Snubblig häst

Texaz

Trådstartare
Min madam har alltid varit snubblig av sig, men nu börjar hon snubbla på slät mark!!!
Undrar om någon annan har samma problem.
Vet inte om problemet beror på hennes dåliga knän, eller om hon bara är klumpig. Hon har en förmåga att inte titta var hon sätter fötterna och kan gå och kika åt ett helt annat håll. Problemet i sig är väl att hon numer har svårt att parera snubblingarna vilket får till följd att hon helt sonika går ner på knä:eek: ....
Har funderat över om det är att hon inte är tillräckligt musklad som gör att hon inte klarar av att parera snubblandet.
Någon som känner igen sig eller har någon teori kring det hela??

Sv: Snubblig häst

Långa tår? Avlastar något ben?
Har hon dåliga knän och rids ändå? Är det kroniskt. Kanske har det blivit värre? Lite tankar..

Mumin

Det kan ju finnas massor med anledningar... och också lika många teorier. Om hästen har dåliga knän så ligger det ju nära tillhands att misstänka att dessa blivit sämre.. En teori god som någon...

Jag hade en unghäst tidigare som plötsligt blev snubbligare och snubbligare... När det var som värst så gick hon också ner på knä och det var fara och färde att jag och häst skulle stupa ibland...

Där var orsaken en illa passande sadel visade det sig till slut. Den såg ut att ligga bra. Men vid närmare kontroll visade det sig att den inte gav tillräckligt med bogfrihet... Efter sadelbyte upphörde snubblingarna.

Jo, jag har också funderat i de banorna. Hästen rids försiktigt enligt inrådan av veterinär (2 olika), de anser att hon behöver hållas igång för att inte stelna till.
Har funderat på att korta framtårna, bak har hon kilsulor, fram går hon med vanliga sulor eftersom hon har tunn sula.

Ja, sadeln provades ut i höstas, fanns bara en enda i butiken som pasade madam. Har funderat lite eftersom hon inte blir jämnsvettig under den numer (hon har musklat på sig sen dess).
Skulle kanske prova min gamla éngelska sadel (rider western annars).

Kan vara mycket.
Vet hästar som snubblat mycket och som senare visat sig ha knäleds och kotledsinflammationer, likaså hästar som varit framtunga eller som ridits "oengagerat" så de lyft dåligt på benen.

Min häst snubblade och vinglade också alltmer. Trodde att det berodde på åldern men visade sig genom ett blodprov bero på järnbrist. Med hjälp av lite järn och c-vitamin blev det mycket bättre.

kolla hältor, sadeln ...men snubbliga hästar brukar ha "fel" på bog, skuldror/bringa.... KAN vara så att sadeln trycker, men stretscha hästen åt alla håll o kanter du kan komma på :D..en häst ska ha extremt långa tår för att snubbla just för den anledningen

Just framtunga hästar ska man kolla bogarna på

Har hört att dom kan ha saltbrist om dom snubblar ofta.

Ska prova att stretcha, lutar åt att jag tar hit ET en sväng också, kanske han kan hitta något nytt, tycker att klinikerna inte har fått fram så speciellt mycket hittills, speciellt inte med tanke på vad de kostat:crazy: :crazy: :crazy: .

Saltbrist borde det inte vara, hon äter bra med salt, ej heller järnbrist eftersom vi har väldigt hög järnhalt i vattnet....

Hmm, får spåna vidare.
Kanske är hon helt enkelt bara klumpig, hon har ju alltid haft svårt att hålla reda på benen....
Tack ändå för alla svar!!!

** trådlån**

Om hästen är snubblig på långa tyglar men ej när han arbetas. Kan det då bero på att han bara inte orkar lyfta fötterna? Det är en f.d. travare.

precis så gjorde min och ibland gick vi då även omkull på långa tyglar alldrig annats det visade sig beror på mycke utslitna ben :crazy:

Min madam har alltid varit snubblig av sig, men nu börjar hon snubbla på slät mark!!!
Undrar om någon annan har samma problem.
Vet inte om problemet beror på hennes dåliga knän, eller om hon bara är klumpig. Hon har en förmåga att inte titta var hon sätter fötterna och kan gå och kika åt ett helt annat håll. Problemet i sig är väl att hon numer har svårt att parera snubblingarna vilket får till följd att hon helt sonika går ner på knä:eek: ....
Har funderat över om det är att hon inte är tillräckligt musklad som gör att hon inte klarar av att parera snubblandet.
Någon som känner igen sig eller har någon teori kring det hela??

Har en kompis vars häst snubblar fram och senaste halvåret så har det bara blivit värre. Han har gjort några riktiga vurpor på slät mark. :(
För ett tag sedan så tog hon ut veterinären för att avgöra hurvida hon skulle ha kvar honom eller inte eftersom han är 18 år och snubblar omkring som han gör. Vet. hade en teori om att det var någon sorts stasning i kärlen i framknäna, vilket gjorde att muskulaturen inte fick den försörjning som behövdes för att funka korrekt. Och i vinter när det var som kallast så blev ju problemen värre. Nu använder hon linement varje dag och snubblingen har minskat rejält. :)

/Kicki :)

Värt att prova iallafall!!!

Hon snubblar mest i skritten men gått omkull har vi gjort i trav. Nu rider jag iofs henne mest på lång tygel, om inte annat i väldigt låg form (western) och har också en teori om att hon behöver mer stöd just pga att hon inte orkar bära upp sig ordentligt.

Värst är nog att hon även går omkull ibland i hagen...Snubblar och orkar inte parera...

Har funderat på akademisk träning för att träna bärighet, men vet inte om hennes taskiga bakknän sätter stopp för det.

Det låter ju mindre bra. Börjar han snubbla mer så får jag nog snacka med ägaren om det (är bara medryttare) så får hon bestämma vad som ska göras.

Min ponny snubblade mycket förut, men efter mycket dressyrarbete där hon lärt sig att hålla ordning på kroppen o framförallt fötterna så har hon blivit mycket bättre! Dock kan hon snubbla till lite när hon börjar bli lite lång i tårna, innan hon hunnit blivit skodd än. Bommar och liknande är också bra för att de ska få ordnig på kroppen.

Men det förutsätter givetvis att det inte är något allvarligt fysiskt fel på pållen (dåliga knän, eller likande).

Jo min häst är också lite klumpig och snubblig, men numera faktiskt oftast när hon går på långa tyglar och drömmer :angel:
hon har bättrat sig lite sen vi bytte stall och fick ridhus och ridbana och kunde börja rida mer dressyr och träna, hon har börjat fatta att hon inte kan sätta ner benen hur som helst.

när min pålle snubblade så berodde det på att han hade lite långa tår.
så be din hovslagre/hovvårdare kolla om tårna är lite väl långa.

Alla hästar snubblar mer eller mindre. Vissa som din häst snubblar mkt. Ofta är det just för att de är okoncentrerade och släpar fötter efter sig. Det är ju som gjort för att de ska snubbla.

En nära vän till mig har ett Halvblod som är extremt snubblig. Allra mest i skogen men även på ridbana. Det framkom att när hon inte jobbar hästen så är han okoncentrerad och snubblar en del, lyfter inte och bär inte heller upp sin kropp. Däremot vid dressyr och Hoppning så är han jätteduktig med sina fötter och det är inte ofta han snubblar.

Sen kan ju snubbling bero på ngt, ex fel på ben,sadel,rygg mm. Detta får man då kolla upp på en klinik så man kan utesluta det och ta itu med nästa problem. Du skriver att hon har dåliga knän, kanske därför hon snubblar, vem vet?

Det kan finnas så många orsaker så man får ta ett alternativ i taget.

Testa att försöka jobba henne mer i skogen, få henne att lyssna och koncentrera sig mera på dig som ryttare..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag tänkte kolla vad det finns för erfarenheter här av snubbliga hästar. Jag har ett sexårigt fullblodssto som snubblar väldigt...
Svar
13
· Visningar
4 342
Senast: Gimlan
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 827
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Klösmöbel