Snubblat och skrapat upp sina framknän

A

Anneli 07

När vi red hem efter en tur i skogen idag så skuttade det fram två kaniner ur vägkanten och min häst blev rädd, han snubblade på grusvägen och skrapade upp båda sina framknän, inte djupt men skrubbsår som blödde lite grann och pälsen skrapades bort, ser ut ungefär som när vi människor snubblar och skrapar knäna i asfalten.
Han fick även två smår vid kotan, ett på varje ben.:cry:

Vi gick hem sista biten, han haltade inte något alls, tvättade såren och la på lite jodopaxgel som nu finns att köpa på tub.
Han står nu i sin box och mumsar hö, var inte varm runt såren, men givetvis lite öm.

Vad gör man, ska man tvätta varje dag? Hur hållar man undan de värsta flugorna? Finns ett tjärplåsterspray mot sår, kan man annvända det?:confused:
Är det någon risk att han blir halt? Han får vila från ridningen imorgon så såren slutar vätska sig.

Sv: Snubblat och skrapat upp sina framknän

Tvätta såren dagligen med NaCl eller ljummet vatten och en mild tvål. Om det inte är infekterat kan du strunta i jodopaxgel eller annan antiseptika, rena sår läker bäst utan desinfektion. Skulle såren däremot bli infekterade och kladdiga kan man försöka mota bakterierna med jodopax. Kladdar det ordentligt kontaktar du veterinär som efter att ha kollat på hästen kan skriva ut antibiotikasalva.

Smörj inte på någon annan salva. Prova ev tjärplåster.

Försök annars lägga ett luftigt bandage. Man kan t ex köpa riktigt stora kompresser som man - i vardera kant - tejpar fast med klisterbinda eller plåstertejp. Det kan förstås vara svårt just över framknäet men prova!

Sv: Snubblat och skrapat upp sina framknän

Tack för goda råd!
Blir nog svårt att fästa något just på framknäet, det lär trilla bort direkt :confused:
Däremot tjärsprayen brukar ju hålla bort flugorna, det skulle ju bli varmt nu i helgen så då lär det väl vara en massa flugor.
Bara det får läka en sårskorpa över såren så borde det klara sig bättre tror jag.

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat