Snuva: pollenallergi/känslighet eller förkylning?

Lingon

Trådstartare
Jag har varit småsnuvig i några veckor nu. Inte så jag måste snyta mig hela tiden men nån gång om dagen. Ibland kittlar det i halsen och jag hostar men inte så mycket som när jag är förkyld och hostar "på riktigt". Jag nyser några gånger om dagen ett antal nysningar på raken. Vanligtvis hade det inte hindrat mig det minsta lilla och jag hade nog inte tänkt på det alls. Nu däremot, är man snuvig så ska man stanna hemma. Det är väldigt tydliga instruktioner om det. Och snuvig är jag ju. Men inte förkyld. Tror jag iaf. Det hade kunnat vara början på en förkylning men jag har haft det i några veckor så det känns lite osannolikt.

Det får mig att fundera över om det är en mycket lätt pollenallergi/känslighet. Hur vet man det?
 
Jag har varit småsnuvig i några veckor nu. Inte så jag måste snyta mig hela tiden men nån gång om dagen. Ibland kittlar det i halsen och jag hostar men inte så mycket som när jag är förkyld och hostar "på riktigt". Jag nyser några gånger om dagen ett antal nysningar på raken. Vanligtvis hade det inte hindrat mig det minsta lilla och jag hade nog inte tänkt på det alls. Nu däremot, är man snuvig så ska man stanna hemma. Det är väldigt tydliga instruktioner om det. Och snuvig är jag ju. Men inte förkyld. Tror jag iaf. Det hade kunnat vara början på en förkylning men jag har haft det i några veckor så det känns lite osannolikt.

Det får mig att fundera över om det är en mycket lätt pollenallergi/känslighet. Hur vet man det?
Kollegorna testar att äta allergitabletter och ser om det försvinner eller lättar.
 
Jag får kanske göra det. Mina ögon kliar inte men känns kladdiga och grusiga till och från.
Gör det för jag såg i ngn amerikansk tidning att röda irriterade ögon kan vara ett nytt symptom de hittar (fast inte vanligt). (sedan kan man ju fråga sig om hur bra amerikanska tidningar är men)
 
Jag känner mig som vanligt annars. Lite störigt bara att inte få åka in till jobbet pga nåt som kanske inte ens är ens en snuva... jag gillar inte att behöver ta mediciner så det tar emot. Speciellt eftersom symptomen är så milda att även små biverkningar av medicinen skulle vara jobbigare. Som sgat, vanligt hade jag inte brytt mig alls utan levt som vanligt. Men det går ju inte nu.
 
Jag känner mig som vanligt annars. Lite störigt bara att inte få åka in till jobbet pga nåt som kanske inte ens är ens en snuva... jag gillar inte att behöver ta mediciner så det tar emot. Speciellt eftersom symptomen är så milda att även små biverkningar av medicinen skulle vara jobbigare. Som sgat, vanligt hade jag inte brytt mig alls utan levt som vanligt. Men det går ju inte nu.
Du kan ju prova några dagar och se om du får lindring och sluta sedan om du vill.
 
Jag känner mig som vanligt annars. Lite störigt bara att inte få åka in till jobbet pga nåt som kanske inte ens är ens en snuva... jag gillar inte att behöver ta mediciner så det tar emot. Speciellt eftersom symptomen är så milda att även små biverkningar av medicinen skulle vara jobbigare. Som sgat, vanligt hade jag inte brytt mig alls utan levt som vanligt. Men det går ju inte nu.

Är det allergi så är det vansinne att gå med den obehandlad. Den blir bara värre och värre plus att man har högre risk för att utveckla allergisk astma.

Jag hatar också mediciner men måste man så måste man. Det finns allergimedicin som inte har så farliga biverkningar men olika personer reagerar olika på dem. Jag kan tex bara ta cetirizin, de andra fungerar inte och/eller så får jag jobbiga biverkningar.
 
Mitt pollensnor är alltid som vatten typ, mitt förkylningssnor skiftar form men är aldrig så vattnigt (inte ens rinnsnuva). Jag är jätteallergisk nu, måste vara något som sagt bom! nu när solen och värmen kom.

Nu försöker jag ändå hålla mig hemma så mycket som möjligt, men det här rinnet hindrar mig inte från att gå och handla tex. Kan tyvärr inte äta allergitabletter då de inte funkar med mina andra mediciner. Så det är bara till att snora :meh:
 
Jag känner mig som vanligt annars. Lite störigt bara att inte få åka in till jobbet pga nåt som kanske inte ens är ens en snuva... jag gillar inte att behöver ta mediciner så det tar emot. Speciellt eftersom symptomen är så milda att även små biverkningar av medicinen skulle vara jobbigare. Som sgat, vanligt hade jag inte brytt mig alls utan levt som vanligt. Men det går ju inte nu.
Nej inte jag heller men nu när jag kände lite gjorde jag det ändå, pga omständigheter.

Det är ju skillnad mellan att inte gilla att göra någonting och inte göra det när man måste veta.

(när jag har allergi (sällan eftersom jag inte bor med tex hund) brukar jag ta en halv tablett och det hjälper men nu knaprade jag i mig en hel av en kollegas och det hjälpte inte.)
 
Mitt pollensnor är alltid som vatten typ, mitt förkylningssnor skiftar form men är aldrig så vattnigt (inte ens rinnsnuva). Jag är jätteallergisk nu, måste vara något som sagt bom! nu när solen och värmen kom.

Nu försöker jag ändå hålla mig hemma så mycket som möjligt, men det här rinnet hindrar mig inte från att gå och handla tex. Kan tyvärr inte äta allergitabletter då de inte funkar med mina andra mediciner. Så det är bara till att snora :meh:
Men rinnig näsa är ju egentligen inte riktigt risksymptom? inte om man har det till och från o vet att det är allergi. Det är väl mer kli i halsen och hostningarna som är det, speciellt om man inte vet om det är allergi. Speciellt om man inte hostar på riktigt (med slem och allt) utan har torrhosta?
 
Men rinnig näsa är ju egentligen inte riktigt risksymptom? inte om man har det till och från o vet att det är allergi. Det är väl mer kli i halsen och hostningarna som är det, speciellt om man inte vet om det är allergi. Speciellt om man inte hostar på riktigt (med slem och allt) utan har torrhosta?

Tyvärr går många arbetsgivare på FHM råd att minsta symptom var hemma. Inkl snuva.

Jag har hälsat min chef att i så fall syns vi till midsommar. Jag rinnsnorar hela vintrarna, alltid gjort. Allergimedicin hjälper inte. (provar kombinera flera olika nu, jag vill komma tillbaka till jobbet! 😭)
 
Tyvärr går många arbetsgivare på FHM råd att minsta symptom var hemma. Inkl snuva.

Jag har hälsat min chef att i så fall syns vi till midsommar. Jag rinnsnorar hela vintrarna, alltid gjort. Allergimedicin hjälper inte. (provar kombinera flera olika nu, jag vill komma tillbaka till jobbet! 😭)
Alltså jag förstår dem lite. Snuva kanske inte. Men jag hade pyttelite ont i halsen. Sedan var halsen bara liksom avdomnad o svårt att andas, nu har den varit så i en vecka + yrsel. Måste ju räkna iskallt med att det inte behöver vara superbra. Om det är så lite som behövs så. (känner att jag typ aldrig får komma tillbaka men måste rimligen hålla mig till två dagar symptomfri för vi har en diabetiker och två som haft problem med blodproppar och hjärtat, det vore ju illa om det mot all förmodan osv.)
 
Jag har varit småsnuvig i några veckor nu. Inte så jag måste snyta mig hela tiden men nån gång om dagen. Ibland kittlar det i halsen och jag hostar men inte så mycket som när jag är förkyld och hostar "på riktigt". Jag nyser några gånger om dagen ett antal nysningar på raken. Vanligtvis hade det inte hindrat mig det minsta lilla och jag hade nog inte tänkt på det alls. Nu däremot, är man snuvig så ska man stanna hemma. Det är väldigt tydliga instruktioner om det. Och snuvig är jag ju. Men inte förkyld. Tror jag iaf. Det hade kunnat vara början på en förkylning men jag har haft det i några veckor så det känns lite osannolikt.

Det får mig att fundera över om det är en mycket lätt pollenallergi/känslighet. Hur vet man det?
Köp en ask Kestin/Ebastin. De verkar fort. Är du bättre inom en halvtimme, kan du nog räkna med att det har med pollen att göra.
 
Mitt pollensnor är alltid som vatten typ, mitt förkylningssnor skiftar form men är aldrig så vattnigt (inte ens rinnsnuva). Jag är jätteallergisk nu, måste vara något som sagt bom! nu när solen och värmen kom.

Nu försöker jag ändå hålla mig hemma så mycket som möjligt, men det här rinnet hindrar mig inte från att gå och handla tex. Kan tyvärr inte äta allergitabletter då de inte funkar med mina andra mediciner. Så det är bara till att snora :meh:
Min näsa rinner konstant nu.
Fattade inte riktigt varför förrän jag tittade upp på asparna vid huset och insåg att de blommar för fullt!
 
Alltså jag förstår dem lite. Snuva kanske inte. Men jag hade pyttelite ont i halsen. Sedan var halsen bara liksom avdomnad o svårt att andas, nu har den varit så i en vecka + yrsel. Måste ju räkna iskallt med att det inte behöver vara superbra. Om det är så lite som behövs så. (känner att jag typ aldrig får komma tillbaka men måste rimligen hålla mig till två dagar symptomfri för vi har en diabetiker och två som haft problem med blodproppar och hjärtat, det vore ju illa om det mot all förmodan osv.)

Jo jag förstår dem också på ett vis. På ett annat vis känns det som att det kommer ställa till en hel massa problem om alla som har klar snuva/rinnsnuva som enda symptom ska vara hemma. Men man kan ju ha Corona symptomfri så man kan säkerligen ha corona med snuva som enda symptom.

Jag tillhör riskgrupp Light (tar immunsänkande läkemedel) . Hade skum feber en vecka och var då självklart hemma. Den är borta sedan 4 dagar. Jag mår prima. Men har kvar samma snuva jag haft sen I oktober. Och brukar ha till maj juni. Men jag får inte komma tillbaka. Känns avigt även om jag förstår.
 
Jag sitter lite i samma båt och håller på att driva mig själv till vansinne.... På grund av riktigt eländig pollenallergi för ett antal år sedan när vi bodde i USA så får jag fortfarande lite småkänningar ibland på våren, även här i Sverige. Nu har det poppat upp lite sådant de senaste dagarna....tror jag..... I mitten av förra veckan hade jag en dag med "tjock i halsen" (ej ont), torr och "kliig" i ögonen, osv. Eller kanske bara en halv dag egentligen. Samma idag. Det till och med kliade lite i halsen, men absolut inte ont. Idag tog jag faktiskt en antihistamintablett när jag kom hem, och blev då symtomfri. Fast jag blir lätt lite dåsig av det i stället.
En helt vanligt vår hade jag inte brytt mig ett endaste dugg. Jag mår ju verkligen inte dåligt och anser mig absolut inte vara sjuk....... Men det är ju inte lätt att vara säker :banghead: !! I mitt läge är det alltså jättesvårt att skilja små symtom på en begynnande förkylning från mina små allergiska symtom. Och ju mer man känner efter, ju mer hypokondrisk blir man ju..... :cautious:
 
Jo jag förstår dem också på ett vis. På ett annat vis känns det som att det kommer ställa till en hel massa problem om alla som har klar snuva/rinnsnuva som enda symptom ska vara hemma. Men man kan ju ha Corona symptomfri så man kan säkerligen ha corona med snuva som enda symptom.

Jag tillhör riskgrupp Light (tar immunsänkande läkemedel) . Hade skum feber en vecka och var då självklart hemma. Den är borta sedan 4 dagar. Jag mår prima. Men har kvar samma snuva jag haft sen I oktober. Och brukar ha till maj juni. Men jag får inte komma tillbaka. Känns avigt även om jag förstår.
Jo, allergikerna på mitt jobb jobbar som vanligt. Om de skarpt säger att det är allergi så är det. De har ju det där varje år och det är det ju ingen som missat direkt när de går runt och snörvlar. Så det känns lite som att vissas jobb är lite väl på den punkten.
 
Jo, allergikerna på mitt jobb jobbar som vanligt. Om de skarpt säger att det är allergi så är det. De har ju det där varje år och det är det ju ingen som missat direkt när de går runt och snörvlar. Så det känns lite som att vissas jobb är lite väl på den punkten.

Jag började förvisso I januari men jag har snorat sen dess.

Men inte ens jag kan ju garantera att detta är "bara" vanlig snuva och inte gömmer sig nån Corona där.

Sen tror jag det spelar in att vi som huvudregel har att vi ska jobba på plats och det är en sårbar och viktig arbetsplats. Eller på ren svenska - de vill till varje pris skydda ingripandeverksamheten.

Men det känns jätteskumt att vara i hemmajobbskarantän. Tyvärr så är det ju för mig inte så enkelt att ta allergimedicin och så försvinner det. Och det går ju inte gå till läkare och få svar vad det är heller. Moment 22.

Men jag är tacksam jag kan jobba hemma iaf och inte måste vara hemma "sjuk". Då skulle jag bli galen på riktigt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar bli desperat!!!! Har varit förkyld sen 19 augusti. Sen övergick det sista veckan i augusti till influensa, följt av förkylning...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 180
Senast: BernT
·
Hästvård Jag har under alla mina år vart förskonad från förkylningar etc... har hästen nån gång vart snuvig har det varit genomskinligt...
Svar
0
· Visningar
2 128
Senast: tindra
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 210
Hästvård Har försökt få tag på min veterinär hela dagen nu men det verkar vara omöjligt... Min häst har gått och blivit förkyld. Ingen större...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp