Snubblig häst

R

RosenMedTaggar

Min häst har varit lite snubblig ett tag nu. Förut hände det väl lite då och då (inte så ofta) att hon snubblade till när man red, men nu är det mycket oftare, hon snubblar flera gånger per ridpass. Mest i skritten, men även i trav ibland. Vad kan det bero på? Något fel på benen eller är hon bara klumpig? Dt känns inte som om hon snubblar på något, utan bara att benet liksom "viker" sig under henne. Det är frambenen hon oftast snubblar på. Tacksam för svar!

Sv: Snubblig häst

Har hon haft fästingar? Min ena häst började snubbla oftare än normalt, han hade ehrlichia visade det sig. Efter behandling blev han som vanligt igen. För" hundra år "sedan innan jag skaffade egna hästar red jag en häst som också snubblade mer än normalt. Han hade borellia. Men sen finns det latmaskar som inte orkar lyfta benen ordentligt, som nästan går och sover i skritten. Speciellt nu på sommaren kan dom allt bli lite lojja. Sen finns det säkert en rad andra orsaker.

Precis, kolla efter fästingssjukdommar... Eller ev nån näringsbrist.
Annars kan du öva upp hästens smidighet genom tex att trava över bommar eller dyl

Det kan även vara något i någon led, tex kotleden. Har varit med om fler hästar som blivit snubbliga när de har haft kotledsinf.

Kan vara artros i knäleder, kan bli snubbliga då, åk till en vet klinik ohc få det undersökt ohc röntgat.

har du en bra hovslagare/hovvårdare? Det kan vara hovbeslag/verkning också, det behöver inte vara något annat fysiskt, även om det givetvis är viktigt att kolla upp!

Det kan väl också vara ett tecken på överansträngning ?

för långa tår kan oxå ge en "snubblig" häst. annars är det kanske ide att kolla upp med tex. ett böjprov hos vet. det finns ju hur mkt. problem som helst som kan orsaka "snubblighet"

Snubbla med frambenen brukar de göra om de har ont i framknäna eller för långa tår. Är det båda frambenen eller bara ett?

Så om det inte är att hästen akut behöver hovslagare så rekommenderar jag dig ett veterinärbesök på klinik. Hälta i framknä kan inte vilas bort, det måste behandlas.
Fästingsjukdomar brukar ju ge symtom från lederna så det kan ju vara en orsak till att smittade hästar snubblar.

Ursäkta hillevie, det var till TS jag riktade mig...

stallkompisen hade en häst som var väldigt snubblig, själv tyckte jag att han var lite lång i hovarna.
hon har nu bytt hovvis för hennes andra hästs skull och han verkade även ner den första hästen ganska mkt som nu är jätte fin i hovarna och är istort sett helt snubbelfri!(finns juh alltid saker som de faktiskt snubblar på)
tycker du ska kolla det med hovarna först innan du blir skrämd till de värst grejjerna de skivit här(inget illa ment:crazy:)) men ta den kollen först innan du tror det värsta!!!!
;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 877
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 340
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 150
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010