Snyggt,klippt man

Sv: Snyggt,klippt man

Kamma först över manen på "fel" sida och klipp med sax. Sen kammar du över den på rätt sida och tar ojämnheter med trimkniv eller solocomb. Sist klipper jag med en taggig sax det sista ojämna. Då får man det bästa resultatet även på en tjock man.

det hade inte hon tänkt på :D

mackan; jag köpte en sån taggig sax men den funkade inte att klippa med öht, taglet bara böjde sig? :confused:

Det är busenkelt. Det är det som är vitsen med trimkniv. Fort går det också:laugh:

Inte om man har en extremt håröm häst. för denne är rycken med trimkniven lika illa som om man ryckte manen den traditionella vägen (enligt hästen alltså : )

Klipp manen i flera omgångar med en effileringssax. Avsluta med att touch upp toppa med en vanlig sax vid behov men var noga med att vinkla upp saxen under manen så att säga.

Är manen för tjock, använd halstäcke en vinter :D

Knappstöld

Jag brukar ta manen rakt upp och klippa rakt av. När manen sedan faller ner så blir det som olika lager. Passar herren kanon. :)

jag klipper rakt över, sen vinklar jag saxen lite så att undre stråna blir lite kortare. det ger ett mer naturligt utseende.

Så gör jag också. Tycker egentligen det blir snyggare med trimkniv, men den ena är så håröm att det inte går :( Och sen blev jag lat så jag klipper de andra också :D

Den ena har lagom tjock man halva halsen och way too tjock andra halvan. Köpte Smart Tails på H**ks, visst den tunnar ur och så bra, men sen blir det ju spretigt när det växer ut igen :crazy:

jag har samma problem nästan, fast den går inte att rycka, man har fullt med blåsor efter 3 toffsar. Hon har även så tjock man att lite ramlar över.
Men på h**ks finns en "kam" som klipper fast det ser ut som man rykt. ska prova den tror jag, tar gärna del av dina tips :)

har en sån och den är skitdålig. Köp den inte!!

Inte om man har en extremt håröm häst. för denne är rycken med trimkniven lika illa som om man ryckte manen den traditionella vägen (enligt hästen alltså : )

Det är just de extremt hårömma jag alltid använder trimkniv på. De har inte reagerat alls då. Men undantag finns ju även om de måste vara sällsynta när det gäller detta. Sen kan det säkert bero på hur man använder trimkniven också. När jag tävlade skulle ju manen flätas och därför ville jag ha den en handsbredd lång. Alla hårömma hästar fick ryckas med trimkniven då. (Nu har mina hästar lång man så jag behöver inte tänka alls på det.)

tror inte det är så sällsynt. Min tål inte minsta lilla ryck eller ens tryck med en trimkniv. Har glansig, kraftig man som sitter som berget, så jag förstår honom, och jag överdriver inte - han blir verkligen tokig, och han är inte sjåpig alls i övrigt, snarare tvärtom.

en effileringssax kan du ju få exakt hur kort eller långt du vill med, så den passar bra för oss, eftersom den ger ett ryckt utseende men utan att man behöver dra det minsta i manen. :) Även ett jättebra verktyg om man vill tunnar ur manen lite.

Jag skulle klippa med en sån sax en gång. Tyckte att jag var jättesmart när jag först klippte med vanlig sax (manen var väldigt lång innan) och sen skulle fixa det sista med effileringssaxen. Det blev inte mycket man kvar :crazy:
Jobbigaste var att det inte var min häst :o

:rofl: varför klippte du med vanlig sax först?

en effileringssax ger lika lite felfaktor som att handrycka manen, typ.

Jag tror att jag tyckte att jag skulle kapa av det värsta med vanlig sax för att sen fixa topparna så det såg snyggt ut. Inte spikrakt.
Hästens ägare blev inte det minsta nöjd :angel:

Jag äger en sådan sax men sen den händelsen så ligger den i en låda och skräpar någonstans. Vågar inte använda den igen :rofl:

hmm
vågar garantera dig att saxen i sig innesitter inga som helst drastiska magiska befogenheter - du måste klippt som en vett villing för att åstadkomma ngt sånt :eek:

Min ponny har jättetunn man, så jag är rädd att det blir jättefult om jag klipper & jag kan ju iaf inte rycka. Hur ska jag göra? :S haha

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
826
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka