snygga långa manar

L

Lina_kj

hållet på och "sparar ut" manen på mitt sto...men...hur får man en häst med lång, tjock man att se välvårdad ut. ser just nu ut som en vildhäst :o

Sv: snygga långa manar

Jag tycke grejen med lång man är att den ska se lite "vild" ut. Alltså lite ojämn och så:D Jag tycker det ä superfult när vissa klipper så att den blir rak när den är lång. Men om den spretar jättemycket kan du ju ta en trimkniv och dra på de värsta ställena så att det blir lite slätare

Massor med pälsglans! Och sparmsamt borstande, bara när det verkligen behövs. Jag borstar bara man och svans på mina när de ska tävla, visas upp, fotas eller dylikt. Ju mer man borstar, desto tunnare riskerar man att manen/svansen blir.

Jag reder ut manen med fingrarna, tvättar när den blir skitig, glanssprejar en hel del och framförallt flätar i hagen. :idea:

Borsta inte för mycket! och ha massa pälsglans när du väll borstar. Tvättar du mannen kan du ta väldigt människo balsam i så är det lättare att borsta ut men mild balsam då. Barnängens har jag skit bra är det :laugh:

*kl*

Om man har man på utväxt, ska man toppa den något?

Är det bättre att använda hårborste än piggborste?

Jag vill även att ena pållens pannlugg ska växa ut lite, men det känns som om den har stannat. Kan man göra något så den växer ut lite till? :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 050
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21