Snubblig, övningar

B

Bettan_G

Har någon nåt tips på övningar som man kan öva på en häst som snubblar och har svårt att trampa in under sig själv (stavning?)? Han har stor bogdel och lägger vikten frammåt, vilket gör att han snubblar. Kanske nån övning som stärker bakdelen? :idea:

Sv: Snubblig, övningar

Men gud vad kul att träffa någon som har sprecis samma
problem som jaaa!!!! ^^,

Nej men jag har och hade precis samma problem med min lilla
polla. Detta har dock blivigt mycket bättre!
De flesta av dessa tipps kommer dock från Buke men säger dem ändå!

1. Gör halvhalter.
2. Gå mycket på volter, och flytta bakdelen utåt i volten.
3. Skänkelvikning.
4. Övinngarna öppna och sluta.
5. flytta bakdelen/framdelen.
6. Gå mycket i skog och mark, detta har kanske inte så mycket
att göra med just att trampa under sig men det lär hästen att
lyffta på fötterna! :d

Att rida i samlad trav har även hjälpt mig :)

Lycka till!!

Okejj, men hästen gör 9/10 av dom där sakerna och ändå har han stort bogparti och liten rumpa.. men tack för svaren :D mer tips?

Mycker cavaletti/upphöjda bommar
Tempoväxlingar !!!
Avsaktningar/igångsättningar
Halvhalter

Lägg ut bommar i skogen som han sen frå traska över! :idea: Jag har visserligen noll-koll på bommar... men kan man inte få till något bra avstånd så man kan galoppera, trava eller skritta mellan dom, utan att behöva flytta på dom? :angel:

Då kan du ju rida i vilken gångart du vill, och träna på att få honom att lyfta på tassarna! :idea::D

Whiplashr: Vi gör allt det du säger förutom cavaletti =/

Superselma: Den enda vi gör är typ galoppfattningar, men ska prova lite hoppning.

Monsterkyss: Vi har ganska mycket grenar och sånt som vi kliver över i skogen, men tack för tipset :D

Har du kollat upp så att han inte har något hältproblem? Det kan ibland vara orsaken till att hästar snubblar. Eller om de är långa i tårna, hur ser verkning/skoning ut? Det är också viktigt att sadeln ligger på rätt ställe (inte för långt fram) och är tillräckligt vid.

Om allt detta är OK, så är det bara att jobba vidare med ridningen. Är hästen framtung och snubblig, så behövs övningar som sätter hästen i balans. Det viktiga här är inte VILKA övningar man gör, utan på VILKET SÄTT man utför dem. Det är mycket viktigt att man rider i ett lagom tempo (inte för högt), och att man kan lätta av i handen (har man "för mycket" i handen så att hästen lägger sig på blir hästen lätt framtung och snubblig, eller om man blir kvar i tygeltagen för då stör man ju hästen).

1. Halter. Öva många täta halter från skritt till att börja med. Förbered noga genom att minska tempot något, känn att hästen svarar på förhållningarna utan att köra upp huvudet, lägga sig på handen eller lägga huvudet på sned. Händer något av detta, avbryt förberedelserna och rid på framåt igen tills att harmonin är återställd. Förbered på nytt och gör om det. Känns allt bra, så fullfölj halten, och var noga med att mjukna på handen in i halten. Hästen ska kunna stå stilla med aningen lös tygel och vänta på dina hjälper, utan att bröta iväg framåt.

2. När halterna från skritt fungerar, så rid många övergångar mellan skritt-trav-skritt. Förbered på samma sätt, och om hästen protesterar, avbryt förberedelserna, rid på framåt och börja om på nytt. Försök att sitta in traven mjukt med säte, hästen ska smyga igång med bakbenen under sig. Ha kvar en lätt tygelkontakt in i traven. Blir det rivstart lämnar han lätt bakbenen bakom sig och hamnar direkt i obalans redan från början. Trava ganska korta sträckor i början, ca 10-20 m, så att han inte hinner öka tempot eller lägga sig på handen, i framvikt. I övergången till skritt, mjukna något i handen och rid fram honom så att han får bakbenen under sig och så det inte blir bomstopp bak. Det ska vara mjuka övergångar som ger gymnastik för bakbenen.

3. Rid många tempoväxlingar i trav. Gärna med renodlade hjälper i början (fungerar inte övning 1 och 2 så bra, så rid övning 1 med renodlade hjälper och gå sedan direkt till övning 3 med renodlade hjälper innan du börjar öva övning 2).
Tempoväxlingar i trav med renodlade hjälper:
- Minska tempot i trav genom enbart förhållningar och vikt. Använd INGA drivande hjälper (varken skänklar eller säte). När du känner att hästen travar så långsamt han kan UTAN ATT TAPPA TAKTEN (viktigt!) så för du fram handen lite så att tyglarna blir hängande. Var noga med att överlivet blir kvar i samma position och inte åker med framåt.Hästen ska nu gå kvar i det långsamma tempot utan inverkan av vare sig hand eller skänkel. Vill han öka tempot, så ta nya små förhållningar tills han hittar det långsamma tempot igen.
- När hästen gått i det långsamma tempot, med lite hängande tygel och ingen inverkan av skänkel och säte, ca 15-20 m (tillräckligt länge för att han ska förstå vad det är du vill, men inte alltför lång sträcka). Ja, då lägger du mjukt till skänkeln så att han ökar tempot. Tygeln ska fortfarande vara något hängande när du gör det, men genom drivningen framåt ska hästen söka sig fram till bettet så att du efter några steg får en mjuk kontakt med hästens mun. Tempoökningen ska vara tydlig och komma direkt när du lägger till skänkeln, men den ska mjuk och inte alltför stor (ingen rivstart!).
- När hästen nu går framåt i ett något högre tempo, med kontakt med tygeln, så kan du efter en 20-30 m göra om övningen: minska tempot, lätta på handen, hästen ska vara kvar i det låga tempot, öka tempot för skänkeln och låt hästen söka sig fram till kontakt med bettet.

När hästen svarar bra på dessa tempoväxlingar med renodlade hjälper, så gör samma sak men bibehåll en lätt kontakt med bettet hela tiden. Var dock noga med att inte få för mycket i handen, och att hästen inte får öka tempot innan du ber om det.

Så småningom kan man göra samma sak i galopp, renodlade tempoväxlingar, och sedan med bibehållen kontakt.

DESSA 3 ÖVNINGAR tycker jag är "basic", de är grunden för allt arbete. Kan hästen utföra det på rätt sätt så är det bara att bygga vidare. Men fungerar inte dessa övningar, så får man alltid problem förr eller senare, eftersom inte hästen tar framåtdrivande och förhållande hjälper på rätt sätt.

Sen kommer ju andra övningar också in: arbete på böjda spår, sidvärtsrörelser etc. Arbete över bommar och cavaletti är bra för att få hästen att lyfta mer på benen, men förbättrar i sig inte hästens balans.

Tillägg: När du arbetar med renodlade hjälper ska du inte bry dig om var hästen har huvudet. Huvudställningen är oväsentlig, men arbetar du konsekvent med renodlade hjälper så dröjer det inte länge förrän hästen börjar söka sig till rätt form av sig själv. (Det finns också vändningsövningar med renodlade hjälper).

Senast ändrad:

Om hästen snubblar trots att den är hyfsat musklad så tror jag den känner sig låst.
Antingen pga yttre förutsättningar - sadel eller ryttare (att den spänner emot bettet och låser sig lite i hals/nacke/rygg eller att ryttaren stör hästen, eller att den inte är tillräckligt avspänd rent överlag).
Eller pga "inre" förutsättningar, hästen är låst helt enkelt. Någonstans. Sen kan den inre biten även bero på hälta så det är givetvis bra att utesluta först och främst.
Kan också bero på skoning/verkning, att hästens hovar inte riktigt är i balans med hästens steg eller att hästen har problem med hovarna.

Försök utesluta så många av orsakerna som möjligt och försöka att få en balans mellan att hjälpa hästen hamna i balans och med en bra avslappning/teknik utan att störa hästen. Att få den loss från bogarna är ju t ex en del av det.

lilth: alltså vi gör MKT tempoväxlingar och vi gör det mesta som du har skrivit i texten.. han är mest snubblig i början, innan han är ORDENTLIGT uppvärmd. kan de ha nåt med saken att göra?

totala: Han är inte överdrivet musklad (han är inte tränad så mkt) men hovarna är det inget fel på och vi har tagit ut vet. och det såg fint ut (vi tog inte ut vet. bara för att han snubblar lite, annan orsak). Visst han e ganska gammal men inte överdrivet. En gång snubblade han i galoppen så det höll på att gå åt pipan :(

Om han gör halter, övergångar och tempoväxlingar bra och är kvar i balans, så tror jag knappast att han snubblar pga obalans (men det är ju svårt att säga utan att ha sett er rida). Men å andra sidan borde han i så fall också ha en välmusklad bakdel, och inte vara mer musklad fram. Att han är omusklad bak tyder på att han trots allt inte utför de här övningarna helt rätt. Utförs de övningarna rätt så ger de både balans och muskler på rätt ställe, även om de kan verka simpla. (Har du bild eller ännu hellre video?)

Är han i balans måste du leta felet någon annanstans. Är det mest i början av ridpasset kan det bero på att han är allmänt stel och/eller spänd i muskler. Det kan ju hänga ihop med att han är gammal. Men det kan också bero på t ex dubbelsidig frambenshälta (som man kanske inte upptäcker förrän vid böjprov).

Det är svårt att ge specifika råd när man inte har sett er "live". Förmodligen kan du själv få en del ledtrådar när du läser inläggen här. Men en häst är aldrig snubblig utan orsak, så jag tror det bästa är att försöka ta reda på orsaken först. Då är det lättare att veta vad du ska göra åt problemet.

Senast ändrad:

mitt råd för att lära en häst att sätta sig är att tömköra den med yttertömen bakom rumpen, vilket är den aktiva tömmen. jag har en körpisk som jag använder mer i frambenen än i bakbenen, motar hästen att ta mer vikt i yttersidan och framkallar lyft i frambenen, remmen i baken håller jag aktiv så skjuts kraften kommer bakifrån och hästen väljer att sätta bakbenen längre in under kroppen, jag förespråkar dock en aktiv lina inte longerings systemet. på detta sätt lär jag hästarna byten, passageoch piaff. så kroppen kan stärka upp muskel grupperna och den korekta rörelsen utan en ryttares ofta motverkan.

i mitt hemland där jag har min utbildning tränas de flesta dressyrhästar att bära sig på detta viset, så kan du få de flesta hästar att utveckla sina gångarter, sitt häng o sväv i stegen.
det kräver dock en aktiv tränare, med allert huvud som är merd och formar och styr upp hela hästen, inget för den som vill longera för att man inte orkar rida, för detta är att rida häst från marken..

lycka till

Jo, jag tror det är att han är stel, eftersom han börjar dra sig åt dom gamla åren nu. Men som sagt så är han bara så i början av ridpasset, då kan han snubbla minst 5 ggr/minut.

Okejj, men hästen gör 9/10 av dom där sakerna och ändå har han stort bogparti och liten rumpa.. men tack för svaren :D mer tips?

Aha okey.. men har du kollat upp så att ryggen och allt är okey? Vet en häst som hade det jätte jobbigt med att trampa under sig. Ägaren kallade dit en osteopat
för hästar som klämde och kände på ryggen och då visade det sig att det var ett ben i den bakre delen av ryggen som låg lite snett. Ostiopaten ``knäckte till benet´´ och efter tre-fyra massager så trampade hästen under sig utan några problem, ägaren behövde knappast ens anstränga sig! :)

Lycka till!

Jaså? häftigt :D alltså det är ju inte jag som äger hästen men jag rider han 60% av tiden. Ska rekommendera det för läkaren. Men dock har han ju inte alltid snubblat utan det är på senare månader det har börjat.

Rid mycket i skogen, så lär hästen sig vart den ska sätta fötterna

Om snubblingen har börjat uppträda på senare tid, och han inte har snubblat innan, så skulle jag absolut rekommendera en veterinärkontroll/hältutredning med avseende på snubbligheten. Speciellt om inte arbete och ridsätt/ryttare har ändrats.

Men åk i så fall till klinik, så att de kan göra ordentliga undersökningar. Att ta ut distriktsveterinären brukar inte ge så mycket i sådana här "diffusa" fall.

Vi rider typ till 60% i skogen :)

lilith: Alltså, själv tror jag att det är för att han är ganska gammal nu, men vi har börjat köra många avsaktningar och igångsättningar, kan det ha nåt med saken att göra?

Hur gammal är han?

Fast egentligen tycker jag inte åldern har så mycket att göra med saken. Hästen kan ju vara fräsch eller ofräsch oavsett ålder. Och har en häst en ofräschhet eller skada tycker jag att den ska kollas oavsett ålder. Antingen är det något som kan behandlas, eller vilas bort, och då gör man det. Eller så går det inte att åtgärda, och då får man sänka kraven och lägga sig på en nivå på ridningen som hästen klarar utan problem, och utan att få ont (eller låta bli att rida, om det är bättre för hästen).

Att säga att hästen är stel bara för att den är gammal, är ju inte riktigt sant eller schysst, det finns ju en orsak till det (som kanske t o m går att göra något åt...). Däremot är det förstås så att det är större sannolikhet att äldre hästar har gamla skador etc som orsakar problem, än vad en yngre häst har. Men jag tycker inte det finns någon anledning till att behandla äldre hästar annorlunda eller mindre noggrant än yngre hästar.

Av mina hästar är det 3 som är äldre, två som är 21 år och en som är 23 år. Mitt halvblodssto på 21 år går fortfarande igenom böjprov utan problem. Och min shettiskorsning på 21 år ska jag iväg med till klinik nästa vecka på hältutredning då hon plötsligt börjat gå orent bak (är dock rädd att det är hennes gamla fång som börjat spöka igen, fast att det visar sig bak :cry: ).

Så klinikkoll är vad jag rekommenderar på din häst också. Då slipper du dessutom fundera på om han går och har ont eller inte.

Igång- och avsaktningar ska göra att han får bättre balans, inte att han börjar snubbla (såvida de utförs på rätt sätt). Däremot kan de göra att han tvingas till mer arbete och därför kanske anstränger gamla skador han har?

Senast ändrad:

delvis knapplån
Har varit med om en "tygelhalt" häst som blev låst när man tog i tyglarna (utan att hästen var rejält avslappnad i överlinjen och man hade fått bort en del vikt från innerbogen) ffa på volter, för hästen snedheter - som antingen kan ha byggts upp med åren av felaktig träning (vilket det ju trots allt ofta blir eftersom rakrikning är en mycket svår bit i utbildningen/träningen) och orsakat andra fysiska snedheter, eller så kommer det tvärtom från t ex sneda höfter/problem med SI-leden osv.
Det blev helt enkelt så mycket vikt på innerbogen att hästen kunde snubbla till för att den inte tyckte den klarade att ta emot det alt. så kanske någon nerv kom i kläm pga låsning. Hursomhelst så hade den lite snedheter som behövde jobbas bort.
"Tygelhälta" beror nog oftast på låsningar.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 149
Senast: Gunnar
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama