snösulor, eller inte

Nackdelen är ju att strålen kommer ännu längre upp från marken när man lägger på sulor. Alltså blir ju hovens funktion störd. Dessutom så lossnar skorna lättare om det är geggigt i hagen.

Den stora fördelen är ju att man slipper styltor i hovarna. Alltså mindre risk för halkningar och fläkningar för hästen.

Jag lägger på sulor på min häst när det har blivit kallt och värsta leran har lagt sig.

min pålla skoddes idag för första gången bak sen i somras.
hon halkade som fan med bakhovarna igår när jag red där det var isigt, så dom halkar visst oskodda.

Hästen skodd idag, med snösulor då jag vet att blötsnön kommer snart... :crazy:

Han har gått utan fram till nu. :bow:

Använder dessa from nu och till blötsnön försvinner. vilket den gör hos oss i maj ungefär. :(

Har aldrig haft problem av sulorna utan tycker de är suveräna. :banana:

Då jag har 4 brodd så klampar det direkt annars. :mad:

ok. förra året hade vi henne i mars då det fortfarande var MKT snö här och man kunde knappt rida ett litet varv på en volt så va d hööga styltor igen.. får se hur "nederbörden" i snöform blir här nere.. har inte kommit NÅT än, förra året kom det snö redan i okt..

Jag prövade de snösulorna som man skruvar fast i tåbrodden förra vintern och tyckte de var rätt värdelösa. De fungerade, jodå, men de är väldigt bångliga att skruva i och gick sönder nsätan med en gpng, blecket som fäster i brodden gick av så jag tappade själva sulan ute... :(
Men om man ändå har tåbrodd i, och inte får snö mer än nån enstaka gång kan det väl fungera. :smirk:

Håller på och fuderar lite pås nösulor jag med nu, fast jag undrar om jag ska ha på alla 4? Förra året hade vi bara fram, dom är ju lite dyra. Men men, vad tycker ni? bara fram eller runt om?

Jag använder snowgrips fram (dvs. sådana med luftkanal). Bak får inte hästar lika lätt styltor. Till shettisar finns det mig veterligen inte snowgrips men shettisarna i mitt stall har hela snösulor som klippes till i passande storlek.

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet? Hittar gamla trådar här på Buke om snösulor av olika slag. Många rekommenderar ”Joursulan” men dessa verkar ha försvunnit...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: WildHorse
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
715
Senast: fio
·
Övr. Katt Hoppas på tips från kloka Buke! 😊 Både jag och min pojkvän har katt. De har inte fått träffas än, och det jag funderar på efter att...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: fejt
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 317
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar