Sv: snygg hingst till ponny
Hej.
Vad jag förstår så är ditt sto lite "undermålig" exteriört men har fungerat mycket bra som sportponny.
I avel är det relativt enkelt att "byta kläder" till nästa genration, alltså omforma utseendet--det är betydligt svårare att tillföra sportgenskaper.
I sportponnyavel nästan måste man utgå ifrån ston som har sportegenskaper med det är inte så viktigt hur dom "ser ut", det kan man fixa med en hingst som ser bra ut.
Viktigt för dig är att välja en hingst som har MYCKET höga poäng på de tre första bedömningspunkerna (typ/Huvud-hals-bål/ ben) och att han har visat att han ärver ner sig.
Förstås är det även viktigt att hingsten har sportegenskaper men det har i princip ALLA godkända ridponnyhingstar.
----
Den hingst vi nu har verksam i Sverige och som själv är bedömnd med mycket höga exteriörpoäng och därtill har visat mycket god exteriör nedärvning är Veronas BoGi.
BoGi hade i år vid hingstpremieringen de tre högst extriört bedömnda hingstarna och han har även visat att avkommorna går att använda då hans avkommor varit riksvinnare i såväl ungponnyklasser i dressyr och hoppning. BoGi har avkommor som är födda innan han kom till Sverige som är lite äldre och dom har visat brukbarhet i både hoppning och dressyr i nationella klasser.
Själv använder jag helst hingstar med mer sportmeriter än BoGi har, men jag har ett sto som har lite exteriöra problem framförallt när det gäller benställ men även rygg--stoet har enastående sportegenskaper och av den anledningen går hon i avel efter en skada.
Till henne har jag valt att använda BoGi och det har fungerat utmärkt, avkommorna behåller sina sportegenskaper från modern men har en BYDLIGT bättre exteriör än vad jag från början trodde var möljigt med detta sto som mor.
Det finns säkert andra hingstar än BoGi som är lämpliga för ditt sto han är bara ett exempel på vad du skulle kunna välja.
Om du tittar på Svensk Hästavels hemsida
www.svehast.se och under fliken AVELSVÄRDERING hittar du avelsvärderingsresultan från 2002 och framåt. På dom sidorna kan du hitta de flesta verksamma ridponnyhingstarna och läsa om hur de har bedömts exteriört och även resultaten från deras bruksprov.
peråke