Snöstormen som var!

Sv: Snöstormen som var!

Jag har samma bekymmer. Tycker dock att det är konstigt att hästen ska ha täcke på sig ute och vara utan inne i kallstallet. Ute kan de ju röra på sig mer än i boxen.

Alla våra ridskoleponnyer gick nakna förutom två fryslortar. Min egen häst var dubbeltäckad trots rätt tjock vinterpäls, men frös ändå när han kom in. Det är så himla olika, hur de klarar kyla, blåst och väta.

Vi tog dock inte in tidigare, fast vi hade extra koll på fryslortarna om de skulle frysa. Fast det verkade de ju inte göra.

Tänk vad olika varmbloden är...Mitt äldsta varmblod ser ut som ett tunnhårigt fullblod i pälsen trots vinterpäls...

Hade inget täcke på mitt vbl sto. Hon har vinterpäls och har tillgång till tät skog där hon följdaktligen också fanns igår, i lä bakom en stor sten.

min häst hade täcket på, (har) eftersom hon är helklippt.

D e ju inge bra om de blir svettiga!
Jag täcker min ponny, men han är ju klippt...
En tjej i stallet lägger på sin oklippta, men visserligen korthåriga häst, en fleecefilt, en ullfilt OCH ett tjockt vintertäcke, när det typ bara är några få minusgrader och fritt från vind och nederbörd!!!
Då undrar jag vad tusan hästen skall ha på sig när det blir 15 minus och blåst...:confused:

Mysaan skrev:
*kl*

Usch jag kanske borde haft täcke på mina då. :crazy: :cry:

Jag tycker nog att du gjorde rätt iallafall, har hästen vinterpäls så ska det ju inte vara något problem. Hästens hår reser sig ju och grejsar så att den inte ska frysa. Och om hennes hästar var svettiga så var det väl mer fel att hon hade täcke på än att det inte hände något med dina som var utan. Hade hästarna blivit blöta av snön så kanske man skulle ha haft ett täcke för att dessa inte skulle frysa men... har jag fel? :crazy:

har mina på lösdrift har aldrig täcke på. fryser aldrig har massor me päls, men skulle de bli blöta igenom så får dom komma in nån tim å torka upp

Jag hade tom täcke på min islandshäst med massa päls.. :|
Inte för att jag anser att hon behöver det för att hålla sig varm för det gör hon bra ändå, och hennes täcke är ett vanligt regntäcke. Jag vill helt enkelt inte att hon skall bli blöt över länden då hon har en muskelskada där. Helst ser jag henne utan täcke och brukar ta av det om jag kommer upp en dag och det är regn/snö-fritt..

Men under stormen stod dom och tryckte allihop.. Stackarna, Snyrp hade snö ändå in i öronen.. :$

Jag hade täcken på alla hästarna, allt ifrån shettisar, halvblod till islandshäst. Storm och piskande snöblask-ingen hit!

2 st täckade, de som är klippta, skulle aldrig få för mig att täcka de andra, de går ute från 06.00 på morgonen tills de åker in för att jobbas eller runt 18.00 när vi kvällsfodrar. Har dock tillgång till grovfoder i hagen - en häst som är kall behöver mer mat för att inte frysa. De kan också läa bakom granplantering och bokhäck.
Begriper inte hur det svenska hästbeståndet klarade sig för 10-15 år sedan, då såg man inte en massa blå, röda, rosa täcken med ben i hagarna utan skimlar, bruna, fuxar, ja, hästar... Snart ska det väl höra till god hästmannaanda att det skall vara olika sorters benskydd (har redan sett den varianten) också på de stackars porslinsdjuren de ynkliga timmar de får vistas i sina små leriga, sandhagar utan tillstymmelse till gräs.

Jag hade absolut täcke på mitt sto, dock är hon ej klippt men har heller inte någon vinterpäls alls. Nu har hon på sig ett täcke med 360 g foder.

vi hade regntäcke på dem när det var som värst. det var 2 dagar som det blåste storm o komm en massa snö men nu är de utan igen...

*kl*

Tack för era svar och åsikter. Anledningen till att jag frågade var för att det inte blåste så himla mycket här som jag räknat med ens.

Att man har klippta hsätar täckade kan jag förstå även om hästen har dåligt kors osv. men en ung frisk 2 åring som satt rejält med päls ser jag ingen anledning till.

Speciellt som det inte direkt blåste så mycket utan mest snö en hel del och det var dessutom torrsnö

Klart du inte behöver ha några "skuldkänslor" över det! Jisses hästen är en frisk ung pålle på 2 år med vinterpäls ;) Har den överlevt tidigare utan täcke överlevde den nog nu också utan problem. Syrrans häst och en till häst stod ute utan täcke utan några som helst problem, 15 respektive 14 år med vinterpäls :D

Om det är torrsnö är det inga problem.
Självklart måste man kolla på hur mycket vinterpäls hästen har, och om den ser ut att frysa.
Men vad jag har hört så ska det vara -20 grader, för att en häst med normaltjock vinterpäls ska frysa (dock vindstilla)

Jag har då aldrig hört om en häst i det fria som dött av lite snö och några minusgrader. :smirk:

Jag tycker du gjorde helt rätt. Man ska iofs aldrig vänta tills hästen får korsförlamning, med att täcka den. Ta det säkra före det osäkra. Men om hästen inte ser ut att frysa, behöver den inget täcke.

Min häst:love: har alltid täcke! Detta beror på att när vi köpte honom i höstas hade han inte ens börjat lägga vintepäls. Och eftersom det redan då var ruskit väder så lät vi honom ha regntäcket på:smirk: Nu till vintern har han fortfarande ingen päls! Och eftersom det brukar bli ca 30 grader kallt och blötsnö här i norrbotten så har han vintertäcke när han går ute.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 051
Senast: Speedway
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter