Snyggt uppställd?

G

Galathea

Hur får jag min valp att stå snyggt uppställd egentligen? :confused: Någon som har några bra tips? Eller är han för valpig och skranglig ännu? Han hamnar jättelätt som en gunghäst nämligen. Jag börjar ju alltid med att ställa frambenen rakt under honom, men så fort jag flyttar bak bakbenen så hamnar han i gunghästställning igen. Han tippar liksom inte framåt, och det ser nästan ut som att frambenen är för långa för att få plats. När jag lyckas få honom med frambenen hyffsat rakt under sig så blir bakbenen inge snygga istället, och hans fina vinklar bak syns inte lika väl. Han bryr sig inte så mycket om godis så det fungerar inte att locka honom att "luta sig" mer framåt heller. :crazy:

Någon som har några tips?

Har inga bra bilder nu men ungefär så här ser gunghästståendet ut:

IMG_2291.jpg

Sv: Snyggt uppställd?

Hur ställer han sig när han "ställer sig själv" ute i naturen och så?
Har du provat att fixa bakbenen först?
Testat med ännu godare godis? :p

Om du ställer färdigt bakbenen först och sen lyfter upp framdelen och sätter ner brukar frambenen bli raka. Fast man kanske inte kan göra så med en jätte hund :p

Annars har jag blivit instruerad att om hunden blir gunghäst så har man ställt bakbenen för långt bak i förhållande till hundens exteriör.

Jag är väldigt noga med att frambenen står snyggt först. Sen utgår jag från dom. Blir hunden som en gunghäst har man "dragit" ut den får långt. Ser inte fint ut när frambenen inte står rakt, utan det blir som på din bild.
Men jag vet det är svårt, jag hade också en förmåga att gärna dra ut min hund när jag började med utställning. Men nu kollar jag noga så frambenen står rätt och utgår från dom.

Hoppas det är ok om jag lånar din tråd lite.
Hur gör man då för att få hunden att stå kvar med frambenen när man flyttar bakbenen? Är det någon som har lite träningstips?

Hur ställer han sig när han "ställer sig själv" ute i naturen och så?
Har du provat att fixa bakbenen först?
Testat med ännu godare godis? :p

Hehe! När han ställer sig själv skulle jag inte vilja ha en domare i närheten. ;) Eller jo, när han ser nåt spännande på håll, då kan han stå rätt tjusigt, med bakbenen lååångt bak men ändå frambenen under sig. :D Så det borde ju gå, på ett eller annat sätt. Har testat att ställa i ordning fram, flytta bak och sen korrigera frambenen igen, men då blir det bara konstigt ändå.

Heh. Jag vet inte riktigt vad han tycker är godare än köttbullar och korv. :D Han ÄLSKAR det, han är bara inte sån som "följer godisen med kroppen" typ. En kompis som ställer sin ridgehane kan ju styra honom med godis, det fungerar inte på min herre. Har testat hemgjord levergodis med och det var samma där. Gott men inte till vilket pris som helst. :p

Om du ställer färdigt bakbenen först och sen lyfter upp framdelen och sätter ner brukar frambenen bli raka. Fast man kanske inte kan göra så med en jätte hund :p

Annars har jag blivit instruerad att om hunden blir gunghäst så har man ställt bakbenen för långt bak i förhållande till hundens exteriör.

Jag gör i princip tvärtom, lyfter framdelen först, sedan rättar till bakbenen. Men jag får testa trixa lite.

Mm, men han kan stå snyggt vid enstaka tillfällen. Om han ser något spännande på långt håll t.ex. Det är det där tippandet framåt jag skulle behöva få honom att göra tror jag.

Hur gammal är din lilla krabat nu?
Men hm... Knashund.
Försök ta det väldigt lugnt, flytta ett ben i taget och låt det ta sin tid. Berömma när det är fint och fortsätta så?
Äh, jag vet inte hur man gör, mina hundar ställer sig alltid själva oavsett ålder :p :D

Jag gör i princip tvärtom, lyfter framdelen först, sedan rättar till bakbenen. Men jag får testa trixa lite.
.

Lyft INTE. Varje gång jag sett någon lyfta någon del av en vinthund har den delen säckat ihop :p
Lyfter de framdelen så är den helt slapp, lyfter de bakbenen drar de ihop ryggen. Lyft benen.

*kl*

Håll stöd med handen på bringan/halsen när bakbenen flyttas så hålls positionen oftast kvar med frambenen. Håller man inte alls i fram eller bara håller upp halsen med hjälp av kopplet och halsbandet så är det lätt att frambenen flyttar sig när hunden känner att bakbenens position ändras.

Lyft INTE. Varje gång jag sett någon lyfta någon del av en vinthund har den delen säckat ihop :p
Lyfter de framdelen så är den helt slapp, lyfter de bakbenen drar de ihop ryggen. Lyft benen.

Hmm, får be någon annan göra det så jag får se helt enkelt. ^^ Bak lyfter jag inte. :) Och han fyller 6 månader den 25e så han är snart en stooor kille. :p (Lika stor som dobermanntiken redan nu så. :eek:)

*kl*

Håll stöd med handen på bringan/halsen när bakbenen flyttas så hålls positionen oftast kvar med frambenen. Håller man inte alls i fram eller bara håller upp halsen med hjälp av kopplet och halsbandet så är det lätt att frambenen flyttar sig när hunden känner att bakbenens position ändras.

Tack för tipset, vi ska genast ut och öva. :D

Jag är SÅ glad att jag har en ras som bara ska stå, rakt upp och ner :D
Beundrar folk som vet hur man ställer upp hundar.
Min säger man bara "stå" till, och då fixerar han blicken på handen tills han får godisen.
n545724844_532197_4895.jpg

Han är hunden till höger på bilden..

Bara en liten parantes :angel::laugh:

Lycka till med din tjusiga hund!:bump:

Haha! Ja, det låter lagom avancerat faktiskt. :laugh: Cerberus kan också "stå" som kommando, då står han också och tittar på handen. Men han står inte direkt uppställd då. Heh. :p Men ja, vi får öva på helt enkelt. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 087
Hemmet Är det jag som måste inse att jag är totalt inkompetent inom hemmabygg eller är det faktiskt ganska svårt att borra ett antal hål i...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 935
Hundhälsa Först av allt: Förlåt om jag uttrycker mig fel! Jag vet faktiskt inte om man säger utvecklingsstörda nu, eller om det heter något annat...
2
Svar
25
· Visningar
5 373
Senast: AraSlei
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 569
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka