Snubbelmaja -vad göra!?

Pinkilly

Trådstartare
Min unghäst är en riktig snubbelmaja. Hon snubblar till höger och vänster, både när vi promenerar, tömkör/longerar och när vi rider. Jag har försökt se hur hon rör fötterna och tror att problemet ligger i att hon inte lyfter upp- fram och ner frambenen utan typ lyfter upp-och sen framåt neråt-framåt så att hover glider strax över marken en liten bit innan hon sätter ner den och kommer det då nånting i vägen så ja då snubblar hon ju... var lite krångligt att beskriva... hoppas ni förstår..

Det är lika i backar uppför oxå, det känns som att "tippen" fram på hoven kommer ner i marken för tidigt så att hon lätt snubblar då oxå...

men iaf, har ni några ideer om vad man kan göra, eller är det några andra som har samma problem.

jag tränar ju självklart att gå helt offroad i skogen osv för att träna att lyfta benen men det blir inge bättre

Finns det några andra tips?

Är hon helt enkelt lat??

Senast ändrad:
Sv: Snubbelmaja -vad göra!?

Min Pompa har varit snubblig av och till sen i våras. En enhällig kör av stallkamrater med lång erfarenhet av hästar har sagt mig att det är typiskt för när dom växer. Någon har även tyckt att ställ av henne ett tag. Där har jag kompromissat och gjort som du, ridit mycket i skogen där dom får lyfta på fötterna ordentligt. En annan sak som jag själv tyckt mig ha märkt är att snubblandet blir värre när hovarna växer ut en bit, dvs strax innan hovis. Trots att s-kompisarna låtit så säkra så har även jag undrat över detta snubblande. :confused: Kan inte minnas att vår 02.a gjorde det men dottern, som rider henne, säger att hon också gjorde det i början.

Ja kanske det kan vara nått sånt... fast Saga har varit snubblig hela tiden tror jag... men å andra sidan så har jag tyckt att hon har växt hela tiden oxå så det kanske hänger ihop :p

Kolla av med din hovslagare och tala om problemet.
Inget ovanligt att unghästar kan vara så här snubbliga. Mitt halvblod var otroligt snubblig som ungshäst. När han stärkte sig i bak-kärran och fick igång bakbenen lite så försvann det. Öva med lite högre kavaletti ibland i skritt o trav så hon får lyfta ordentligt. Mycket tempoväxlingar (tydliga sådana) hjälpte min häst mycket.
Ut i skog o mark är utmärkt!

Låt hästen vila lite mer och få växa "ifred". Unghästar är som gängliga tonåringar när dom växer. 0 kroppskontroll :D

Haller med om att prata med hovslagare, vissa blir snubbliga mot slutet av skoningen, da tan blivit for lang, vissa om tarna ar for korta.

Hur gammal är den? Den kanske har svårt med balansen med ryttare på. OCh/eller är så fascinerad av det ni går förbi att hon inte ser var hon sätter fötterna, :idea: Det är inte så ovanligt med en pigg nyfiken unghäst i början.

Det kan också vara att hon är ömfotad, (skor?) att hon växer och inte har kontroll på alla delar riktigt, osv, det finns många tänkbara orsaker.

svar till alla:

tack för alla funderingar... :)

men det har inget att göra med när hon är skodd för hon är jämt så, det är ingen skillnad när det börjar närma sig ny skoning och hon är även så här när hon vilar. Hon har skor och är inte ömfotad...

Och det har inte med balansen att göra för hon gör likadant när vi promenerar/longerar/tömkör

Hon är fyra år nu...

Är ju ingen expert men första min häst var allmänt dålig på att lyfta på fötterna ordentligt och efter mycket promenader i skogsterräng försvann det problem.

Kanske värt o testa om hovar osv är okej? :)

Hej!

Cavaletti/bommar och ut i skogen?
Leda hästen över kalhyggen med ris så hon får lyfta på fötterna brukar vara bra. Eller för allt i världen rida hästen i skritt i obanad terräng!

Jo som sagt, att rida rakt ut i terrängen tränar vi redan på men vi får väl bara fortsätta med det och hoppas att det blir bättre...

*kl*

Men jag ska ta ert råd och höra med hovis oxå om han kan ha någon ide!

Jo som sagt, att rida rakt ut i terrängen tränar vi redan på men vi får väl bara fortsätta med det och hoppas att det blir bättre...

Känner igen mig väl. Hade för flera år sedan en unghäst som var väldigt snubblig på plan mark. Jag promenerade ett oändligt antal mil i oländig terräng i ett par år, hade otaliga diskussioner med hovslagare osv. Men likafullt snubblade den över sina egna framtår på plan mark, var fortsatt framtung och blev varken bättre eller sämre. Märkbart resultat blev det först när vi började träna lite seriöst för en duktig instruktör som hjälpte till att verkligen aktivera bakdelen på riktigt. Så jag håller med om "Mindfuls" tips, prova gärna med övningar för att få upp hästen från bogarna och få över vikten på bakkärran.

Jo det kan ligga mycket i det tror jag för hon är dålig med att arbeta med bakkärran som det är nu (har ju inte kommit så långt än) så det kan säkert bli bättre när man får ihop ridningen mer.

Tack för svar!

Jo det kan ligga mycket i det tror jag för hon är dålig med att arbeta med bakkärran som det är nu (har ju inte kommit så långt än) så det kan säkert bli bättre när man får ihop ridningen mer.

Tack för svar!

Om du tycker att hästen är för ung för att ridas på bana, eller skolor o dyl, så kanske du från marken kan öva böjningar där han får sätta ett bakben i taget ordentligt inunder sig. I ridningen funkade tempoövergångar jättebra för oss, i all enkelhet på stigar och grusvägar. Skritt 7 steg - halt, 5 steg - halt, 3 steg - halt. Sen trav tex 10 steg, skritt 10 steg. Sen trav - halt - trav - halt. Sen galoppfattning - trav. Alltså enbart en fattning och direkt ner till trav eller skritt igen. Och att börja ställa en aning åt båda hållen, för att sen gradvis smyga in något steg i öppna, sen rak igen, sen något steg i skänkelvikning till andra sidan av grusvägen - ställa igen några steg en aning, något steg i öppna. Detta gjorde verkligen en avsevärd skillnad bara på kort tid för oss. Kanske värt att testa om nu även ert problem är framtunghet?

Min unghäst lyfte inte heller på benen i början men jag gick mkt i terräng där han var tvungen att lyfta på benen oh dessutom använde jag mej mkt av bommar och cavaletti. Och nu är det bättre !

Min 05;a snubblar också väldigt mycket, mest när jag rider. Anledningen till detta är att han inte är tillräckligt balanserad, han är ju trots allt riden 11 gånger...

Det här stämmer jättebra på en häst som jag red. Med varierad motion och när han blev starkare i kroppen försvann snubblandet.
Och han var 15 år.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 219
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama