Maira

Trådstartare
Min häst är förkyld. :cry: Det rinner lite snor ur näsborrarna och han hostar lite grann. Ingen feber.

Han är inte riktigt i form. Red en kortare skritt o travrunda men han var inte så laddad som han brukar.

Vad göra? Låta honom vila några dagar och se om det går över?

Sv: Snuvig!

Är det gult snor? Det kan vara en virusinfektion och det kan bli långdraget. Ring din veterinär och fråga om du kan lämna in ett "snorprov". Är det tex streptokocker behövs det antibiotika, men först måste man veta vad det är. Det kan dessutom vara väldigt smittsamt

Är det gult snor? Det kan vara en virusinfektion och det kan bli långdraget. Ring din veterinär och fråga om du kan lämna in ett "snorprov". Är det tex streptokocker behövs det antibiotika, men först måste man veta vad det är. Det kan dessutom vara väldigt smittsamt

Ljusgult snor är det. Så trist... Jag ska ringa henne i morgon.

Är det en vanlig virusförkylning är det bara att avvakta o torka bort snoret- från överallt:eek:
en vecka eller två o sen brukar de vara OK.

tänk på handhygienen mm.

När min unghäst varit på djursjukhus för en enkel operation blev hon snorig och hängig dagen efter hon kommit hem så jag ringde min hemveterinär som ordinerade slemlösande. Kan ju säga att det inte blev det minsta bättre. Annan veterinär, ryckte på axlarna och menade att unghästar är snoriga ibland. När hästen snorat och hostat i två månader och käkat slemlösande för en hel månadslön så tog veterinären ett snorprov eller nässekretprov som det egentligen heter. Och det visade på streptokocker så mer dyr medicin och stallet i karantän. Det verkar inte som om hästen har fått några biverkningar efter att ha varit sjuk så länge peppar peppar ta i trä, streptokocker kan ge otäcka följdsjukdomar. Men vad jag önskar att jag hade bett veterinär att ta ett prov första dagen hon var snorig och jag hoppas verkligen ingen annan häst blev smittad innan jag fick rätt diagnos.

Senast ändrad:

När min unghäst varit på djursjukhus för en enkel operation blev hon snorig och hängig när hon kom hem så jag ringde min hemveterinär som ordinerade slemlösande. Kan ju säga att det inte blev det minsta bättre. Annan veterinär, rykte på axlarna och menade att unghästar är snoriga ibland. När hästen snorat och hostat i två månader och käkat slemlösande för en hel månadslön så tog veterinären ett snorprov eller nässekretprov som det egentligen heter. Och det visade på streptokocker så mer dyr medicin och stallet i karantän. Det verkar inte som om hästen har fått några biverkningar efter att ha varit sjuk så länge peppar peppar ta i trä. Men vad jag önskar att jag hade bett veterinär att ta ett prov första dagen hon var snorig och jag hoppas verkligen ingen annan häst blev smittad innan jag fick rätt diagnos

Det lät verkligen inget vidare! :crazy:

Hur göra med ridning under tiden? Vara helt avställd även om det inte finns feber? Han hostar lite grann, men inte så mycket och inte av ansträngning.

Tja. Båda mina blev förkylda förra våren. Troligen virus. Inkubationstiden torde ha varit nästan 1 v. Snoriga o hostade lite. jag red ej. Totalt var de sjuka i 3 v.

OM det sen inte går över får man söka hjälp.

Om det hade varit min häst hade jag tagit ett prov och lämnat in det, låtit hästen vila tills jag fått svaret, det brukar inte ta så många dagar. Skulle det vara streptokocker behövs medicin och veterinär kan säkert råda om motion i så fall.

Är det streptokocker är det mycket smittsamt, stallet ska sättas i karantän och man kan bära med sig smittan i kläderna och smitta andra stall. Det är därför jag tycker det är viktigt att ta ett prov för att ta reda på vad det är.

när min häst var förkyld i början av året så fick han vila i 3½ vecka (hostade i trav/ansträgning) Jag var dock ute och gick med han några dagar i veckan.. korta skritt promenader

Veterinären trodde att det skulle gå över på en vecka men tog längre tid så jag skulle låta hästen vila tills den verkar vara på g igen

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
929
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Nu ligger det här ännu en dag framåt i tiden, men här är jag en söndag morgon, funderandes på mitt jobb! Jag vill dit, men har precis...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 431
Senast: bollen__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar