Eme_liie

Trådstartare
Snart är det dax för snön och då kommer allt som hör till så som täcken, broddar m.m. Jag har funderigar på att sätta snösulor på min häst i vinter men har inte prövat det förut på grund av olika menigar om att de funkar vissa säger att de gör och vissa säger att de inte gör det? ni som haft tycker ni att de funkar?

Sv: snösulor

Har alltid snösulor på våra hästar på vintern för annars går det inte att rida hos oss. Har hela sulor och tycker det funkar bra ibland får dom ändå styltor men då är de bara att trava några steg så förvinner dom. Nån gång kan de vara sån blöt snö att dom får stora styltor men inte så ofta. Satt för mig är det sulor som gäller :)

Givetvis funkar det. Går knappt att rida utan dem när det är snö med is under, eftersom styltor gör att brodden inte når ner och tar. Men det ska vara de i silicon som har en bra luftkanal, inte några tjocka, stela i plast.

Jag har också sådana med luftkanal, har aldrig använt hela sulor, då jag fått för mgi att det blir rätt tätt för hoven.

Utan sulor kan jag lika gärna låta hästarna stå hela vintern, tycker det är helt värdelöst att rida utan, bara massa styltor, och oro att hästarna ska vricka sig.

I agree.

På med sulorna bara! :laugh: Lättare för dig och pållen. :grin:

Snösulor är för mig ett måste! Tycker de funkar jätte bra! Man kan rida när det är mycket snö utan att behöva hoppa av och kratsa hovarna efter 5meter :)

Första gången jag testade snösulor var för tre år sedan, då vi just flyttat till egen gård långt ute i skogen :p Det var det bästa jag någonsin gjort, och jag undrar varför jag aldrig kommit på tanken tidigare!
I år åker snösulorna på vid nästa skoning, i mitten av november.

Immer

Min hovslagare kommer den 24 november, har inte tänkt plastsulorna utan de i gummi. då åker de på i november.

Har själv tänkt på det, men alla (inkl. hovisen) påstår att skorna lossnar lättare då. Stämmer det?

Kan göra men det är inte säkert. Mina hästar tappar skor lika sällan som utan sulor, när de har sulor. Dvs mindre än en per år.

ALDRIG en vinter utan dessa snösulor i alla fall.....;)

Dem är så himla bra och man märker en STOR skillnad om man inte har snösulor, men det ska vara dem med luftkanal i.

Min sambo hade inte snösulor på sina hästar när vi träffades utan red ändå med broddar, vilket är helt värdelöst tycker i alla fall jag. Så han prövade en vinter med dessa snösulor och han kommer aldrig att rida utan dessa heler..:laugh:

Har inte haft några som helst problem med mera tappsokr hellerm en delhävdar att det blir sämre men jag har aldrig känt någon skillnad i alla fall.

Så jag rek. snösulor i vinter! ;)

jag använder alltid sånna. o de funkar jätte bra. Men det ska vara den varianten som är mjuka med luftkanal, genomskinliga/grönaktiga i färgen. De svarta i gummi/plast? är värdelösa tycker jag.

kan ge lite mer tappskor men de beror på hur hagen ser ut. Om det är mycket lera har jag märkt en större andel tappskor. Dock klarade vi oss helt utan tappskor förra vintern och då var det hiskeligt mycket lera när det aldrig blev nån vinter.

Senast ändrad:

Brukar era hovslagare ha egna sulor eller skaffar ni dem själva? I så fall var och till viket pris?
Nyfiken bara..

Använder snösulor och tkr att det funkar bra ! (: Visst, en del sorter är väl lite mindre bar och en del bättre men de jag har haft har funkat. Vet tyvärr inte vad dom heter..

jag har erfarenheten av att det fungerar, alla fall med att släppa ifrån sig snön.Jag tänker nu på sådana sulor som inte täcker hela hoven utan går längs skon. Antar att det är det du menar med.
Det negativa är bara (tycker jag) att det kan komma in stenar in under kanten på sulan som kan vara svårt att få bort.
Min häst blev lite konstig och darrade i benet efter ett tag med sulor för nåt år sen. När vi sedan tog av skon och sulan hade hon som ett blåmärke där under. Med nya skor utan sten och sula så blev hon helt normal igen efter detta.

Frågan är bara NÄR det är dags att sätta på dom.
Här nere i södra småland kom ju snön andra/tredje veckan i april förra året o varade inte så länge.

Jag brukar vänta in i det sista med att slå på sulor av den anledningen att jag gärna vill att det ska vara snö och "torrt", går hästarna med sulor i lera är det en större risk att det fastnar lera under sulorna och det är svårt att få bort och det kan orsaka lite röta.

Jag har dock inte haft några problem, men min hovslagare hade sett några fula fötter efter de gått med sulor i lera.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 238
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 318
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII