Snorigt dräktigt sto...

lillamy73

Trådstartare
Min dam har de sista dagarna gått och blivit snorig.
Ingen temp, ingen hosta och hon verkar inte må dåligt.

Men jag blir orolig. Hon har inte träffat andra hästar sedan hon betäcktes.
Är vaccinerad mot abortvirus vilket inte är hundra procentigt säkert.

Ringde veterinären imorse och han sa att vi skulle avvakta eftersom hon inte var allmän påverkad.

Någon som har har haft ett dräktigt sto med gul/grönt snor?
Det är inte hela tiden utan jag torkar henne kanske ett par gånger om dagen.

Vad göra? Är orolig efterson hon ska föla om en månad....
 
Sv: Snorigt dräktigt sto...

Mitt sto fick en ordentlig förkylning 3 månader innan fölning förra året. Hon fick även pencillin och slemlösande. Hon blev helt frisk till fölningen och allt avlöpte normalt. Hon var vaccinerad för abortvirus (i alla fall de första sprutorna)
En kompis hade ett ministo förra året som var riktigt grönsnorig bara nån vecka innan fölningen. Det avlöpte också helt normalt. Du ska nog inte oroa dig för mycket - även dräktiga kan ju bli förkylda! Hoppas allt går bra för dig och ditt sto!
 
Sv: Snorigt dräktigt sto...

Mitt quartersto blev snorigt och hostigt under dräktigheten förra året. Vi blev givetvis jätteoroliga eftersom vi varit tvugna att ta hem en unghäst som fått hosta i samband med inridning. Det var därför hon smittades.

Flera av våra hästar drabbades och fick behandlas med slemlösande. Det kom gula snorbollar utflygande när de hostade...

Den här gången var vi hemskt oroliga för vi hade inte heller vaccinerat mot abortvirus, men fölungen föddes frisk och livskraftig, så det var ett förkylningsvirus som drabbat hästarna.

Jag tror att de kan drabbas utan kontakt med andra hästar om man själv varit i något annat stall och veterinären eller hovslagaren kan dessutom ha smittan med sig. Ditt sto kanske fick viruset redan vid betäckningen.

En vän till mig hade ett sto som blev förkylt tidigt i dräktigheten. Det gick över men sedan föddes fölet mycket svagt och det avled tyvärr.

Det behöver inte vara abortvirus, men om så är fallet kan du inget göra mer än att behandla stoet mot snuvan och invänta fölningen.
 
Sv: Snorigt dräktigt sto...

Mitt sto var snorig i ett par dagar, men blev aldrig mer än lite skiftande till Gult, sen försvann de lika fort som d kom. ingen hosta å ingen feber. bara snorig.

prata med en uppfödare å en veterinär å d va inget att oroa sig för, för vi står utan kontakt till andra hästar så ja... Nu är hon bra iaf ^^
 
Sv: Snorigt dräktigt sto...

Har ni inte varit i kontakt med andra hästar så är det väldigt tveksamt ni far fått in något smittsamt.

Förmodligen bara en vanlig förkylning. Då är hon frisk på ett par dagar.
Håll försäkerhets skull koll så hon inte börjar hosta eller får feber.
 

Liknande trådar

Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 609
Senast: Centaur
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 264
Senast: Habina
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 967
Senast: Görel
·
Hästvård Behöver lite tips och råd. Har ett 13-årigt dräktigt sto som ska få sitt första föl i mitten på maj. Allt har gått väldigt bra...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp