I det här fallet har har ju ett bostadsbyte varit på gång i flera år så det är märkligt att man låter det gå så långt att ett flyktingboende blir enda alternativet. Det är rätt illa med tanke på att det tydligen är en psykiskt skör person det rör sig om här. Risken är att hälsan försämras och då är vägen till självförsörjning betydligt längre än annars.

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på en spinoff. Det hävdas ju ofta att reavinstskatten på bostäder gör att folk inte har råd att flytta. Jag är kanske korkad...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: touche
·
Äldre Bakgrund. Jag köpte 2012 min pappas hus (tidigare min farmors hus). Detta för att jag är enda barnet av fyra som vill bo där och pappa...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 649
Senast: rutans
·
Relationer Jag bor i en lägenhet med rivningskontrakt. Gubben som äger huset håller det under all kritik. Han köpte billligasste duschen han kunde...
2
Svar
28
· Visningar
3 330
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka