Snorig häst

G

gunnel

Det rinner snor i mängder ur hästens näsborrar. Värst vid kyla men även annars. Vad kan detta vara? Började på ena sidan men sen blev det från båda. Lite gulgrönt mojs.

Sv: Snorig häst

Gulgrönt mojs är aldrig ett bra tecken. Hur är hästen annars? Hosta?
I värsta fall kan det vara kvarka på igång.

Ta ut en veterinär,kan vara kvarka,och det vil INGEN ha på sin häst,och kvarkan smittar väldigt väldigt mycket!

I "bästa" fall så är det bara en förkylning,min föredetta häst hade liknande symptom för flera år sen,tack och lov så visade det sig bara vara en vanlig förkylning,och jag fick ge penicillin har jag för mig i 2 veckors tid. (????) (kan som sagt ha fel här,var säkert en 7 år sen)

Man kan ta "snorprov" själv och skicka/lämna in för analys. Då får man svart på vitt om det är kvarka/streptokocker eller nåt annat smittsamt.

Det rinner snor i mängder ur hästens näsborrar. Värst vid kyla men även annars. Vad kan detta vara? Började på ena sidan men sen blev det från båda. Lite gulgrönt mojs.

Min ena häst hade så en dag då det var riktigt kallt här, bara en gång såg jag det, det var nästan som om någon kläckt ett ägg inne i näsan på honom, massa knallgult snor rann ut..

Sen inget mer, har varken sett det förr eller senare.

Inte sjuk alls.

Om det har hållt på länge och är gulgrönt så borde hästen varit under veterinärkoll för länge sen kan man tycka. Men om man nu inte gjort det så är det dags.

Har det hållt i sig en stund, ingen annan häst blivit smittad, påverkad och om hästen inte hostar så skulle jag tro att det är bihålsinflammation och det behöver medicineras för att bli bra.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 282
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka