Snygg fläta i luggen!

Kaluna

Trådstartare
Jag övar och övar..
Men jag tycker aldrig att flätan jag gör i pannluggen innan tävlig blir riktigt bra..! hårstråna smiter ut lite här o var, o avslutet blir inte helt jämnt..
Hur gör ni? bakar ni in den? hur blir avslutet? vissa jag ser har inte ett hårstrå som sticker ut någon stans, jämna o fina o vissa får till det riktigt snyggt i slutet med..
Har ni i något i luggen som hjälper, hårgele? :idea:

Sv: Snygg fläta i luggen!

Jag brukar kamma igenom pannluggen ordentligt, sedan ta en svamp eller blöta borsten och borsta igenom så pannluggen blir blöt, och sedan börja fläta på. Min har ganska lång och tjock pannlugg men ju längre ner man kommer ju tunnare blir den, går den inte att fläta längre brukar jag vika in resterna på baksidan av flätan och sedan tar jag rosetten och sätter den runt.

Svårt att förklara. Men det brukar bli snyggt och jämnt, är det några fler strån som spretar får man väl ta lite mer vatten, men det är nog ingen som bryr sig ;)

Jag borstar noga sen har jag en blöt liten svamp och blöter ner pannluggen och så kammar jag igen sen börjar jag fläta, jag gör en inbakad fläta, och jag brukar göra en "utstående" så att flätan ligger lite utanpå eller vad man ska kalla, man flätar tvärtom än en vanlig fläta, sen längst ner blir de en liten fin rosett :)

Hej igen! tack för era svar!
Jag provade att göra en utåtbakad fläta istället, vart skitsnyggt ju! i dygnsur lugg ;) toppad med en röd rosett :)
Och kors i taket, hon blev 2a i loppet med den ;) :D

Kanonfin!! Hur får du så fint avslut utan allt för lång tofs och spret :)

Jag flätar så långt jag kan, sedan blöter jag dom sista "spröten" och helt enkelt viker in stumpen på baksidan av flätan och sedan fäster jag rosetten. Jag använder ingen tejp eller annan snodd utan bara rosetten, hur lätt som helst.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 875
Hästvård Orkar inte dra storyn så ni som inte hängt med innan får söka gamla trådar och läsa. Men Senaste besöket var 30/10, då var damen...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: mackan
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden