Snubblar med bakbenen!?

M

mie87

Vi har ett anntal hästar som börjat snubbla eller "tappa bakbenen. Hästarna i fråga finns på samma gård men går inte i samma hagar eller har nåt annat samband. Det är ca 6-7 hästar som drabbats av ca 35 hästar totalt. Har hört oss för med andra ställen i sverige som drabbats tidigare. Det sägs vara någonting med nerverna men det ska inte finnas nåt att göra men det sägs att det ska läkas ut av sig självt men det kan ta upp till ett år!
Någon som hört talas om detta eller nåt liknande??...

Sv: Snubblar med bakbenen!?

Det enda jag kan komma på som liknar det beteendet du beskriver är shivering, men det borde vara något annat om det kommit på så många hästar och under en begränsad period.....
Får alla hästar samma foder?!

ja alla får samma foder men de har inget samband på något annat sätt.. DE är i olika åldrar och de flesta går i olika hagar..

Hej!
Har just haft ett fall i vårat stall.. veterinären tror att der är "okänd nervsjukdom hos häst" verkar skitläbbigt! Den drabbade hästen kommer nog inte att överleva... vet ni vad det berodde på att era hästar drabbades??

Vad är de helt direkta symtomerna på era hästar, eller de hästar som ni känner till och som har drabbats av detta?
Dvs. hur har det hela utvecklats? Blir det värre och värre?

Jag frågar för att jag själv har en unghäst som är konstig i "bakkärran"..

Jag känner till typ 2 saker som kan orsaka "ostadighet" hos häst. Den ena är botulism, en nervsjukdom som oftast drabbar genom foder, speciellt hö-och ensilage. Sjukdomen drabbar ofta många hästar i samma stall, och ca 90% av dom dör. Den är dock inte så vanlig, ,em min kompis häst dog antagligen av det för några månader sedan (alla provsvar och sådant är fortfarande inte färdiga). Den andra kan drabba hästar när dom växer, och då växer typ någon av hals-eller ryggkotorna upp i ryggmärgen eller vad man säger, och påverkar balanssinnet. Går inte heller att bota... Men ingen av dom är ju direkt vanliga...

se black_darlings inlägg: okänd nervsjukdom hos häst
hö`t är ju inte det bästa i år så det kan ju ha för dåliga magnesiumvärden många vetrinärer kanske missa att kolla upp med ägaren hur mgvärderna är för det foder hästen får då de tror att det är något mer allvarligt
vid magnesiumbrist kan hästar visa symtomer som muskelryckningar och att kota över
att det kan läka ut men det kan ta upp till ett år kan ju bero på en sådan här grej då det tar ganska lång tid för kroppen att återställa sig efter en extrem brist på något ämne antar att det vart därför den vet i ovanstående inlägg sprutade direkt i blodet och därför fick snabbt resultat!
tycker att det kan vara värt att kolla upp detta ring till FS men rådfråga även med vet!!!!! lycka till!

min häst en fjording har 6dagar kvar innan vet avlivar henne. hon e stel i benen har ont å går på smärtstillande tills svaren på borelia kommer. e det inte borelia e det slutet för henne. hon e stel å stapplar sig fram men går upp å äter ett par gånger om dagen med de andra hästarna. e hemst att se henne så här... nu har även min lilla welsh börjat bli stel. 3vet har varit ute å ingen kan gissa sig till vad det e. jag e desperat! hur gick det med dina hästar? kan du hjälpa mig?

Liknande trådar

Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 307
Senast: hastflicka
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
1 010

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat