Snubblade till med bakbenet

J

jump_

Idag på dressyrträningen så gick han som en klocka men när vi kom till att jag skulle trava av honom på volten så hände nått, antar att han snubblade med bakbenen, ingen såg riktigt vad som hände men det kändes konstigt..Först tänkte jag att lindorna hade gått upp eller nått men dom satt så bra så det var inte dom. Jag fortsatte att trava lite lugnt men kände att det var nått fel. Min tränare kollade och han var då klart halt..Skrittade honom lite för att se om det gick över. Satte igång honom i trav igen och han visade då en lätt haltning som blev värre och värre ju mer han travade. I skritten syns den knappt och känns knappt..Jag smorde in höger baklår med liniment och lindade alla fyra för natten. Han var inte varm eller nått i benen utan var som vanligt..Skrittade på bra hem från ridhuset och var så glad så...Hoppas verkligen att det bara är en lätt sträckning i låret eller nått..Nån som har nått tips på vad jag kan göra? Ska jag bara låta honom vara eller ska jag försöka motionera honom lite i skritten? Han brukar inte vara halt..

Sv: Snubblade till med bakbenet

Det kan ju bara varit så att han vrickade foten.

Jag tycker du bör ta det lugnt i några dagar, kanske gå promenad med han så du ser om det är något problem med foten.
Sen springa lite med han (kortare sträckor ) så du ser om han fortfarande haltar.
Om han inte är halt imorron så tycker jag ändå du ska ta det lugnt några dagar så han inte får ont igen.

precis, han får stå ett par dagar så får jag se hur det går...hoppas verkligen att han inte blir sämre..Har precis kommit igång med träningen...

jag skulle aldrig få för mig att rida/sitta på en halt häst, om det inte va utrett varför av veterinär och på vet. rekomendation. halt blir ju hästen när den har ont.

om jag misstänker sträckning/vrickning så kyler jag först och sedan värmande. jag sätter alltid mina pållar på boxvila/sjukhage tills jag vet vad det beror på. (min pålle är iofs. sådan att han skiter i om det gör ont, man kan springa och bocka på 3 ben med :crazy: )

han blev halt i slutet av dressyrpasset och min tränare ville kolla om han var halt eftersom jag sa att det kändes konstigt...vi trodde att han bara hade snubblat lite så jag skrittade på och då kändes det ingenting...ledde ju honom hem från ridhuset..

oki, då feltolkade jag nog ditt inlägg. fattade det som att du red hem och undrade om du kunde motionera honom i skritt. det va inte meningen ;)

oki, då feltolkade jag nog ditt inlägg. fattade det som att du red hem och undrade om du kunde motionera honom i skritt. det va inte meningen ;)

nejnej aldrig att jag skulle ha skrittat på honom hem:) det är lugnt det:)

Känn igenom ryggen! Hästen kan ha fått en sträckning i ryggmuskulaturen, troligtvis isåfall i länd-/korsryggsregionen. Ta gärna hjälp av massör eller liknande som har vanan inne att känna muskulära spänningar.

Massage och stretching kan hjälpa om problemet är muskulärt. Håll ryggen varm och promenera din häst istället för att sitta på honom, åtminstonne tills du utrönt orsaken till hältan.

Jag skulle sätta honom på vila och massera kors- och ländrygg samt benet med liniment och hålla honom varm.

Har han inte blivit betydligt bättre inom ca tre dagar skulle jag kontakta veterinär.

han får gå i lillhagen under dagen, var ut och kollade honom för en liten stund sedan och han är inte lika halt som han var igår..Han markerar ingenting i skritten utan bara i traven så antagligen är det en muskelsträckning. Ska massera och strecha honom ikväll rejält och massera in liniment och se hur det utvecklar sig

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025