Snygg utrustning X-full?

Sv: Snygg utrustning X-full?

Har också en häst som drar x-full i träns och grimmor. Tränset hittade jag på Ly**ås ridsport. Där finns träns i olika utföranden i stora storlekar. Jag har ett remontträns, svart med vitt foder, men det tränset finns med vanlig nosgrimma och utan foder. Kolla där! Bra priser också ;)

Ang. dressyrgjord har jag en 70 cm lädergjord som funkar bra. Har fått byta upp den några storlekar under det senaste halvåret ;-)

Grimmor brukar finnas i x-full i de flesta modeller och utföranden.
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg utrustning X-full?

funderar på vilket rambotäcke jag ska köpa (om jag inte köper ett billigt regntäcke på ullared i år för han växer ju fortfarande).
Vill ha ett ofodrat med löstagbar hals och möjlighet att ha liner i.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Stübben och deras dottermärke CTD har snygga träns (i x-full). Har bild på ett CTD om nån är intresserad. Mitt senaste Kieffer är helt enormt Jag har längst in på typ allt på mitt normalstora halvblod :o
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Tips på bra benskydd?
Provade mina (några år gamla) hööks bakbensskydd (vanliga låga). Storlek L, och de var för "smala" (räckte inte runt ordentligt, blev ett 2-3 cm glapp på utsidan. Funkar för kardborren räcker till, men man vill ju helst ha "tyg" där också).
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Hej jag brukar köpa vanliga enkla arbetshuvudlag och komplettera med snygga pannband och nosgrimmor (om det behövs), det finns massor att välja bland, olika färger och modeller, spännen osv och är lätt att få tillverkat efter eget önskemål eller modifiera själv. Du kan hitta sådana på tex börjes, drive out, ädelssons olika mässor, marknader, premieringsplatser, på nätet osv. de som säljer utrustning för AR brukar kunna ha bra grejjor i lite större storlekar :laugh: eller så får man sy själv:p Hansbo, bole mfl har också endel lite rejälare grejjor i större storlekar. Jag brukar undvika träns med allt för smala remmar eftersom de sällan håller lika bra och ser fånigt ut på kallblod med grova huvuden, men smaken är ju olika som tur är :D lycka till priserna på huvudlag brukar variera mellan 400-1400 beroende på kvalitet
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Tips på bra benskydd?
Provade mina (några år gamla) hööks bakbensskydd (vanliga låga). Storlek L, och de var för "smala" (räckte inte runt ordentligt, blev ett 2-3 cm glapp på utsidan. Funkar för kardborren räcker till, men man vill ju helst ha "tyg" där också).

Vad vill du ha för skydd? vad är det du ska undvika? att han stryker sig eller att han slår i i skogen? Hansbo brukar ha bra bra storlekar på sitt utbud du kan ju kolla in deras hemsida,
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Som jag skrivit (flera ggr?) förut i tråden så vill jag inte ha arbetsträns, tycker inte om SÅ enkla och klumpiga träns. (och gillar inte heller supersmala träns på kallblod, utan gillar mer normalbreda remmar).
Träns har jag hittat, nu är det mest frågan om benskydd :)
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Vill ha benskydd om jag rider lite "tuffare" (cantrar på stubbåker, rider väldigt off road osv), och även benskydd när jag lastar (jag tycker att det brukar funka bra med "heltäckande" benskydd när man lastar, tillsammans med boots, istället för transportskydd). Så det bör vara heltäckande (liknande Back on tracks riddamasker/ professional choise), eller möjligen vanliga strykkappor.

Vid hoppning vill jag ha iaf senskydd fram.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Är det någon som vet bra boots i XXL? Jag har ett par XL till från Granngården (minns inte vilket märke, men de är i konstläder), och de är på gränsen till små..
Min pålle är bra på att ta av sig skorna så det lutar åt att han måste ha boots fram i hagen nu ett tag..
(obalanserad unghäst med en rejäl backe i hagen, plus busiga hagkompisar och lite rötter i hagen. Plussa på att han bara är skodd fram= lätt att de skodda framfötterna inte "hinner undan" innan bakfötterna kommer..).
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag har en stor och kraftig häst som är 170 cm + och har även x-full i träns/grimstorlek.

Täcken är något lättare att hitta i dagsläget lite överallt. Har 2 gamla Horseware sedan min förra häst som min nuvarande har fått ärva. Sedan jag har köpt billiga regntäcken från Börjes (Himalaya) då min häst gärna tuggar på dem fram på bogen:grin:

Träns i x-full finns lite var stans. Jag har bla hittat många fina på Hööks. Beror lite på tycke och smak;)

När jag upplever att tyglarna är i kortaste laget brukar jag skarva på dem med en snokrem i samma färg. Då blir tyglarna betydligt längre. Funkar väldigt bra!!!

Benskydd är en gåta!! Ibland räcker kardborren och ibland inte:confused: Upplever att det är STOR skillnad på storleken på benskydd idag!!! Jag har löst det med att skarva/sy fast mer kardborre så att benskydden går att stänga ordentligt. Insåg att jag inte kunde hålla på att köpa, beställa eller skicka tillbaka skydd i tid och otid:grin:

Mvh anaby
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Nogrimmorna i XL från hööks får jag alltid lämna in hos skomakaren o jag har ett halvblod om än stor. den får sidostyckena alldeles vid ögonen.

skulle behöva tips var man hittar längre tyglar:confused:
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Catago har skydd i X full, de är enorma!!!
Brukar ha svart att få skydden att räcka till åt min häst o köpte dessa. Hade passat bra på bakbenen, jösses så stora de var :p
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

*knapplån*

Har nu rensat i tråden och ber att ni respekterar vanliga forumregler också i den här tråden.

Lovis
moderator
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Mitt inlägg raderades - jag misstänker att jag formulerade mig dumt?
Hur ska jag formulera mig för att få tips på transportskydd som passar grova ben?


Axel: De som säljer utrustning till akademisk ridkonst brukar sälja längre tyglar. Spännena är tyvärr ganska ofta fula, men letar man lite går det nog att hitta något!
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

vilken modell av Catagos skydd?
Till min förra hade jag senskydd från Catago och de var supersmala, som att det skulle knipa på senorna (som ett V istället för ett U om man ser på de ovanifrån)
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

De som finns i en massa olika färger. Köpte klarröda till min :)
Har inte funnits i x-full tidigare.
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

tänkte köpa catagos till min bjässe, har svårt att hitta tillräckligt stora senskydd till honom så det lät ju lovande :D
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Jag är f ö väldigt lycklig som hittat förbygel med avtagbar martingal i xfull som inte kostar en förmögenhet :)
 
Sv: Snygg utrustning X-full?

Ingen som vet vart man hittar stoora boots?
Har fått tips om horze, så de måste jag titta på när jag kan komma förbi den butiken
 

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Lydia
·
Dressyr Vår nye kille har x-full. Han kan ha vanlig full men nosgrimmorna går inte ens runt, han är en kallblodstravare så en grov rejäl kille...
Svar
7
· Visningar
2 253
Senast: Fenestra
·
H
Utrustning Jag är ute efter ett träns med engelsk nosgrimma, gärna bred. Spännena ska vara i silverfärg. Skulle gärna vilja ha strass, blingbling...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Bison
·
Y
Utrustning Jag har ingen jättehäst, men likförbannat är en massa utrustning för liten. Nägon som har bra tips, jag har lusläst nätet men inte...
Svar
12
· Visningar
1 701
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp