SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Fast hen får studera ett halvår utan att bli utskriven från fas 3, min granne fick veta det nu i somras.
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Halvt kl.

Jag känner inte personen mer än att vi är släkt så jag tänker inte lägga mig i mer.

Hen fic förslag av en annan att bli klassmorfar/klassmormor och det verkade både hen och andra rycka var en bättre idé än att försöka läsa in gymnasiet. Jag håller väl inte med, dels för att när jag läser om klassmorfäder (googla om ni inte vet, jag hade inte heller hört talas om det förut) inte direkt verkar vända sig till unga människor utan någon arnetslivserfarenhet och för att ett slutbetyg skulle öppna betydligt fler dörrar och vara en mer långsiktig imvestering.

Men har man som mig alltid haft lätt för sig i skolan så kanske det är svårt att sätta sig in i att det kam vara så svårt att läsa in lite gymnasiekurser.

Skriver på mobilen som inte är så samarbetsvillig så ni får ha överseende med stavningen ;)
 
Sv: SOC, CSN och ofullständiga gymnasiebetyg

Tror du inte att soc godkänner att personen läser KomVux med försörjningsstöd?

Jag har ingen aning men jag ser inte så många andra alternativ till lösning. Så jag föreslog att hen skulle prata med sin handläggare och ifall dom nekade så frågea vad dom ser för några rimliga alternativ istället för att i framtiden komma bort från försörjninsstödet. Men då verkade andras förslag på att bli klassmorfar gå bättre hem. Kortsiktigt så är det väl en lättare väg än att behöva sätta sig i skolbänken igen, vet inte om det är därför. Men själv tycker jag som sagt att ett slutbetyg borde vara högsta prioritet så at man sen kan söka "riktiga" jobb.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Luddig rubrik, jag vet, och jag ber om ursäkt! Jag läste en tråd (på ungdom tror jag) om första jobbet efter gymnasiet. Tips haglade in...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 428
Senast: Blueberry
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 259
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp