Sv: snygga knoppar
http://www.pixbox.se/pic_show_id22370526.html Här är en hyfsat tydlig bild på knoppar som jag har gjort, sk flyingeknoppar.
Först och främst ska manen vara välfriserad (lagom lång och tjock) Vad som är lagom beror lite på hur hästen ser ut; på en häst med tunn hals (och särskilt med antydan till underhals) blir det snyggare med större knoppar, medan hästar med kraftig hals gärna ska ha mindre knoppar 8tycker jag, det finns såklart olika åsikter om det också).
Börja med att kamma igenom manen och fukta den. Ev kan man använda hårgelé också (kolla att hästen tål det först
). Jag börjar framifrån och använder en hårklämma för att hålla undan den övriga manen. Fläta
så hårt du kan, och fläta lite uppåt, så blir det bättre när flätan ska rullas sedan. När själva flätan är klar, sätter du ett (eller två, vid viktiga tillfällen/hal man) gummiband ett varv runt änden på flätan. Vik in tofsen och snurra gummibandet ett halvt varv till, så att du fortfarnade har en stor ögla av gummibandet ovanför flätan. (Det här är jättesvårt att förklara utan att visa, hoppas du förstår hur jag menar.)Rulla sedan flätan
hårt inåt/nedåt runt tofsen och genom gummibandet, så högt upp ock långt in under flätan det går. Lås knoppen genom att fästa gummibandet ett eller två varv runt flätan
innanför knoppen.
Jag tycker det här sättet ger de absolut snyggaste knopparna, som dessutom håller bra, men det kräver en hel del övning
Som sagt är det lite svårt att förklara skriftligt, fråga om det är något du inte förstår...