Snöstormen som var!

Mysaan

Trådstartare
Hade ni täcke på era hästar då??? Stallägarna blev lite förvånad att jag inte ville ha täcke på mina hästar i går. Det blåste endel och snö men det var "torr" snö. Temperaturen låg på -2 grader men blåsten gjorde det iofs lite kallare.

Jag ansåg att mina hästar satt tillräckligt med vinterpäls för att klara sig ändå. Stallägaren hade satt täcke på sina. Vilket resultera i att när de kom in på kvällen så var de svettiga. Det var då vindstilla, nollgradigt och ingen nederbörd. Hade varit så någon timme då.

Men borde jag haft täcke på mina pållar i alla fall???? :crazy: :confused:

Sv: Snöstormen som var!

Jag täckar mina.Eller ja inte alla,lillfjölis går naken dagar som är bra,men dagar som jag tror blir ruskiga så är hon också påklädd.

Varför?
Jo,för att jag är inte hemma på åtminstone 10 timmar å jag vet att mina är då verkligen inte glada i ruskväder.Lillfölan blir nästintill apatisk å äter inte ens om hon fryser.
Har verkligen inte sett att de varit svettiga om jag har missbedömt vädret.
Så jag förmodar att hon hade dåliga täcken på sina hästar helt enkelt.

Jag satte regntäcke på de som inte brukar ha täcke annars. Mest för att man ju aldrig kan vara säker på temperaturen här... Det hade ju lika gärna kunnat börja töa på dan och sen frysa på framåt kvällen innan insläppet.:crazy: Men i sina vintertäcken hade de nog vart varma. De andra fick sina vanliga täcken, vilket är höst 150-grams eller regntäcken.

Jo, min häst hade täcke på sig i snöstormen. Det snöade från morgon till kväll här, och blåste iskallt, så jag tyckte det var lika bra. Sen finns det inte mycket skydd i hagen heller, den är ganska öppen så det blåser i ganska bra där!

Gå på magkänsla - tycker du att de klarar sig utan så gör de säkert det. Såg de frusna ut? Om inte så gjorde du väl helt rätt.

BTW... Dina hästar fick i alla fall vara ute. Min häst fick bara vara ute en knapp timme igår - någon i stallet bestämde att hästarna inte kunde gå ute när det snöade, och tog in allihop.
Hästarna var täckade, och här blåste det knappt någonting även om det snöade hela dagen.
Känner mig faktiskt lite ilsk över detta, om jag ska vara ärlig.
Fatta vad många timmar i boxen :crazy: .

Sen när kan en häst gå sönder av lite snö?

Här snöade det iofs men det blåste inte särskilt mycket. inte på lång vägar så mycket som jag trodde. Ungarna kunde vara ute och leka utan att blåsa bort och det var långt ifrån någon stormstyrka på vindarna.

Jo mina hästar fick vara ute hela dagen. De såg inte särskilt frusna ut. Den store ville knappt komma in ens utan tyckte vi kunde vara ute och busa.

Det hade regnat någon timme innan de kom in och han var precis bara blöt i ytterhåren och varm och skön närmast huden.

Sönder lär de inte gå men man vill inte att de ska frysa heller. Fast mina såg inte särskilt lidande ut. Fick de om de ville skulle de förmodligen helst stå på lösdrift för de tycker det är astråkigt att gå in.

NEJ ! Det tycker inte jag, det är ju egentligen bara vi människor som är alldeles för daltiga med hästarna. Har själv tre stycken varav en har täcke (mest för att dottern tycker det är snyggt (hmmmm...)!! Han skulle säkert klara sig utan han också !!) Har hästarna vinterpäls, är det ju inget större problem.
Till Tuva-Li.
Det är inte klokt att hästarna blev intagna efter 1 timme för att någon tyckte det var oväde,r jag skulle bli galen ! Jag och dottern tog en ridtur i det vackra snöovädret, vårat russ ville inta bli tagen ifrån hagen trots värstingvädret, trodde han skulle få gå in för dagen ! Illafall, när vi kom tillbaka fick han gå ut igen, trots snökaos, men han trivs och vi ja vi hade blivit kalla kan man säga !

MIna hästar fick då gå ut utan täcke.. de snöade för fullt o blåste en del men ingen storm.
när vi tog in dom p åkvällen vid 19-19.30 så hade dom ett snölager på sej men var torra under de.. o ingen av dom frös. o då e min ponny frusen av sej.
men nu är alla 4 vana att gå helt utan täcke så dom har bra med päls och klarar sej bra.

gabbis12 skrev:
NEJ ! Det tycker inte jag, det är ju egentligen bara vi människor som är alldeles för daltiga med hästarna. Har själv tre stycken varav en har täcke (mest för att dottern tycker det är snyggt (hmmmm...)!! Han skulle säkert klara sig utan han också !!) Har hästarna vinterpäls, är det ju inget större problem.

Fast det skiljer ju otroligt mellan häst och häst.
Jag ser ju på mina 3,fullblodsstoet får ont i kroppen om hon blir kall,äter inte och blir alltså apaptisk när hon fryser.(De har nästintill fri tillgång på mat ute)
Fölet är likadan som mamma sin,blir apatisk när hon börjar bli kall,och slutar att äta.
Medans IC-stoet ser ut osm en hamster när när det börjar bli kallt och står oavbrutet å stoppar i sig mat.Hon är iof också täckad,men det har ju med att göra att hon är helklippt

gabbis12 skrev:
Det är inte klokt att hästarna blev intagna efter 1 timme för att någon tyckte det var oväde,r jag skulle bli galen !

Ja det var faktiskt inte alls kul, så nu sitter jag och spanar ut genom fönstret på all snö som trillar ner i dag igen. Kanske ska smita ner på lunchen och kolla så hästarna inte tagits in igen.
Får försöka hitta en "snökompis" till min häst så jag kan knuffa ut honom igen i så fall (han kan inte gå själv tyvärr).
Han är så varm å go och ser inte alls ut att fara illa av snön, tvärtom ser han ut att ha rätt kul där han skuttar runt.
Värre såg det ut i boxen i morse - rena jordskredet! Min häst är inte skapt för att stå i box så många timmar :mad: .

gabbis12 skrev:
Det är inte klokt att hästarna blev intagna efter 1 timme för att någon tyckte det var oväde,r jag skulle bli galen !!

där jag har min häst är alla hästar inne vid oväder:crazy: utom min och min kompis dom då går i en lösdrift, (normala dagar går dom i en hage utan skydd mellan 7.30 och 15.30 sen går dom i lösdriften mellan 16.00- 21-22 nån gång) och dom är täckade men står ändå under taket i lösdriften inte ut i ovädret.. men dom kan ju iallafall välja och lösdriften är ju mycket större än vad en liten box är...

Mina hästar hade inte täcke och var ute hela dagen ingen såg frusen ut men jag hade 22 skimmlar att ta in på kvällen:D :rofl: :rofl: :rofl: :D

Av våra 4 hade 2 täcken på sig - de klippta! De båda andra, en islänning och en varmblodig travare gick utan täcke. De kom ut vid 9-tiden och in vid 16,30. Vi kände ner i pälsen på de båda otäckade och de var inte blöta in på skinnet och verkade inte frysa (hade inte bråttom in) så jag anser att du gjorde rätt! DU känner, ser och vet om just dina hästar behöver täcke.

Alla mina med kort päls hade täcke. Islänningarna hade naturligtsvis inget...inte shettisen heller.

Kanske ska säga oxå att mina två är varmblodiga travare så just nu har grymt mycket päls. Små nallebjörnar. Känns som jag gjorde rätt i alla fall. Fick lite dåligt samvete när stallägaren kommenterade mina otäckta hästar.

Jag tyckte du gjorde helt rätt. Det är så stor skillnad från häst till häst om den ska ha täcke eller ej. Vi hade en nordis och en islänning tidigare och blev det kallt och snöstorm som det varit nu sprang jag ut å satte på täcket på nordisen som aldrig fick särskilt tjock vinterpäls och blev, efter några timar blöt rakt igenom utan täcke, men islänningen å andra sidan fick riktig "ullpäls" och fick gå utan täcke, var snustorr in på kroppen när det var dags att gå in.
Med andra ord måste vi lära oss att se till HÄSTENS bästa och inte ta in dom eller sätta på dom täcke ((om det inte behövs)) bara för att VI fryslortar till människor tycker att det är kallt.
Dessutom tycker många hästar att snö är det roligaste som finns:love:

Tycker du gör alldeles rätt, som kollar hästarna och låter dom bestämma.

Våra 4 hbl går ute dygnet runt utan täcken, och dom mådde alldeles förträffligt igår. Dom står hellre i lä än går in i uteboxen, oavsett väder.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästvård Alltså nu har jag märkt några kvällar att min häst fryser inne i stallet. Jag fattar inget... eller jo jag förstår men ändå inte. Hästen...
2
Svar
37
· Visningar
3 739
Senast: Trissa
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 051
Senast: Speedway
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 096
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar