Sv: Snurrar med huvudet
sören hjärtekrossare skrev:
Jag har märkt att han gör det mera när han är "stissig".Eller när det börjar bli jobbigt,
Jag vet inte..... Men jag får väl kämpa på. Han är nyligen undersökt av vet + att han får regelbundet massage och de vet inte heller varför han gör så, Vet kallade det för "Arab tics" Så jag funderade på om det var vanligt bland araberna?
Jag kallar det för 'arabkast'
Om vi menar samma sak. Hästen 'slänger' med huvudet i så det blir en halvcirkelrörelse (dvs hästen börjar med att slänga huvudet utåt ena sidan samtidigt som det fortsätter uppåt och sen tar ner det igen, brukar gå ganska snabbt och vara ganska 'häftig' släng)?
Min valack gör det när han är uttråkad (han vevade så jag trodde hans kulle få nackskador mot slutet av 8 veckors boxvila) eller när han blir exalterad och uppspelt över något men inte riktigt kan ge utlopp för det.
Mitt ungstos mamma gjorde det också, i samma situationer och det var ju inte mer att förvänta sig, med två 'kastare' i stallet att hennes avkomma skulle lära sig det. Sist slängde hon så¨vilt när vi sprang i löpargången på klinik att det vinglade vilt
Ingen av mina gör det dock under arbete, de vet att man skiljer på arbete och fritid.
Så ja, det är inte helt ovanligt bland araber, speciellt de lite mer vaksamma och/eller kaxiga, och speciellt när hormoner eller energi svallar över.
Du behöver knappast oroa dig för det är något fysiskt fel på hästen, däremot är det ju klart besvärande när det gäller ridning och jag skulle dels sätta på en irländsk martingal (vet du vad det är) och dels skulle jag se till att tala om att det INTE är ett önskvärt beteende vid ridning.