Sv: Snöplog!
Svar till:
mazzan
skogstomten
Fia-Lina
Kan tyvärr inte lägga ut några bra bilder på plogen då vi sågade ner och eldade upp den i våras.
Tanken är ju som sagt att vi ska bygga en ny.
Vi började med en pall, sen fäste vi klossar på den för att få rätt vinkel. Först så fäste vi en plog-planka på snedden för att kunna bestämma vinkeln själv. Vilket inte alls funkade, den bara vred sej. Det måste nog vara en betydligt tyngre och stabilare konstruktion för att det ska kunna funka.
Sen ändrade vi på klossarna och gjorde en V-form på plogen, då funkade de kanonfint!
Liten och smidig och man tar sej fram överallt!
Tanken me pallen är man ska kunna lägga på tyngd, tex stenplattor, ifall den ville lägga sej på snön. Men det behövdes inte sen.
Tror inte att det behövs nån svängel om man har en relativt lätt plog då den ändå följer hästen så bra. Fast de vore ju inte fel me skaklar... hi hi...
Det vi ska ändra till nästa plog är att göra plogplankorna i kraftigare trä. He he, det syns på bilderna att vi tog de material vi hade närmast eftersom vi körde sönder den rätt bra av snötyngden...
Och V-et ska oxå vara lite längre och högre.
Här kommer lite bilder.
Sen så måste jag passa på att
för min sambo som är en ren naturbegåvning när de gäller att köra/tömköra. Han är mycke duktigare än jag som hållit på X
antal år. Han såg på brukskörning där de svängde/stannade osv enbart me rösten. Utan att ens ha tränat så gör han plötsligt likadant!!!