snygg hingst till ponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 734
N

Nela

Jag har en D-ponny som jag tävlat L.A hoppning, FEI dressyr, deb. fälttävlan och bruksridning. Det är en jätte trevlig ponny som gör allt. Nackdelen är att hon är X-bent och har lite svag rygg. Därför vill jag ha en hingst som inte är X-bent eller har svag rygg. hingsten ska ha fina gångarter. Jag vill att fölet ska bli en dressyrhäst och gå i stoets spår till SM.
Någon som har något förslag?
Tack!
/Nela

Sv: snygg hingst till ponny

Det är nog bra om du skriver stammen på stoet, så man inte föreslår någon nära släkting !

Hon är okänd, men vi tror att hon är efter örnäs sunboy. mer vet vi inte.. Jag köpte henne för att jag inte ville att hon skulle gå till slakt. Hon var då sju år och hade bott på sex olika ställen. ingen kunde hantera henne. hon var super mager och svårt misshandlad. Jag tränade upp henne och har nu ridit SM på henne. så jag vet inget mer än att hon är skimmel f. 92 super snäll.

Är den en ponny du vill avla fram, eller en storhäst? Jag kan inte riktigt läsa det i inlägget.

Jag antar att det är en ponny du vill ha? Om den ska gå i stoets fotspår till SM menar jag.

Hur stor är hon?
Hur ser hon ut annars typ- och exteriör mässigt?
Gång?
Hoppförmåga?
Temperament/ridbarhet?

Kolla på www.asrp.se tycker jag.

propsar lite för min egen favorit Verdi :angel:

42 p exteriört, 9 för typ och 8 för ben, ingen lång svag rygg..
http://www.stallbrannorna.se/verdi.htm

Är ditt sto ädelt eller åt det grövre hållet..?
Är hon supermaxad så att det helst ska vara en liten hingst eller är hon så att det bör klara sig?

Jag vill att fölet ska bli en dressyrhäst och gå i stoets spår till SM.
Vill du har ett föl med potential att tävla SM i dressyr som vuxen, så är det nog säkrare att köpa ett sådant föl.
Eftersom ditt sto är okänd, och du inte vet vad som finns bakom vet du inte alls vad som "ploppar" fram i en avkomma.

Nu har jag inte riktigt koll på hur "allvarligt" det är med hästar som är x-benta. Men bör man verkligen avla på en ponny som är det?

Det låter ju inte som hon har fått de optimala uppväxtförhållandena, och med meriter upp till de klasserna hon har tävlat i så tycker jag att det verkar som hon skulle vara värd att chansa att ta föl på.
Men jag hade valt en hingst som var känd för att lämna bra ben, eller som iallafall själv har bra ben, hållt för tävling och föräldrar med bra ben.
Svårt att ge tips på hingst utan att ha sett bild, men jag tycker du ska ta en titt på ASRPs sida.
Har du en gissning om vem som är pappa, borde du väl kunna göra en DNA-test på henne, och vem vet, du kanske hittar mamman också om det nu skulle vara rätt hingst? Mycket roligare att avla om du har stammen.
U

Missade innan att hon dessutom hade okänd stam, och då tycker jag nog inte heller att man ska avla. Man vet ju aldrig vad man får då, och det är osäkert om det gynnar ponnyaveln.

Hej.

Vad jag förstår så är ditt sto lite "undermålig" exteriört men har fungerat mycket bra som sportponny.

I avel är det relativt enkelt att "byta kläder" till nästa genration, alltså omforma utseendet--det är betydligt svårare att tillföra sportgenskaper.

I sportponnyavel nästan måste man utgå ifrån ston som har sportegenskaper med det är inte så viktigt hur dom "ser ut", det kan man fixa med en hingst som ser bra ut.

Viktigt för dig är att välja en hingst som har MYCKET höga poäng på de tre första bedömningspunkerna (typ/Huvud-hals-bål/ ben) och att han har visat att han ärver ner sig.

Förstås är det även viktigt att hingsten har sportegenskaper men det har i princip ALLA godkända ridponnyhingstar.

----

Den hingst vi nu har verksam i Sverige och som själv är bedömnd med mycket höga exteriörpoäng och därtill har visat mycket god exteriör nedärvning är Veronas BoGi.

BoGi hade i år vid hingstpremieringen de tre högst extriört bedömnda hingstarna och han har även visat att avkommorna går att använda då hans avkommor varit riksvinnare i såväl ungponnyklasser i dressyr och hoppning. BoGi har avkommor som är födda innan han kom till Sverige som är lite äldre och dom har visat brukbarhet i både hoppning och dressyr i nationella klasser.

Själv använder jag helst hingstar med mer sportmeriter än BoGi har, men jag har ett sto som har lite exteriöra problem framförallt när det gäller benställ men även rygg--stoet har enastående sportegenskaper och av den anledningen går hon i avel efter en skada.
Till henne har jag valt att använda BoGi och det har fungerat utmärkt, avkommorna behåller sina sportegenskaper från modern men har en BYDLIGT bättre exteriör än vad jag från början trodde var möljigt med detta sto som mor.

Det finns säkert andra hingstar än BoGi som är lämpliga för ditt sto han är bara ett exempel på vad du skulle kunna välja.

Om du tittar på Svensk Hästavels hemsida www.svehast.se och under fliken AVELSVÄRDERING hittar du avelsvärderingsresultan från 2002 och framåt. På dom sidorna kan du hitta de flesta verksamma ridponnyhingstarna och läsa om hur de har bedömts exteriört och även resultaten från deras bruksprov.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Jag antar att det är en ponny du vill ha? Om den ska gå i stoets fotspår till SM menar jag.

Hur stor är hon?
Hur ser hon ut annars typ- och exteriör mässigt?
Gång?
Hoppförmåga?
Temperament/ridbarhet?

Kolla på www.asrp.se tycker jag.

Hon är 146cm. Hon är egentligen aldrig bedömd men min tränare (Jan-Ove Olsson, bedömmer hästar, lagkapten för unghäst vm,mm)sa att hon har 9 i skritt, 8 i trav och 9 i galopp. Hoppförmågan är mycket dålig men hon hoppar i alla fall 1,40m. Hon är så himla snäll att rida, har haft handikappridning på henne. men hon kan tända till vid hinder och när man vill busa.
Det kanske märks att jag inte är så bra på avel men det är därför jag tar hjälp utav er. =)
MVH
Nela

Vill du har ett föl med potential att tävla SM i dressyr som vuxen, så är det nog säkrare att köpa ett sådant föl.
Eftersom ditt sto är okänd, och du inte vet vad som finns bakom vet du inte alls vad som "ploppar" fram i en avkomma.

mm, det förstås.
men det kan ju vara en fin hingst i alla fall så får man ju hoppas på det bästa. =)
eller?
MVH
Nela

Missade innan att hon dessutom hade okänd stam, och då tycker jag nog inte heller att man ska avla. Man vet ju aldrig vad man får då, och det är osäkert om det gynnar ponnyaveln.
Har du missat att många av ponnierna i eliten är helt utan stam?
Man behöver inte ha en snygg stamtavla för att kunna vara med och tävla. Visst, kanske det inte är det bästa att avla när man inte riktigt vet vad som ligger bakom. Men det är bättre att avla på ston som presterat en massa trots att de inte har någon stam nedskriven, än att inte göra det. Ston som presterar bra ska alltid avlas på tycker jag.

Har du missat att många av ponnierna i eliten är helt utan stam?
Man behöver inte ha en snygg stamtavla för att kunna vara med och tävla. Visst, kanske det inte är det bästa att avla när man inte riktigt vet vad som ligger bakom. Men det är bättre att avla på ston som presterat en massa trots att de inte har någon stam nedskriven, än att inte göra det. Ston som presterar bra ska alltid avlas på tycker jag.
Tack! Det är ju en ponny som har hållt i alla år. bra på både hoppning och dressyr.
/Nela

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst... 2
Svar
24
· Visningar
3 794
Avel Jag planerar att betäcka mitt halvblodssto nästa år och befinner mig i den härliga hingstdjungeln :D Det jag vill få ut av denna...
Svar
8
· Visningar
1 988
Senast: bejkonfis
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med... 2
Svar
31
· Visningar
5 018
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka