Snyggt,klippt man

Sv: Snyggt,klippt man

när jag klipper lugg så ställer jag den rakt upp och klipper rakt av i riktningen nos mot öron den faller jätte fint då^^

förresten...
hur lång man ska man ha om man knoppar? (halvblod normal tun man)

Delvis KL
Har också en effileringssax, men jag får så ont i fingrarna. Kan bero på att saxen är cirka 15 år gammal och lite lätt rostig. :eek:

Trimkniv har jag provat, och hästen tycker det är lika roligt som att bli ryckt. Däremot går det alldeles utmärkt att kamma med mankammen, även när det är trassligt.

Oftast lägger jag över manen på det som råkar vara fel sida just då och klipper. Bitvis ligger manen på båda sidorna, bitvis lite på höger sida och lite på vänster. När manen är lite längre brukar det mesta av den ligga på höger sida. Kortar jag av den flyttar det sig till vänster sida. Eller tvärtom. Cirka 30cm från öronen lägger sig manen framåt om den är tillräckligt kort. Uppifrån ser det inte klokt ut. Kort på ena sidan, långt på andra och en skvätt som faller framåt.

tror inte det är så sällsynt
.
Beror väl på vad man menar med sällsy´nt. Jag har inte stött på någon än (började med detta tidigt´80tal) som inte gillar att bli ryckt av trimkniv.Därför drar jag slutsatsen att det är rätt så sällsynt. Men jag tror det beror mycket på hur man använder trimkniven. Men somsagt undantag finns inom alla områden och säkerligen även detta.
en effileringssax kan du ju få exakt hur kort eller långt du vill med, så den passar bra för oss, eftersom den ger ett ryckt utseende men utan att man behöver dra det minsta i manen.
Jag tycker inte det blir bra med effileringssax men det är väl en smaksak, sen drar jag inte i manen när jag använder trimkniven heller.
:) Även ett jättebra verktyg om man vill tunnar ur manen lite.
Håller med. För urtunning är effileringssaxen bra.

KL.

En BRA effileringssax, frisörkvalitet, som har tätt mellan tänderna och inte klipper stora sjok. Kostar ett antal hundralappar, räkna med MINST 500 kr, men är toppen om man ska få snygg man utan att rycka. funkar både på tjocka och tunna manar.

Senast ändrad:

Beror säkert på min ovana att knoppa man, men jag klippte min tös med ca 1,5 handbredd (smala händer ;)) och det var ett sjå att få ihop flätor med så kort man.
Nästa gång jag ska knoppa henne så kommer jag att ha längre man att jobba med i alla fall.

Man ska ju fläta hårt och sen få på snodden och dessutom kunna rulla flätan. Vart liksom ingen marginal alls för mig... :o Så är man nybörjare så är mitt tips börja med lite längre man, den går ju alltid att korta. Svårare tvärt om. :laugh:

delvis KL

Är effileringssax en sax med "tänder"? :p

Delvis KL
Har också en effileringssax, men jag får så ont i fingrarna. Kan bero på att saxen är cirka 15 år gammal och lite lätt rostig. :eek:

Trimkniv har jag provat, och hästen tycker det är lika roligt som att bli ryckt. Däremot går det alldeles utmärkt att kamma med mankammen, även när det är trassligt.
.

host, harkel. Ja om den rostat så är det nog, host, harklel det som är problemet :D

en fräsh effilerings sax klipper mjukt och utan motstånd.
behöver inte ens kosta 500 spänn för att va bra - jag köpte min på apoteket.....

ja precis min erfarenhet på en RIKTIGT håröm häst, med trimkniv - hur försiktigt man än går tillväga.

jag köpte min effileringssax i ullared, och även om den säkerligen inte går att jämföra med proffssaxarna så är det tätt mellan tänderna, den är vass/skarp och jag är jättenöjd med det jag använt den till!

Det beror på vad man vill uppnå. Ska man bara klippa rakt av på en tunn man man så klipper man flera klipp rakt av i stort sett. Har man en tjock man så lyfter man upp de översta stråna och kan sen tunna ut manen därinunder (man vill ju inte ha korta strån som spretar utanpå/uppe på mankammen). Det är bara att prova sig fram.
Jag brukar klippa det värsta på längden med vanlig sax och så fixar jag till och tunnar ur m effilersaxen. Den är också jättebra om hästen har lång man som är solblekt på sina ställen då det är lätt att klippa bort dessa strån och ändå behålla en naturlig look.

Hittade den här bilden. Inte så fototekniskt bra men man ser manen iallafall....

IMG_1587.jpg

Man kan visst hitta billigare effileringsaxar men min erfarenhe är att de har en rätt begränsad livstid. En bra sax skickar man till en slipfirma och så är den som ny igen om och om igen.

Ja du kan klippa rakt av, eller som HannaZ säger, även tunna ur.

Jag vänder först över manen på motsatta sidan och klipper med saxen där. sen flippar jag tillbaks manen på vanliga sidan och klipper resten av ojämnheterna. klart!

Jemeni: vilken otroligt vacker häst!

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
826
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka