snorig fölunge

A

adriana

började me att hon gick me lågt huvud,verkade"vinglig",skrapade me hovarna,ryggade o titta sig åt magen. hela den natten gick vi i skift me henne,eftersom vi trodde på kolik. hon hade ingen feber,,o ingen hög puls. på efternatten kom dom efterlängtade högarna,något lösare än vanligt. hon blev dock inte piggare för det,o stod bara o hängde me huvet.försökte få i henne vätska,men det mesta hamna utanför.. dagen därpå tog vi ut veterinären. hon försökte ge dropp(i 15 minusgrader),vilket bara resulterade i frusna slangar,o en allt mer stressad häst,efter alla nya stick. hon gav kramplösande me. dock sonda hon inte i henne vätska,o vi var för trötta för att tänka på det:(. hon verkade lite piggare efterhand,men gick fortfarande"försiktigt",o var inte sitt vanliga jag. vi misstämkte att hon gått omkull på nån isfläck,o slagit i nacken. dan därpå rann ena näsborren. från början klart,men sen har det blivit grumligare,o e nu ljusbrunt. luktar dock inte illa. hon reagerar när vi tar henne på ansiktet,o verkar ha ont. har läst i alla böcker vi har,o bihålor,luftsäckar,tänder mm verkar ju som att det brukar lukta apa!! vet kommer imorgon igen,o ger antibiotika. nån som varit me om nåt liknande??? köra till skara,o stanna där några dar e för oss ekonomiskt omöjligt,tyvär. vi får helt enkelt hoppas på penicelinet,o se om det hjälper. ingen av dom andra hästarna visar några symptom,så nåt smittsamt verkar det ju inte va.. nån som har erfarenhet av nåt sånt här???????

Sv: snorig fölunge

Att inte ha hästen försäkrad så att man kan åka iväg till djursjukhus är rätt illa. Man har som djurägare ett ansvar att hästen ska hållas från onödigt lidande. Kalla mig skekptisk och sur, men inte sjutton låter din historia särskilt bra.

Håller med dig där.

Den lilla kan ju ha en fraktur i någon nackkota och skulle behövas gås igenom ordentligt.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera på detta med att ge dropp i 15 minusgrader så slangarna fryser..

Man måste ju kunna ha tillgång till ett vettigt utrymme om en häst sjuknar in.

Att veterinärvårdsförsäkra en unge är billigare än att föda upp den så länge man håller sig enbart till bra veterinärvårdsförsäkring men däremot lågt liv-värde.
Men nu är det ju försent då ungen redan är i "o-skick"

KAn bara hoppas att veterinär på plats kan få fram en bra diagnos och behandla därefter.

Finns det inte portabel röntgen i distriktet?
AM

suck... att man ens trodde att detta forum skulle va annorlunda. jag frågade om nån hade erf av nåt liknande,o av två svar e båda av typen"fördömmande",av nån som tydligen inte har nåt annat att säga än att alla som inte tänker som dom har fel. orkar inte ens utveckla..men sköter man dagligen 70 mjölkkor,7 hästar o fyra jakthundar,o har hållt på me djur hela livet kanske man ska "hänga" nån annanstans än här..suck

Vad hade du väntat dig :eek: Du går ut på ett allmänt forum fullt med kval.hästfolk och talar om att du inte har råd att behandla din fölunge :mad:
Vad gör du om behandlande vet säger att ni måste åka in??

Och som Fiorano säger,det är inte dyrt att vet-vårds försäkra så slipper an hamna i din situation.
Och med 70 mjölkkor som genererar värme så borde det väl finnas en liten plats att ställa fölis under behandlingen så droppet inte fryser tex.:idea:

Tråkigt att ditt föl är sjuk. Sitter i samma situation själv min 5 mån fölis står just nu på Strömsholm och förhoppningsvis återhämtar sig efter en buköppning. Fick kolik i julhelgen av Spolmask och kraftig förstoppning till följd av masken. Vi har avmaskat enligt konstens alla regler efter instuktion från SVA så det känns väldigt orättvist just nu.

Det jag vill säga är har du koll på Spolmasken - kan ge både kolik och lunginflamation!

ja,jag tror nog att här finns gott om kval hästfolk,det var därför jag sökte här. här finns säkert en del inte lika kvalificerade me,som däremot tycker en massa. nu menar jag inte att du e en av dom,för jag känner inte dig. jag sa inte att jag inte kan ta hit en vet,o behandla henne heller. att däremot "lägga in"på ett djursjukhus e av olika anledningar inta ekonomisk möjligt nu. skulle det visa sig nödvändigt får vi helt enkelt avliva. nu blir det väl påhopp om det me,men det e min verklighet just nu,o onödigt lidande tycker inte jag heller om. jag e tacksam för svar,o goda råd,men svar av typen"idiot,skyll dig själv"hjälper varken mig eller hästen.

Tråkigt att ditt föl är sjuk. Sitter i samma situation själv min 5 mån fölis står just nu på Strömsholm och förhoppningsvis återhämtar sig efter en buköppning. Fick kolik i julhelgen av Spolmask och kraftig förstoppning till följd av masken. Vi har avmaskat enligt konstens alla regler efter instuktion från SVA så det känns väldigt orättvist just nu.

Det jag vill säga är har du koll på Spolmasken - kan ge både kolik och lunginflamation!
usch vad trist! dumma(o trötta)som vi var vid första vet.bes,glömde vi ju be om att dom skulle ta prover me sig. vi har me avmaskat efter rek:confused:
nu kommer ju vet imorgon igen,så vi får köra hela rejset imorgon. hon har ej haft feber innan,men idag var hon lite varm,39 grader. äter o dricker gör hon.

till trådskrivaren...Ta inte åt dig av kritiken, ignorera den och ta till dig kunskapen som faktiskt finns här (mellan sarkasmen)

Hoppas det går bra för er. Vi (och vet)trodde först att det var ett vanligt virus, hade feber, lite snorig och dålig matlust. Behandlade med febernedsättande och ínte förrän dag tre förstod vi att det var magen, visade inga som helst koliksymtom men jag har förstått nu att Friesern är lite av expert på att "stänga av" om de har ont någonstans.

Lite konstigt att din vet inte lyckades ge dropp, vi gav Gandhi dropp i stallet i lördags innan vi åkte i ca 15 minus har ingen temperering i stallet. Vet värmde dropp påsarna i varmvatten innan hon satte i och det funkade jätte bra!

vi har heller ingen temperering. har lösdrift,o två boxar jämte. så långt tänkte hon nog inte,o inte vi heller:confused: i all literatur,o det jag läst på nätet står det att dom brukar sonda i dom vätska,men det gjorde hon inte heller. hon visar inga andra symptom på mask. hon e fin i hullet,inte "uppsvälld" fin i pälsen osv. antar att det inte behöver synas så tydligt?? vi får förhoppningsvis ett svar imorgon.

suck... att man ens trodde att detta forum skulle va annorlunda. jag frågade om nån hade erf av nåt liknande,o av två svar e båda av typen"fördömmande",av nån som tydligen inte har nåt annat att säga än att alla som inte tänker som dom har fel. orkar inte ens utveckla..men sköter man dagligen 70 mjölkkor,7 hästar o fyra jakthundar,o har hållt på me djur hela livet kanske man ska "hänga" nån annanstans än här..suck

Anledningen till att jag skrev eventuell fraktur i någon nackkota var att vi själva har varit med om det du beskriver.

AM

Nu menar jag inte att låga elak eller fördömande men det finns ju en anledning varför det är lag på att man måste ha tillgång till uppvärmt utrymme för häst om man har lösdrift, just för att när det krävs så är det viktigt att det finns (som nu)
Då borde det inte vara några större problem för vet. att ge utan att det fryser ju.
Försäkring är ju en annan sak, jag tycker såklart att man absolut ska ha vet. försäkring iallafall men respekterar att folk inte alltid väljer det eller tycker samma, så länge djuren inte lider iallafall.

Dock tänker jag att om ni spenderat pengar på att ta fram fölis så är det väl mer ekonomiskt att rädda henne trots räkningar, eftersom ni annars förlorar pengarna ni redan lagt på att skaffa henne?
Ni kanske kan prova annan vet. om ni inte är helt säkra på att den som ni använde har maximal kunskap i nuläget för att behandla fölis på bästa sätt för situationen? (tex. sonda om det är lämpligt etc.)

självklart e det så,o givetvis vill vi ju att hon ska bli bra,o gör allt vi kan. bara för att man gått på några ekonomiska smällar(en olycka kommer sällan ensam) behöver man inte va kallblodig:(

Har ingen erfarenhet av liknande, men tänkte bara fråga om det ljusbruna snoret kan vara blod? Har blodprov tagits? Håller tummarna för att det ska bli bra...!

ursäkta lite trådkap ts, men varför blev ni inte av med spolmasken? hur har ni avmaskat och hur skulle ni gjort istället, nu när ni har svart på vitt? Jag har också fölungar och man blir ju orolig.

I övrigt så hoppas jag att allt går bra med ditt föl ts när veterinären kommer idag.

vi har me avmaskat efter rek:confused:
Vad för rekommendationer? Med vilket medel i vilken dos och när har ni avmaskat? Frågor för att kunna hjälpa vidare. För att en veterinär rekommenderar ett visst sätt är inte helt säkert att det är korrekt tyvärr.

Jag tycker inte du borde bli arg av kritiken du fått här, använd den på rätt sätt istället. Med alla dom djuren du beskriver och den dåliga ekonomin du beskriver kan det behövas många avlivningar om någonting händer mer än ett djur. Jag själv har haft många skador efter varandra med mina djur och jag är student. Vad jag lärde mig av det var att försäkring sparar många kronor, ffa om man har dålig ekonomi. Hade du haft en försäkring nu hade ditt stackars föl kunnat åka in och få vård istället för att stå kvar och lida. Jag förstår att "påhoppen" är jobbiga, men sanningen är att ett föl står och lider för att du verkar ha skaffat dig fler djur än din ekonomi tillåter. Det du gör mot fölis är tillochmed anmälningsbart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 370
Senast: TantAgda
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 107
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 866
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka