Sv: Snösulor

Säger som ovanstående, den typen av sula har jag också använt och använder fortfarande och de fungerar jättebra mot snöstyltor! Dock verkar det finnas i lite olika kvaliteter.. Jag har tidigare haft den genomskinliga varianten (av silicon) och de har hållt i 2-3 säsonger (bor i skåne och har rätt mycket barmark mellan snöomgångarna..), men i år har hovis en svart variant som är armerad. Återstår att se hur de håller. Vet att det har funnnits nån billigare variant av de svarta också, min kompis hade såna och de höll knappt över en vinter..

Vad ska man säga, älskar dem helt enkelt :love:

Nästan lite irriteras på att de inte kom på förra skoningen för ett par veckor sedan, kommer betyda att man får stå ut med ev snöstyltor fram tills nästa skoning :( Gud vad bortskämd jag har blivit, klarade mig ju utan dem för ett par år sedan, om inte med visst besvär... :angel:

Jag tycker också de fungerar super mot snöstyltor. Det enda jag kan se som ett problem är att om hästen har lätt för att trampa av sig skorna är det ännu lättare med sula, men det gäller ju alla typer av sulor.

Dom är jättebra! Fungerar Perfekt, inga styltor med sådana inte ;)

Super bra sulor det där =)

Har runt om på hästen min, och inga styltor på han inte. Och här uppe finns det bra med snö =)

Sulor av den typen fungerar superbra. Mina brukar dessutom hålla flera vintrar, kan bara rekommendera det varmt!!

Jag köper den där typen på Gr*nngården och dom fungerar bra!
I år beställde jag från h**ks men dom var skit:mad: Dom var super hårda m.m. så jag var tvungen att köpa nya från GG:D

Är det bara jag som har precis tvärtom uppfattning. Hade sex hästar med sådana sulor (eller rättare sagt den dyrare varianten i silikon i samma utförande) förra vintern och de var SKIT. Hästarna fick lik förbaskat styltor. Nu bor jag nere i södra skåne där vi gärna har slask snö om det påverkar funktionen. Sitter just nu och försöker bestämma mig vad jag skall lägga för sulor på dem i år för det skitet funkade ju inte.

Vilka sulor är bäst då?????
Var ska man införskaffa dessa toppensulor som gör att man slipper sitta av och kämpa bort styltor???

Vad tipsar ni erfarna om???

De är underbara! :)
Jag köper mina på Hööks för 95:-/paret.

Mvh Marie

Jag bor också i "slask-Skåne" och inte en stylta på hela vintern. Det är inte silikonvarianten jag har, köper direkt av hovis, men kvaliten är det inget fel på eftersom de håller i flera år. Skall titta om jag hittar något fabrikat på mina om det kan vara till någon hjälp.

Jag tycker de genomskinliga i silicon är bättre. De solida kanalerna som finns i de billigaste snösulorna är ju ganska dåliga :D

Ja, de med solida kanter är verkligen usla! De med luftkanal är mycket bättre, vare sig det är de genomskinliga eller de svarta. Det är väl bara hållbarheten som varierar då.. :p Återstår att se hur bra de i armerad plast, som nya hovisen kör med, är...

Jag bor förresten också i södra skåne och har inga problem med styltor. Visst, snön packas ju på även om man har sulor (framförallt om det är blötsnö..), men styltorna lossnar ju av sig själv när de är ett par cm och jag har aldrig behövt sitta av för att hacka bort styltor under ridturerna..!

En stor eloge till de som uppfann snösulor, broddar och öronvärmare!! Vinterridturer är det bästa som finns! :bow:

Nu har jag gjort ett mkt vetenskapligt test av dessa sulor. En av hästarna tappade en framsko, tänkte det var lika bra att lägga på snösulan på den när den slogs på igen, så han gick alltså med en snösula fram och den andra utan. Exakt lika mkt styltor i båda, sulan hjälpte med andra ord ingenting.

Jag har haft de från Börjes,de har funkat bra.Nu har jag de blåa med silicon och de är också bra.

Tycker de är jättebra! Men kvalitén varierar, vissa blir utslitna på en vinter och vissa håller längre.

Personligen så tycker jag att sånna sulor i silikonmatrl är absolut bäst.
För det första: de är inte lika tjocka så risken för att hästen trampar/tappar skor är mindre
För det andra: De är återanvändbara hela vintern, jämfört med de svarta som bör bytas åteminstonde varranan skoning...

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 683
Senast: Lhas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 390
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 088
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar