Snösulor eller inte?

Elzaa

Trådstartare
Vår hovslagare kommer idag och jag funderar på om vi ska fortsätta med snösulor eller ej.
Bor i värmland med minus och fortfarande lite snö.
Men sätter vi på dem nu så är de på tills nästa skoning i maj....
Hur skulle ni gjort?

Vår hovslagare kommer idag och jag funderar på om vi ska fortsätta med snösulor eller ej.
Hur skulle ni gjort?

Jag använder Polarpads som sitter i tåbrodden o tar av o på vid behov. :)

Har aldrig märkt någon skillnad med snösulor så jag har tagit bort dem helt på vinterhalvåret. Märker du skillnad?

Har aldrig märkt någon skillnad med snösulor så jag har tagit bort dem helt på vinterhalvåret. Märker du skillnad?
Jag märker extrem skillnad. Dock vet jag inte om det kan vara olika beroende på breddgrad. Här är det titt som tätt blötsnö eller temperaturer runt nollan som gör att snö fastnar i hovarna så att hästarna får världens styltor. Jag märker stor skillnad när jag tar in hästarna i stallet. De som har sulor går in obehindrat, och de utan sulor har svårt att gå på grund av styltorna. Skulle inte våga ha min häst utan sulor på vintern.

Jag var dum nog att inte ta på snösulor när hästen skoddes om för tre veckor sedan. Fattar inte hur jag kunde vara så korkad när jag VET att det snöar ända in i april här. :banghead:
För min häst gör det stor skillnad på med och utan.

Jag skulle viljat ha kavar mina men med en häst som känns konstig och med misstänkt sultryck rök de i förrgår. Massa skit under och... nej inte bra helt enkelt.

Bor i mellansverige och har annars hellre sulor en styltor. Tycker exakt som ni andra tycker jag att de gör en jäkla skillnad! Blir nu lite pest eller kolera eftersom hästen hatar dålig underlag och kryper fram när det bli halt och ostabilt. Med full vintermundering på fötterna vågar han gå framåt.

Hur skulle ni gjort?

Jag hade fortsatt med sulorna. Hatar snöstyltor. Har haft vinterskod närmare midsommar något år så jag ser inte problemet.

Jag märker extrem skillnad. Dock vet jag inte om det kan vara olika beroende på breddgrad. Här är det titt som tätt blötsnö eller temperaturer runt nollan som gör att snö fastnar i hovarna så att hästarna får världens styltor. Jag märker stor skillnad när jag tar in hästarna i stallet. De som har sulor går in obehindrat, och de utan sulor har svårt att gå på grund av styltorna. Skulle inte våga ha min häst utan sulor på vintern.

Intressant! Jag får nämligen enorma styltor oavsett om jag använder sulor, snövariant eller vanlig samt om jag använder de som ser ut som slangar längs med skons insida.

För mig kostar det alltså onödiga pengar för samma resultat som utan.

Har det kanske med storlek på fötterna att göra, eller beror det på något annat?

Intressant! Jag får nämligen enorma styltor oavsett om jag använder sulor, snövariant eller vanlig samt om jag använder de som ser ut som slangar längs med skons insida.

Har det kanske med storlek på fötterna att göra, eller beror det på något annat?
Jag har märkt att det kan skilja på formen på fötterna möjligen. Tidigare stod det en ponny i stallet som fick styltor oavsett. Han hade väldigt avlånga fötter, och vi misstänkte att det berodde på det. Ingen av de andra hästarna, oberoende storlek på fötterna, har haft samma problem. De snösulor som ser ut som slangar är nog de som oftast används här omkring.

Min hovis rek att vi tog bort dem vid skoning förra veckan, jag är INTE nöjd med det beslutet..:cool:

Jag har märkt att det kan skilja på formen på fötterna möjligen. Tidigare stod det en ponny i stallet som fick styltor oavsett. Han hade väldigt avlånga fötter, och vi misstänkte att det berodde på det. Ingen av de andra hästarna, oberoende storlek på fötterna, har haft samma problem. De snösulor som ser ut som slangar är nog de som oftast används här omkring.

Mina har väldigt runda fötter.

Konstigt. Har hittils aldrig träffat en häst som inte behövde snösulor eller där snösulor ej gjorde någon skillnad. För mina hästar har snösulor alltid varit skillnaden mellan att öht ha möjlighet att gå utanför dörren eller att stå inne tills det töar. Totalt livsfarligt att inte ha snösulor, båda pga risk för vrickning och halkrisk. Det är nästan alltid is under snön här. Men vanliga hela sulor däremot, det är ännu värre än inga sulor alls! Hade det en vinter pga annat och det var det absolut värsta jag varit med om. Enorma styltor! Var bara att plocka av sulorna och byta till snösulor.

Min skos imorgon och han kommer få fortsätta ha snösulor. Det snöar nu,det ska snöa mer hela veckan och SMHI säger att det ska fortsätta vara kallt i minst 10 dager. Nästa skoning blir runt 10 april.

Hur skulle ni gjort?
Jag har definitivt helst snösulor vid snörisk. Det som avgör om jag behåller dem på eller inte är dels hastens kvalitet på sula och dels underlaget I hagen (och delvis på ridvägar). Om hasten har ok sula och går på ängsmark eller snö/is är snösulorna inget problem. Om man däremot har leriga hagar så att det kommer in mycket material under snösulan, och hasten har tendens till tuna sulor skulle jag satsa på något 'löstagbart' alternativ.

Min hovis var i måndags och han tyckte att vi gott kunde ha snösulorna kvar ett tag till. De sitter inte i vägen, sa han.

Nu blev det utan sulor eftersom att vår hovslagare tyckte att de skulle vara utan.:laugh: Min ena ponny har väldigt dåliga hovar och behöver gå utan.
Bara för det så vräker snön ner just nu...
Vad ska man göra? Får hoppas på att det smälter bort. Bra för hovarna att gå utan i alla fall

Jag kan verkligen rekommendera att klippa till egna "snösulor" av t.ex Big Pac-plast. Jag kom i den sitsen att jag fick upp en häst från skåne i dec. Där finns som bekant sällan snö så självklart hade hästen inga snösulor. Min hovis kunde inte komma just då så jag tillverkade av BigPac-plast och gissa om jag blev förvånad - det fungerade hur bra som helst. Detta är tom en häst som går på lösdrift och de satt kvar tills vi själva tog bort dem flera veckor senare när snön tillfälligt smält undan.
Nu föredrar jag självklart riktiga snösulor men till de som antingen inte kan ha snösulor eller om det t.ex blir återfall i skitvädret så här på vårkanten.

Jag kan verkligen rekommendera att klippa till egna "snösulor" av t.ex Big Pac-plast. Jag kom i den sitsen att jag fick upp en häst från skåne i dec. Där finns som bekant sällan snö så självklart hade hästen inga snösulor. Min hovis kunde inte komma just då så jag tillverkade av BigPac-plast och gissa om jag blev förvånad - det fungerade hur bra som helst. Detta är tom en häst som går på lösdrift och de satt kvar tills vi själva tog bort dem flera veckor senare när snön tillfälligt smält undan.
Nu föredrar jag självklart riktiga snösulor men till de som antingen inte kan ha snösulor eller om det t.ex blir återfall i skitvädret så här på vårkanten.
Hur gjorde du dessa? :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Min häst har lite sådär hovkvalite just nu och jag är lite rädd att jag kommer behöva sömma om några sömmar innan nästa skoning...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Tsaren
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 077
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 287
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar