Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag är inte så väldigt förtjust i snösulor. Tycker att det blir alldeles för tätt inne i hoven = lätt för strålröta och annat otrevligt. Särskilt när man som jag bor i södra delen av landet och det är mest lervälling. Fast visst blir det snö här också, hade dock inga snösulor förra året men det gick bra ändå. Däremot hade jag guldskor (sex fasta broddar i skorna) på hästen och de var suveräna, hon halkade inte en enda gång!
jag har alltid snösulor på min häst..
här e de för- och nackdelar som jag tycker:
Fördelar:
1. hästen behöver inte gå med snöstylor i hagen och riskera att stuka sig (inte när man rider heller)
2. lättare att hålla rent
Nackdelar:
1. Skorna kan bli lite lösa, eftersom snösulorna är gjorda av plast och rörliga.
Bara fördelar!
Har jag inte snösulor när det är snö kan jag inte rida, har inget ridhus eller paddock.
Hela snösulor är inte så bra, hästen får stylor ändå.
Jag har sånna i mjuk plast som inte täcker hela hoven, med luftkanal.
Super!
tack så mkt för alla svar! det blir nog snösulor iaf. hon ska skos i början av januari och vi ska prata med hovslagaren innan. blir tyvärr inga fasta broddar vilket eg. skulle vara jätteskönt, men hon går med andra hästar och hon är ganska bråkig = sparkar en del i hagen..
Har aldrig testat dem som man skruvar fast i tåbrodden, bara "fast monterade" och jag har bara varit med om en tappsko en enda gång på de 6-7 år som jag använt snösulor.
Menar du dom vanliga med gummikanalerna så funkar dom inte på min häst. Hovarna är lite halvdåliga från början(på bättrings vägen) och när man får in det extra laget av gummi mellan skon och hoven så ryker skorna i en rasande takt
Blir så dyrt med nya sulor, skor och brodd varje gång...
Men hur kul är det att inte ha några skor på hästen om det bara töar hela tiden och hästen är van med att gå med skor? Då blir det aj aj för de flesta hästar och att hovarna slits väldigt mycket om man rider på ex grus och asfalt mycket.
Hästen halkar ganska mycket utan skor också. speciellt om det är isigt... så det bästa är faktiskt att ha både snösulor och broddat.
sedan kan man ju diskutera vad man vill angående barfotahästar, men faktum kvarstår att man började sko hästarna när man började använda dem... någon anledning måste man ju ha haft till det ellerhur? :smirk:
Trädgård & Växter Tur att det var en gold iaf, vad det nu är, iom att du får en ring of fire för 49 kr på Ikea... 🙈 Hoppas att jag inte får samma, just...
Hundavel & Ras I trådstarten så uppfattade jag det som TS sökte en hund till hela familjen och inte tänkte dumpa hunden helt till 10-åringen. Att vråla...
Foder & Strö Förutom många bra tips i tråden och rutimer du redan har så föredrar jag att ha fri tillgång på grovfoder så att hästarna kan äta när de...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.