Sv: Snöplog!

Du får komma förbi och titta på våra två då ;)
har ju fått en av Sirpafinnen med, så nuhar vi två olika :D

Har bara gamla bilder då vi testade våran första enkla plog, hade tänkt bygga en seriöst nu i vinter men då det knappt funnits någon snö värd att ploga så har det inte blivit av. Trist att börja me nåt som man inte kan testa-köra under tiden så man vet när man är på rätt väg.

Och ja, jag är medveten om att det bara är grimskaft o rep och att selen e lite stor... :angel:
Men hästen är en pärla att köra och han brydde sej inte ens om när vi vände på vägen o repen nästan manglade hela bakdelen... :o :D (Ni kan nog räkna ut hur de ser ut själva)
Han är bara glad ju tyngre de går så han får kämpa lite... :love:
P1250027.jpg

IvoryTower: Nu blir jag nyfiken här! Hur har du gjort den? :bump:

Vill också veta mera om konstruktionen!
Har funderat på om det ska vara två fästpunkter, eller om jag ska ha en fästpunkt på plankan/plogen för svängel, och sen ha styrhandtag bak så att jag väljer vinkeln. Eller kommer den att vrida sig då och åka snett?? Hur ser din ut "bakom" så att den inte lägger sig ovanpå snön istället?

Bilderbilderbilderbilder!!!!!! :bump: :bump:

Lotta

Svar till:
mazzan
skogstomten
Fia-Lina

Kan tyvärr inte lägga ut några bra bilder på plogen då vi sågade ner och eldade upp den i våras. :D Tanken är ju som sagt att vi ska bygga en ny.

Vi började med en pall, sen fäste vi klossar på den för att få rätt vinkel. Först så fäste vi en plog-planka på snedden för att kunna bestämma vinkeln själv. Vilket inte alls funkade, den bara vred sej. Det måste nog vara en betydligt tyngre och stabilare konstruktion för att det ska kunna funka.
Sen ändrade vi på klossarna och gjorde en V-form på plogen, då funkade de kanonfint! :) Liten och smidig och man tar sej fram överallt!
Tanken me pallen är man ska kunna lägga på tyngd, tex stenplattor, ifall den ville lägga sej på snön. Men det behövdes inte sen.

Tror inte att det behövs nån svängel om man har en relativt lätt plog då den ändå följer hästen så bra. Fast de vore ju inte fel me skaklar... hi hi...

Det vi ska ändra till nästa plog är att göra plogplankorna i kraftigare trä. He he, det syns på bilderna att vi tog de material vi hade närmast eftersom vi körde sönder den rätt bra av snötyngden... :D
Och V-et ska oxå vara lite längre och högre.
Här kommer lite bilder.
P1250019.jpg

plog.jpg

P1250032.jpg

Sen så måste jag passa på att :bow: :bow: :bow: för min sambo som är en ren naturbegåvning när de gäller att köra/tömköra. Han är mycke duktigare än jag som hållit på X :angel: antal år. Han såg på brukskörning där de svängde/stannade osv enbart me rösten. Utan att ens ha tränat så gör han plötsligt likadant!!!

Senast ändrad:

DEt där ser ut att fungera som vår sladd ungefär, bara det att sladden nog är en smula tyngre :angel:

Skulle velat få till något som man får undan snön med lite mer, inte bara plattar till liksom.

Lite såhär liksom
snploggrdsplan.jpg

Så att man samlar ihop inne i "V"´et och så drar man iväg med det till det nått lämpligt ställe och lyfter upp och dumpar snön på.
Vart en lite snabb enkel skiss, men V formen ska föreställa snöplogen och det där andra är skacklarna.
Fanns ju någon form av skopor som användes så,
fast den var väl lite mer genomtänkt :D .

Jag är också inne på att kunna lyfta upp för att dumpa snön, men hade tänkt att jag trycker ner handtaget för att lyfta plogen. Det är lättare med hävstångsprincipen än ett rent lyft, tror jag!

Kan tyvärr inte rita så fint som du, får klura vidare på detta! Kanske göra en liten modell och fota!

Lotta

Ja det lät ju faktiskt mycket smartare om man bara tänker lite.
Rita bra,haha nä du, snabb väldigt ivrig kladd i paint var det bara. :)

Ja orkar du så vore väl en lite modell kul!

Det som är så svårt med att göra plog är ju att man inte alls vet hur den funkar i verkligheten förrän man testat...
Har ni gjort några tester på era funderingar?
Helst av allt skulle jag vilja göra en sån där riktig plog, sån där stor, bred V-plog som man plogar vägar me, men eftersom uppfartsvägen bara är ca 75 cm så är det ju ganska meningslöst. Men det hade varit maffigt med en sån! :D

I helgen kom de ju snö här så vi testade en ny variant. Plogade både söndag och tisdag. :)

Film

Ännu en enkel konstruktion, som vi nu kommer utveckla, så jag hoppas på lite mer snö i år. För att dumpa snön cirklades in den o släppte den inte själv så lyfte man i ena fästremmen.

Fast en sån här typ, bör du nog låta hästarna gå i par om du ska köra ;)
snplogM.jpg

Då är nog den vi har som är bara en plåtvinge på lämpligare, tar bara halva vägbredden åt gången.
217677019tphAxJ_ph.jpg

217676907YWNewk_ph.jpg

Senast ändrad:

Fast en sån här typ, bör du nog låta hästarna gå i par om du ska köra ;)
snplogM.jpg

Hängde nog inte med hur du menade... :confused:

Antar att du menar din på bilden eller?
Då den jag hade på filmen bara är slipers som t o m jag kan dra.
Fast det var ändå inte den typen jag menade utan en sån där gammal i trä som man använde förr i tiden, där V:ets spets är bakom hästen och sen sitter man på.
Och som min far o farfar berättat så kunde halva byns ungar få åka med bara för att tynga ner den. Fast då har man ju riktiga draghästar också, som nordsvensk och ardenner. Vilket jag inte direkt har... :p Så det är väl mer en dröm... :D

Passar på att fråga; Kör du i par?
Jag försöker tömköra mina bägge i par men det är svårt... Jättesvårt!
Visserligen håller jag mej bara på inhängnad ridbana men ena hästen tar älgakliv och den andre tar ponnysteg så det är lite lurigt bara där.

Ja precis, spetsplogen på bilden, den som hänger på en vägg :D
Den tar nog bra på vägen, men blir lite för tung för en häst.

Din fílm kunde jag inte titta på, har bara modem så det går lite väl segt.

Mja jag är usel på prakörning, får väl ta tag i sånt i framtiden.
Men sambon har kört vår snöplog i par när det varit mer snö,
fungeradfe bra. Samma har han ju gjort om han plöjjer med häst, vilket jag avhåller mig från eftersom mina kunskaper om att ställa in en plog är obefintliga :D

Liknande trådar

Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 097
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Då min kropp ger upp mer och mer och höbalarna blir tyngre och tyngre behöver jag en maskin som är mindre, smidig och kan lyfta 350-400...
Svar
4
· Visningar
545
Senast: cowgirl81
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
2 156
Senast: fejko
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
334
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka