Snöklossar på oskodd häst.

Aberdeen

Trådstartare
Nu äntligen kom snön, till min glädje men till lillshettisens förtret.
Han har pyttefötter, som växer lite kajko och behöver verkas var 4e vecka, alltså är det inget alternativ att sko honom.
Igår kom han in med ordentliga klossar på bakhovarna och imorse hade han en liiiiten hälta på ena bak. Jag misstänker att klossarna har lett till en liten vrickning.

Kan jag göra något åt klossarna? Boots i yttepytte-storlek eller finns det något "snöavstötande" jag kan dra i hovarna? Att ha ha honom inne eller lös på den skottade gårdsplanen till snön smälter tror jag varken jag eller lillen ser som ett alternativ. ;)

Sv: Snöklossar på oskodd häst.

Så länge som 12 timmar i hagen?
Olja vet jag att jag testade på försök något år på en annan häst, men det var bättre i teorin än i praktiken. :angel:

Aktiveras han bra dagligen? Ja tycker att de barfotingar jag har haft aldrig frusit fast klossar, ens när det varit 30 minusgrader. De har ju ganska varma hovar.
Men jag tänkte om lillen inte aktiveras så mycket, och inte rör sig så mycket i hagen, så kanske han har lite taskigare cirkulation, och då kanske hovarna är "för kalla" för att hålla snöklossar borta?
(tänker på hur kall ja själv blir om händer och fötter när jag inte aktiverar mig och håller igång cirkulationen)

Styltor under fötterna byggs på efter bara några steg i "fel" snö...
Det har inte bara med kyla att göra, plusgrader och kramsnö är ju det värsta.
Riktigt kall snö är ju bättre då dessa styltor lätt trampas bort igen.

Ts: hovfett regelbundet funkar. Håller tolv timmar tror jag dock inte, men ett par iaf. Om hästen har ganska urgröpta hovar tror jag nog dock att boots borde vara ett bättre alternativ.

Inte på barfota hovar enligt min erfarenhet, och då har jag haft några stycken nu under åren...

Min häst är barfota bak, han får lite grann men inte mycket. En annan häst som är barfota runt om kan däremot få lite styltor, någon centimeter, han har naturligt mer skålade hovar än min om det kan ha någon betydelse.

En häst med fungerande hovmekanism har inte stumma kalla hovar, de får inte snöklampar.

/Migo

Nej en häst som knappt har ngn hov att stå på får inga styltor.

är de varma konstant fast det är svinkallt har den en process som pågår.

Oavsett om de är skodda eller är barfota så fungerar venklaffarna i benen likadant. släpper ibland.

Huruvida att han aktiveras eller inte har någon betydelse har jag mycket svårt att tro. Men om detta tvista de lärde, tydligen.

Då är jag mer benägen att tro att hovform spelar en betydande roll. Unghästarna som har plana hovar med breda trakter har inga problem alls, men ponnyn har som sagt problem med tassarna (blandannat djupa hovar och något trånga trakter), detta är som sagt något som arbetas på. Hovar tar tid att omforma.
Några "kalla, stumma" hovar anser jag verkligen inte att han har, även om hovmekanismen säkert kunde vara bättre (återigen så är hans hovar inte perfekta).

Hovfett ska jag testa!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka