Snoriga hästar

Sv: Snoriga hästar

Beror på om det är genomskinligt snor eller gult snor.
Genomskinligt snor - inget speciellt.
Gult snor - isolerar hästen så gott det går, tar tempen och ringer vet om den har feber.

Om hästen har vitt eller grönt snor från ena näsborren, ibland mycket ibland i princip ingenting, och ingen feber? och det verkar inte försvinna även efter 1v vila.

Veterinären kommer hursomhelt ut i övermorgon.
Finns det någon medicin som man brukar ge förkylda/snoriga hästar?

Hoppar in och kapar tråden lite här om det är ok... Plockade hem två fölisar från Tyskland i början på dec. de skaffade sig en förkylning på väg hit. Ögoninflammation, snor (Gult segt och mycket...)och hosta men ingen feber och pigga och glada har de varit hela tiden. Vi har valt att vänta ut det hela, vill definitivt inte ge penicillin i onödan, men hur länge hade ni väntat? Javisst är de mycket bättre, ögonen är ok och snoret är inte längre gult eller ordentligt rikligt men ja, snor är det och hostar gör de. Plus att flera av de andra snorar lite lätt samt hostar till någon gång ibland. Kan det ha blivit rundgång på det hela?? Vad tror ni? Tips och ideer mottages tacksamt.

Hoppar in och kapar tråden lite här om det är ok... Plockade hem två fölisar från Tyskland i början på dec. de skaffade sig en förkylning på väg hit. Ögoninflammation, snor (Gult segt och mycket...)och hosta men ingen feber och pigga och glada har de varit hela tiden. Vi har valt att vänta ut det hela, vill definitivt inte ge penicillin i onödan, men hur länge hade ni väntat? Javisst är de mycket bättre, ögonen är ok och snoret är inte längre gult eller ordentligt rikligt men ja, snor är det och hostar gör de. Plus att flera av de andra snorar lite lätt samt hostar till någon gång ibland. Kan det ha blivit rundgång på det hela?? Vad tror ni? Tips och ideer mottages tacksamt.

Mot Ögoninflammation skulle jag ta ut en vet. så att du får medicin till hästen. Mot snoret så brukar jag låta min häst vara torkar rent och smörjer in det så att det inte torkar och blir sår ( när det är - grader det kan spricka vid mulen eller bli små sår i alla fal på min polle) Mot hostan tycker jag du ska ta ut vet. och kolla med i fall det inte är lungorna eller något som retar i halsen.Hoppas att det går bra för dig och att dina fölisar blir bättre. :d

Om hästen har vitt eller grönt snor från ena näsborren, ibland mycket ibland i princip ingenting, och ingen feber? och det verkar inte försvinna även efter 1v vila.

Veterinären kommer hursomhelt ut i övermorgon.
Finns det någon medicin som man brukar ge förkylda/snoriga hästar?

Bra att vet kommer ut, kan ju vara en bihåla eller luftsäck eller nåt som spökar då det bara är ena näsan

kl
torkar bort dte :idea:
Ifall hon har gult snor kollar jag henne dock! Håller koll p åfebern och ser till så hon inte blir sämmre

tunt lite rinnande,ingenting.

tunt mkt rinnande,tar tempen,vid normal temp göres inget,tempar tills snuvan gått över.

tjockt snor,tempar och ringer veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 283
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 391
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv