Snubblig travare..

B

Bärin

Jag har en fd.travare som jag haft i ett halvår nu ungefär. Han är så otroligt snubblig jag rider, han ser sig inte alls för vart han går, han snubblar ungefär vart tionde steg.
Ibland snubblar han så att han lägger sig ner, med frambenen & halsen, men sen reser han sig upp som inget hänt och går vidare.
Han är väldigt klumpig alltså.

Det jag undrar är om era fd. travare är såhär snubbliga? För det är väl vana att gå på slät mark..Men sen tror jag att det är för att han inte har de musklerna som krävs för att bära rätt..

Någon som har nga tips? :bow:

Sv: Snubblig travare..

Min kallblodstravare var 9 när jag köpte henne, och hon hade inte varit i närheten av travet. :)
Men snubblade, det gjorde hon stup i kvarten. Hon kunde i princip gå omkull på slät mark - i skritt. Efterhand som hon blev starkare och mer musklad försvann dock snubblandet.
I övermorgon fyller hon 13 år, och hon snubblar nästan aldrig numera...

Immer

Haft några snubbliga travare.
Alla dom har blivit mindre snubbliga när dom blir rakare och starkare i kroppen.
Det som hjälpt mest är att ta ut en equiterapeut :)

Min var också snubblig i början,han klampade på och såg sig inte för alls. Jag började rida i lite ojämn terräng där han var tvungen att ta det lugnt och lyfta ordentligt på benen. Det hjälpte mig. Idag snubblar han bara om han är för het och vill springa och inte jag, men det är inte så ofta. Det är bara att få honom att jobba i skritt så koncentrerar han sig.

Träna mycket i terräng och på ojämn mark.
Bommar och cavaletti är också bra övningar.

läser era inlägg med stort leende på läpparna, trodde att jag var den enda i hela sverige som hade en häst som slubblade på plan mark men tydligen inte. Smäll på ett par gummiboots (för att eleminera risken för onödiga balltramp) och far ut i skogen och luffsa på...bomövningar funkade inte nåt vidare på min poppa, han såg sig inte för men det vart bättre när det blev lite hjöd på det hela

Kolla upp om hästen är korrekt skodd eller verkad. Det kan skapa onödig problem om det är fel i balanseringen och med fel vinklar.

Mvh T

Jag har haft en del snubbliga hästar. Orsaken till snubbligheten har varit olika.

En del av dem har inte lärt sig att hålla ordning på fötterna, ovana att gå i terräng, inte starka nog, för långa fötter osv.

Den sista snubbliga hästen jag hade var otäck. Det var en ung bruksnordis. Hon kunde snubbla på ren asfalt... och hon snubblade rejält. Trodde att snubbligheten berodde på hennes ungdom...
Men det visade sig att det var sadeln som inte passade som den skulle. Den "såg" ut att ligga bra, men under ridturen gled den fram och klämde till om bogarna...

När hon fick en bättre tillpassad sadel så försvann snubbligheten.

Snubbliga hästar kan ha knäproblem...så ignorera det inte. Jag själv skulle kollat upp statusen på hästen för att åtminstone ha gallrat bort den orsaken.

Har sett många travare bli fria från snubblande när de skotts som ridhästar och inte travare (när de går som ridhästar alltså) :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 313
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama