En sak till som jag funderar på angående knän, jag hade en kallblodstravare för flera år sedan, som tränades för trav.
Vi hade problem med att han sprang orent.
Han var till veterinären och fick tuppkam och kortison, han hade ont i knän och kotor, vilket enligt honom skulle komma ifrån ett av benen (minns inte vilket- många år sedan) och de andra smärtorna uppstod när han avlastade det onda, vilket ju känns logiskt.
Hästen blev dock inte bra utan vi tog honom till en kiropraktor, som drog rätt honom.
Det var bättre ett tag, men det slutgiltiga var att han hade ont i hovarna.
Det var så att dåvarande hovslagare skar aldrig rent strålen + att han hade provat på sular, allt detta resulterade i att han hade en rejäl strålröta som var inkapslad, kunde inte hållt det borta med endast hovkratsning.
Vid travet i Färjestad skar de ur strålarna och vi fick behandla honom med väteperoxid.
Han blev bra och travet blev rent.
Nu tänker du att vad har det här med min kuse att göra och då säger jag att någon här nämnde knäna och jag kom då att tänka på varför kan hästen få ont i knäna och en spekulation bara, fel skoning? fel benställning?
Om det nu skulle vara så att snubbliga kusar ofta har ont i knän, men det kanske finns någon som har bättre teorier!?
Vore intressant om någon har något mer som kan förklara!