snygg bomlös!

Sv: snygg bomlös!

Ansür har ju också sadlar som ser ut som bomsadlar :angel: .

Att diskuterna pris o konstruktion är en annan femma.

Hittade den du menade... Men dom kostar ju också dubbelt så mkt som den andra från Tyskland... Sen så är det väl tveksamt om den är så mkt bättre.....

Den är ju klart snyggare än dom vanliga bomlösa. Det här är kanske lite lättare att ride i också. (har aldrig ridit i bomlös men jag skulle nog tycka att det kändes konstigt.)

Säkerligen samma sadel. Men jag tycker det är bökigt att gå över ån efter vatten, den blir säkert inte billigare med frakt etc.

Diabolical_Kitten skrev:
:eek: enligt den hemsidan är den 52cm lång i 17,5! Happ.. Då blir det inte en sån för min del... Suck....

men då är den väl ändå ganska kort för att vara bomlös? har för mig att min flexion är runt 52cm oxå å den är 18" (one size fits all typ) och när jag letade bomlöst har jag för mig att flexionen var en av de kortaste

Jo, jag har också läst att den ska vara kortast.. Men 52 cm är ju långt... Jag får det inte att gå ihop att så många med araber, islänningar, haflinger, frieser, andalusier har bomlösa sadlar när dessa raser är kända för sina korta ryggar när de då är så långa?!

Jag tyckte att bossorna knappt existerade på den här sadeln, så då är frågan hur stort är sätet egentligen?

Jodå det går ihop. Sadeln fördelar ju inte trycket över hela ryggen, så om det är förlång för hästen är det ända ingen fara, eftersom sadeln "trycker" endast där man sitter.
Tror det är så iaf ;) .

fast 52cm är ju inte så mkt större för att vara 18" än vad en "vanlig" bomsadel som är 17".. skiljde om jag minns rätt, 4 cm från kompisens när jag mätte... iof hade hon flera sadlar i samma storlek och nån utav dom skiljde det 6cm mellan.. visst har man en gränsfallshäst så är det väl lite besvärligare, men känns som 4 cm inte är särskilt stor skillnad...

du har inte kollat på diddidynan som är islandsbomlös? tänkte ifall du visste hur lång den va :)

*knapplån*

På min knackiga tyska har ju utläst på den tyska sidan att koppjärnet bara kan bytas hos tillverkaren.
Lite dåligt tycker jag. Vad säger kaupre, ni som varit i kontakt med dom?
mvh/T

Har inte koll på bomlöst överhuvudtaget, så jag vet inte... :(

Jovisst finns det en hel del långa sadlar, men normalt brukar vara 50cm för en sadel som är 18". Det beror om ni mäter själva anläggningsytan eller bossorna. Mäter jag min Globus har den 45 cm i anläggningsyta men 48-49cm långa bossor.

Och dessutom var sadeln 52 cm i 17,5, då kan den vara hela 2-3 cm längre vid en 18": Alla sadlar är inte lika och då jag inte har sett hur bossorna ser ut kan det vara så att ena exemplaret är lite plattare än det andra och ännu längre.

Och jag kan lova dig att 4 cm är stor skillnad. Sadeln kan inte skjuta ut 4 cm bakom sista revbenet. Vid korta märkena skiljer det sig nån centimeter och en centimeter för långt är en centimeter för långt...

flexionen ska ju numer tillverkas i 16" också... innan har det ju varit one size fits all med 18" (tro mig det stämmer faktiskt, trodde aldrig att sätesstorleken skull passa mig ,men det gjorde den) och jag antar att 16" är kortare... om du är intresserad av bomlöst vill säga ;)

att 1cm hit eller dit kunde vara katastrof på en gränsfallshäst skrev jag ju redan... och det är ju klart, då är 4 cm+ jävligt mkt för mkt... men allting är ju relativt ;)

Några tankar från mig:

Ansur har precis stämt ett bolag (Heather Moffet, flexions tillverkare) för att de ansåg att hennes Flexion var en kopia av deras Ansur (vilket ÄR befängt, men jag vet inte om de vunnit, förlorat eller mötts halvvägs i målet). Därför skulle jag själv vara mycket kritisk till att köpa sadlar från dessa (jag stödjer inte sådana företag, som tar patent på ALLA bomlösa sadlar med kanal för ryggraden och en sits uppbyggt i lager av flexibla material). Konkurransen är till för hästarna, alla kanske inte vill lägga ut 20.000:- på en hästvänlig sadel, om det GÅR att göra samma sadel och tjäna på den om den kostar 12.000:-
Många klagar dessutom på hantverket och lädret i Ansurs sadlar, att de tar ut hemska överpriser och att sadlarna är rätt stela och hårda för att vara bomlösa.

Enlightened Equitation (tillverkaren av Flexion supreme och SBS) har precis lanserat en "förbättrad" modell på flexion, numera kallad "Phoenix". Den har ett flexibelt framvalv (vilket inte gör den helt bomlös), och som jag förstått det öppningar på bossorna på undersidan så att man kan padda upp själva sadeln om det behövs, istället för att försöka padda upp via sadelunderlägget. Kostar ca. 13.000:- i originalutförande om jag inte minns tokigt, finns i både 18" och barnstorlek (16").

Att tänka på:
16" Flexion var en sadel som många lite nättare ryttare väntade på, men när de väl fick sin sadel insåg de att 16" var lite väl litet. Så ta inte för givet att ni kan rida i en 16" sadel då många finner denna för liten (trots att de är väldigt små).

Själv håller vi på att undersöka möjligheten att ta in en annan engelskliknande bomlös sadel, men vi väntar fortfarande på vårat provexemplar innan jag kan säga mycket mer om denna sadel. Det ska bli otroligt spännande att få hem vår provsadel. Vi väntar den någon gång innan slutet av juli (som senast).

Liknande trådar

Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: iNHALE
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
796
Senast: Bison
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
974
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka