SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Mischmasch

Trådstartare
Det här gäller inte mig utan en bekant på Facebook som verkar ha svårt att komma "vidare" i livet, tänkte höra med er som kanske har mer erfarenhet av sånt här om det finns någon möjlighet som hen eventuellt missat.

Det jag vet är att hen har ofullständiga gymnasiebetyg och efter gymnasiet har hen pluggat (troligtvis komvux) men inte klarat studierna. Nu går personen på socialbidrag men söker jobb (så klart).
Hen var på vippen att få börja springvicka inom kommunen tills dom fick veta att hen inte klarat gymnasiet, då var det stopp. Och att läsa upp betygen på komvux är inte ett alternativ då hen inte har rätt till CSN förrän hen läst ikapp poängen och inte kan plugga med socialbidraget kvar :banghead:

Personen är 27 år och har barn. Vad gör man i en sådan situationen? Är enda alternativet att leta vidare och hoppas att någon vill anställa en trots att man inte har slutbetyg från gymnasiet?
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Det här gäller inte mig utan en bekant på Facebook som verkar ha svårt att komma "vidare" i livet, tänkte höra med er som kanske har mer erfarenhet av sånt här om det finns någon möjlighet som hen eventuellt missat.

Det jag vet är att hen har ofullständiga gymnasiebetyg och efter gymnasiet har hen pluggat (troligtvis komvux) men inte klarat studierna. Nu går personen på socialbidrag men söker jobb (så klart).
Hen var på vippen att få börja springvicka inom kommunen tills dom fick veta att hen inte klarat gymnasiet, då var det stopp. Och att läsa upp betygen på komvux är inte ett alternativ då hen inte har rätt till CSN förrän hen läst ikapp poängen och inte kan plugga med socialbidraget kvar :banghead:

Personen är 27 år och har barn. Vad gör man i en sådan situationen? Är enda alternativet att leta vidare och hoppas att någon vill anställa en trots att man inte har slutbetyg från gymnasiet?

Jag hade börjat med att ta en seriös diskussion med soc om det hade gått att plugga och ändå få ut bidraget, då hen utan avklarade gymnasiestudier inte får ett jobb. Om man har en bra handläggare så brukar det gå att diskutera med dom och att visa på hur planen ser ut för att lyckas förändra sin situation.

/Camilla
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

CSN kan ochså överväga att ge lån för studier även fast man inte gått klart något innan. En av mina föreläsare fick en chans till från CSN, men han sa att det kräver egen instats och tar kontakt och beskriver sin sitvation.
gulan
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Förlåt en kanske dum fråga - men varför kan man inte plugga med socialbidrag?
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

För att du får inte socialbidrag om du istället kan leva på studiemedel. Eller så är det så att du måste vara arbetssökande för att få socialbidrag och det är du ju inte om du studerar.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Man ska väl stå till arbetsmarknadens förfogande? Plus att då skulle väl ingen ta studielån, om man kunde få soc istället som student?
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Vet ni om man får göra prövning på komvux utan att det räknas som att man studerar? Alltså att man läser in kurserna på egen hand hemma och sedan bara går dit och tentar av dom?
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

För att du får inte socialbidrag om du istället kan leva på studiemedel.

Fast om man inte kan pga olika omständigheter, så har även studenter rätt till ekonomiskt bistånd trots att dom har studiemedel.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Socialnämnden skall inte enligt allmänna råd kräva att den som står till arbetsmarknadens förfogande ska börja plugga och därmed ta lån för att klara sin försörjning.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Nej, det var inte så jag menade heller, men man kan inte tvärtom gå till soc och säga att jo, jag skulle vilja plugga men har ingen lust att ta lån, kan jag få pengar av er istället?

För det skulle man ju kunna, ifall det var så att man finge plugga på soc.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Går denne till soc och förklarar situationen, står kvar som inskriven på af och pluggar för att visa att den vill nåt så går nog soc med på det då personen visar att denne vill mer i livet
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Under tiden som jobbcoach var det flera som inte hade gymnasiebetyg som efter en handlingsplan med mig och soc/försäkringskassan (några gick på aktivitetsstöd), var det okej att under en kortare period läsa in ex. några ämnen samtidigt som de sökte jobb, det var dock viktigt att visa att de hade en plan med detta. En vidareutbildning eller ett arbete och jag tror att många känner till att utan gymnasieutbildning är det svårt att få jobb idag.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Hur många poäng ligger personen efter med? Är det inte alldeles för många kan man skriva till csn och få fortsatt studiemedel ändå, trots att man inte kommit i kapp med dessa poäng.

Annars kan man få plugga några kurser fast man har försörjningsstöd, där hänger det mycket på vilken handläggare man har, det gäller att den tycker att det är en bra idé.

Varför har personen inte klarat studierna? Du behöver såklart inte skriva ut det, men beror det på sjukdom kan man söka typ aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Hur många poäng ligger personen efter med? Är det inte alldeles för många kan man skriva till csn och få fortsatt studiemedel ändå, trots att man inte kommit i kapp med dessa poäng.

Annars kan man få plugga några kurser fast man har försörjningsstöd, där hänger det mycket på vilken handläggare man har, det gäller att den tycker att det är en bra idé.

Varför har personen inte klarat studierna? Du behöver såklart inte skriva ut det, men beror det på sjukdom kan man söka typ aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.

Hen saknar 100 poäng. Personen har enligt egen uppgift inte klarat studierna på grund av citat "koncentrationssvårigheter", vad det innebär mer i klartext vet jag inte.
Jag föreslog att hen skulle prata med sin handläggare på soc för att höra om det går att få läsa in gymnasiekurserna och fortfarande behålla CSN men hen är tydligen i Fas3 och då fick man inte plugga samtidigt eller nåt sånt.

Som jag förstår det så verkar hen hellre stanna kvar i Fas3 och inskriven på AF än plugga och därmed måsta "hoppa av" AF/Fas3-grejen. If that makes sense? :cautious: Jag har som sagt inte så mycket erfarenhet av sånt här.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Kan inget om Fas3 men om det handlar om 100 p så lär det inte vara några problem att få studiemedel ändå. Har hen ens försökt prata med CSN?

Tror personen att hen han större chans att klara av studierna nu? I så fall är det bara skriva ett brev till CSN och förklara varför hen inte tog poängen, typ olika omständigheter som gav koncentrationssvårigheter och att hen nu har bättre förutsättningar.

Jag låg efter med mer poäng och CSN godkände min förklaring.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Om en utbildning är studiemedelsberättigad och man är i Fas 3..ja fas 1 och 2 för den delen med, då blir man utskriven från åtgärden Jobb- och utvecklingsgarantin. MEN däremot så har man möjlighet att ha en arbetsmarknadsutbildning eller en kortare utbildning - ej studiemedelsberättigad. Om bedömning finns att arbetsmarknadsutbildning skulle leda till anställning så finns möjlighet att anvisa till denna insats inom Fas 3.”
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Men 100 gymnasiepoäng är ju inte så mycket. Välj två lättare kurser som man kan klara av på kvällstid eller liknande?
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Fast problemet verkar ju vara att personen har försörjningsstöd. Då måste soc godkänna att man studerar ändå, även om man så gör det nattetid när man annars skulle ha sovit.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 428
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 259
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp