Snygg utrustning X-full?

Lydia

Trådstartare
Jag har precis skaffat mig en Nordsvensk Brukshäst, och han kommer behöva storlek X-full i träns/grimmor.

Jag provade Hööks remontträns i X-full idag och det var lagom. Tror det får bli ett sånt som tömkörningsträns, men skulle vilja ha ett lite "snyggare" som ridträns. Helst inte en massa blingbling/lack eller så, men gärna någon snygg detalj.
Hööks har ett snyggt träns med ljus fodring (typ cremefärgat?), men det tränset finns inte i x-full.

Rappe är "svartbrun".

Även tips på snygg lädergrimma? (nu har han en något sliten lädergrimma som är rejäl, men jag skulle vilja ha en som är mer "normalgrov". Inte en "ardennergrimma i ljust läder och klumpiga spännen").

Så, vilka träns finns i X-full?

Benskydd? Provade min förra hästs benskydd för att se hur små de skulle vara på honom, och Back on Track damasker, medium, var för små fram, men om jag tog bakskydden så funkade de rätt ok på fram.
Så full kanske kan räcke på benskydd om de inte är för små i storlekarna?
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Glömde: inte vit fodring på tränset. Vill gärna ha "ergonomiskt" nackstycke med lite paddning. Nosgrimma=remont eller aachen/engelsk.
Extra lång tyglar? helst vävribb men inte för tjocka/klumpiga.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag har faktiskt köpt mina flesta saker i Xfull på antingen Hööks eller Gekås. Har googlat efter snygga träns för max 1000 kr men väldigt få som jag tycker är snygga har funnits i Xfull, oftast finns bara upp till F. Hööks är hyfsade på att ta in XF och sist jag pratade med dem i butiken sa de att de kommer satsa mer på den storleken då det är många som frågar efter det.

Har försökt fynda på GBG horse show men det går icke, nästan aldrig någon som tar med XF. Mina lädergrimmor är från Gekås, inte jättevackra men jag använder dem bara i transporten. Angående tyglar så funkar F för oss, längre tyglar än så tycks vara lite smått omöjligt att få tag på. Jag kollar i affären och jämför och tar de som är längst, olika märken är ju olika långa. Annars kan sadelmakare förlänga åt dig.

Jag använder aldrig benskydd men det är nog oftast omkretsen som inte räcker. Tror XF blir för långt på många nordisar. Min funkar med Full. :)
Om du letar täcken så gillar jag Shires/Three Crown. De är rymliga över magen och i bogen!
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Snygg grimma vill jag också ha tips på. (läder som inte kostar skjortan) Tränsen jag har är mest körträns. De finns i stora storlekar och är snygga med stora spännen (gillar) Tyglar har jag vanliga full och de passar bra.

Tar gärna emot tips på pannband i x-full för nästan alla är för korta. Hästen har brett, kraftigt huvud, men inte långt. (min avatar) Nu syr jag pannbanden själv för att de ska passa, men vore roligt med ett snyggt köpt också.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Snyggt x-full träns köpte jag på lantmännen/Granngården. HMC med väldigt mjuk paddning i halva nackstycket. (på längden) Jättebra träns.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Täcke blir nog Horseware :)

Hööks har några Xfullträns men inte så många, och jag vill helst inte ha massa bling eller lack, så då går hälften bort. Inte supertunna remmar men inte "körtränsgrova" heller. Det med reflexpiping är väl rätt ok, och även remonttränset.

Jag kommer troligen inte använda benskydd så mkt, men när han blir skodd så vill jag kunna ha benskydd när jag lastar (jag brukar inte gilla transportskydd utan har hellre benskydd plus boots om de är skodda).
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Ja just det, kapsontyglar brukar vara längre ja! Men finns de i vävribb?
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag köpte ett träns på Sharpman idag, ett Cheval (aachennosgrimma, mjuk paddning på nosgrimma, pannband och nackstycke och nosgrimmans nackstycke träs igenom så den är på ovansidan av nackstycket). Ska prova tränset någon dag, hoppas det passar!
Tyvärr var det inte så sköna tyglar (lite hårda gummivävribbtyglar).
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Titta på körutrustning så kan du hitta fina träns (om du inte är kinkig med att det ska vara just ett rent ridträns vill säga).

Tex. Drive Out och Selar har fina tycker jag och det finns många modeller i både x-full och ännu större!

Annars är det mest tur om man hittar fina huvudlag som är stora. Min shirepojke har ju x-full/xx-full och han har kunnat ha många träns i vanlig x-full MEN pannbandet är oftast för litet och nosgrimman är alltid för liten... grövre kallblod har ju liksom större omkrets kring nosdelen och klart bredare panna. Körhuvudlagen verkar ha avsevärt större omkrets kring nosdelarna, de större huvudlagen där är ju liksom anpassade för tex. nordisar och ardennrar.

Pannband kan man också köpa från de två nämnda företagen (tusan jag borde få provision :D) och vill man/måste man ha nosgrimma får man nog vända sig till sadelmakare eller liknande för att göra om befintlig eller sy ny.
Tyvärr.

Det är lite meckligt att ha stor pålle!
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag tycker inte om körträns, tycker de brukar vara rätt fula :o

Tränset jag köpte passade ok. Käkremmen var på gränsen till för lång men funkar.
Nosgrimman var för liten men räcker att byta ut en rem vid pullbackknäppningen så blir det bra (den remmen var nästan en dm för kort.. speciellt eftersom jag inte vill dra åt en massa). Resten satt bra.
Nu satte jag aachenremmen som pullbackrem sålänge, funkar bra.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Kapsontyglar är runt 3,20 m och de är i slät läder!
Vet flera fina webb-butiker där man kan köpa, men nu vet jag inte om jag får skriva ut dem här. Jag är inte så haj på de här reglerna på bukefalos! PM:a mig annars :)

Har själv en nordis och har problem med tygellängden. Har tänkt köpa kapsontyglar, men det blir ju aldrig av. Skulle också vilja ha "stoppare" på dem för lite bättre grepp.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

KL
Hubertus har snygga träns, kandar och pannband i X-full. Där är även tyglarna något längre än full tror jag.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag provade min sadel på honom idag (en espaniola). Sadelgjorden jag hade till förra hästar var storlek 55 och den var ju alldeles för kort såklart. Provade den längsta gjorden jag hade (65 cm), och den gick att sätta fast i främre stropparna men inte i de bakre..
Så fick ta mig till Hööks och köpa deras längsta gjord (75 cm). Tyvärr var den lite väl smal tycker jag (varför gör de inte de längre gjordarna något bredare?).

Den 55cmgjorden jag hade var en jeremy rudge i läder och bra resår, som jag gillar massor, men den får flytta hem till förrådet..
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Kika på eko/citygross om ni har någon sådan i närheten. Där fick jag tag på en 80 eller 90-gjord som var ganska bred, i bra material (sådan där syntet som man kan spola av med andra ord - har aldrig träffat en häst som skätter upp så mycket skit på magen som min) och bekväm!
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Såg att Tekna har dressygjord i både 75 och 85, så blir nog en sån om den jag köpte på hööks inte passar. Helst vill jag ha en bred lädergjord men får nöja mig med den jag köpte igår, om den passar.

Var på Eko i fredags men då visste jag inte vilken storlek på gjord han behövde :/
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Tycker cardiff tränset på hööks är snyggt. svängt nackstycke. Dock är ju pannbandet i bling bling, men tycker endå det är snyggt. Är inte så glad i bling själv. Det finns ju i X-full.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag gillar smala remmar, men det tränset skulle se fjantigt ut på en stor häst som min.. Och vill inte ha bling på honom nu, iaf inte så glittrigt.
Vill även kunna byta till remont om jag vill/behöver.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Lydia
·
Dressyr Vår nye kille har x-full. Han kan ha vanlig full men nosgrimmorna går inte ens runt, han är en kallblodstravare så en grov rejäl kille...
Svar
7
· Visningar
2 253
Senast: Fenestra
·
H
Utrustning Jag är ute efter ett träns med engelsk nosgrimma, gärna bred. Spännena ska vara i silverfärg. Skulle gärna vilja ha strass, blingbling...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Bison
·
Y
Utrustning Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte...
Svar
12
· Visningar
1 701
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp