snubblig häst, vad gör man?

L

Lollo25

Hej! Har en häst som är ovanligt snubblig! När jag köpte honom (3 år sen)påstod ägarna att han var säker på foten, men det har jag inte märkt! Han halkar mycket mer på vintern än andra hästar. Största problemet är ridningen i skog o mark, han är så fruktansvärt snubblig!! Vågar knappt rida, trava över saker osv med rädsla att han ska gå omkull (ok lite överdrivet). Han snubblar så pass att han flyger fram ibland, det är jättejobbigt att rida för det känns inte säkert när han inte ser sig för själv! Han tittar helt enkelt inte vart han sätter fötterna (lång tygel, kort tygel, spelar ingen roll... ). Han snubblar även ibland när jag går med honom i grimskaft. Dessutom är han rätt tittig och av den anledningen upptagen med annat. Jag blir arg när han snubblar så mycket men det kan man ju inte bli.. men vad ska jag göra åt det?? Har traskat mycket i tät skog, pinnar, travat över bommar osv men när jag rider en sväng i skogen så ser han sig inte för. Tycker ibland att han lägger huvudet på sne när han tittar på saker, kan han ha dålig syn?
Ibland känns han ju trött också när jag rider. Kan det vara så att han snubblar av anledningen att han har för lite energi?? Han snubblar i alla gångarter. Snälla vad ska jag göra åt det här..

Sv: snubblig häst, vad gör man?

har du kollat hovarna? endel hästar blir snubbliga just för att dom är lite långa i tån eller på annat sätt konstigt verkade. en annan orsak kan vara att hästen är stel i rygg/bog eller liknande och det i sin tur hämmar frambenens rörelser och hästen börjar snubbla. sen kan det förstås även ha med synen att göra men det tror jag inte så mycket på, snubblar han lika mycket på ridbana eller liknande?

snubblighet kan bero på en hel del,, långa tår, bockbenthet, trötta hästar samt som många förbiser ang snubbling...orsaker i knäna...sant som sagt, men det är relativt vanligt. Varför inte kolla på klinik och utesluta detta ??

Snubbling kan bero på att hästen är halt. Det kanske inte syns på ridbanan eller när man travar på rakt spår.
Longera hästen på hårt underlag, tex asfalt, så kan du se om hästen haltar. Strålbenshälta börjar vanligtvis med snubblingar.

Har hästen varit sådan hela tiden du haft honom, eller har han blivit väre allt eftersom?
Vad de förre ägarna sa spelar inte så stor roll tycker jag, det handlar om vad du ser för förändringar hos din häst.

Kanske hör det ihop med att du får ont i ryggen när du rider honom; kanske nånting i hästen är så pass snett att han snubblar plus att han då i sin tur sätter dig så snett att du får ont?

Du har redan fått en hel del tips.
Jag har ett till ;)
Sadeln... Kolla den. Min häst var mycket snubbligare tidigare, pga att han hade en för trång sadel. Eftersom han blev klämd så blev han stelare, och därav snubblade han.

Nu snubblar han väldigt sällan, oftast bara när han är trött.
Vi höll också på att gå omkull någon gång innan vi hittade felet.
Dessutom bad jag hovslagaren runda av tårna lite grann på honom för att han ska rulla över lättare.
Lycka till!

Jag är inne på tassens teori.

Om jag vad du skulle jag ta ut en ET och någon som kollade sadeln.

Dom snubbligaste hästarna jag träffat har varit hyffsat snea.

Min häst var snubblig och hade dålig balans, kunde nästan ramla ner i diket om man gick för nära det.
Han hade BORELIA som kunde uttrycka sig så delvis.

Min häst var oxå snubblig" när jag köpt honom, ibland hände det att han gick ner på frambenen!!!! :cry: Sen åkte vi o kollade honom, o han hade kotledinflammation..*kraftigt*..
Nu är min häst lite lat oxå, dock helt frisk i ben, men så fort han blir trött snubblar han till lite, exempel när man ridit ett hårt pass..men oxå när han behöver skos,o är lite lång i fötterna..;)...så det kan ju vara något av dessa tre saker, men om din pålle är mycket snubblig hade jag nog kollat med veterinär, gjort böjprov o så, så du kan utesluta hälta eller inflammation..Hoppas att det går bra!! :banana:

kanske kolla synen oxå..min häst är nämligen helblind på ett öga o han "kollar som en höna", som jag brukar säjja, att han lägger huvudet helt på sne,*skrattar*men nu har min varit blind större delen av sitt liv så han är van, o snubblar inte av den anledningen(oftast inte) men om en häst som helt plötsligt får synproblem, kan ju mycket väl få svårt att ha koll på läget, om du förstår..Men vissa hästar är ju rätt så tittiga o lägger huvudet på sne fast dom har perfekt syn..men kolla hans ögon..ser han klar o fin ut i båda ögonen så tror jag inte att det är nåt...han är nog bara en liten tittare..;)Ville bara tillägga det oxå...Som sagt!LYCKA TILL!

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama