Snöklampar under ringskor

M

maisan

Min häst fick igår ringskor fram med hel sula (hovslagaren tyckte vi skulle testa det på honom då han är lite sulöm), men då upptäckte jag idag till min fasa att han får jätteklimpar under hovarna av dessa. När vi kom in i stallet stod han nästan i spagat med frambenen, o ute kan han knappt gå.:eek:
Finns det nåt man kan sätta dit för att förhindra snön från att fastna? Måste man ha helsula under en ringsko?
Nån som kan hjälpa mig innan han snubblar eller halkar ihjäl sig...:crazy:

Sv: Snöklampar under ringskor

Låter lite drastiskt, men guldskor med helsula är vinterns välsignelse tycker jag. Inga snöklampar alls.

Låt mig gissa, han står på torv??
Om så är fallet, kratsa ur hovarna före utsläpp och särskilt kanten under tuben eller vad man skall kalla det för. Där brukar man få peta in kratsen och krafsa lite så att torven försvinner, då funkar ringsulan som den ska annars inte.

nej han står på spån o det fastnar inte alls under hoven. Bara snön.
Ska försöka förklara hur det ser ut.
Han har en vanlig hästsko som det är svetsat på en bakdel på så att skon går runt även över strålen, mellan skon o hoven sitter en slät sula som täcker hela undersidan. Klampen bildas då "i" skon o den sitter hårt, jag får knappt bort snön med hovkratsen utan måste vänta tills det smällt bort.
Hela idéen var ju att jag skulle kunna rida honom ute även om det är hårt, men nu törs jag ju snart inte ens släppa ut han i hagen.
Så fortfarande undrar jag om det finns nåt man kan sätta dit som hjälper (typ limma dit nånting) så snön ej fastnar...

Prova att pensla matolja under hoven. Har aldrig provat själv men har hört att det ska funka. Ett tips för att få ur "klamparna" ur hoven är att ta en hammare el. dylikt och banka på sidan av hoven/skon så trillar den ut av sej själv! :)

Krumelux skrev:
Prova att pensla matolja under hoven. Har aldrig provat själv men har hört att det ska funka. Ett tips för att få ur "klamparna" ur hoven är att ta en hammare el. dylikt och banka på sidan av hoven/skon så trillar den ut av sej själv! :)

Hmmm Man får inte banka på hoven med hammare. Det gör ont.

Du kan prova att lägga en sträng silicon mellan sula och sko så att det inte finns en kant där snön kan fastna.

ehhh, hur får du i sömmarna då?..

ja, det var typ nåt sånt jag tänkte på, men vilken sorts silikon då? är det nåt man kan köpa på nån vanlig affär?

Trots "vanliga" ljusblåa sulor fick våra hästar klamp vid ridningen i lördags - vid vissa temperaturer / väderlekar finns risken ändå. Det kanske bara var tillfälligt för dig också?

Det går att ha snösulor OCH vanliga sulor. Fast det kanske är sent att komma på det nu - eller har du någon som kan lägga om skorna? Annars lär det finnas nån sorts snösula som sätts fast m h a brodden. Kanske H**ks har?

Pensla med olja o dyl kan fungera annars är det bara att "hålla igång" tempot, trava och galoppera mycket, så det inte fastnar nån snö.

nä det tror jag inte, vi har nämligen kallt (-15)här o ingen annan i vårat stall har problem med detta.

Min häst har också ringskor och han har haft det mycket besvärligt med klampar/styltor ända sedan snön kom här nere i Skåne. I helgen som gick skodde min hovslagare honom som vanligt med ringsko men la en snösula på också. Den rör sig på något sätt när hoven belastas och snön fäster inte i hoven som innan.

Det är en enorm skillnad! :bump: Han har inte haft en antydan till klampar/styltor sedan dess! :banana:
Så nu kan jag ut promenera/rida utan problem med klampar/styltor + att han har det bättre i hagen också , nu kan han busa och röra sig mer än tidigare.

Om inte din häst MÅSTE ha hel sula för att han är sulöm kanske du ska prova snösulor. Den sulan min häst fått är inte heltäckande utan ligger som en extra sko innan för den andra skon, kan inte förklara det bättre än så. Men det finns säkert olika modeller. Prata med din hovslagare igen, det är mitt råd! :idea:

Nu menade jag inte banka, knacka kanske är ett bättre ord... Jag slår givetvis inte hårt, utan knackar lite försiktigt liksom på sidan av skon...:) Tror inte det gör ont....

Senast ändrad av en moderator:

Bäst är att ha en träklubba. Då blir det en "mjukare" smäll men lika effektiv.

jag tänkte faktiskt på det oxå, att man kan ha både och, tyvärr kan ingen komma o lägga in det åt mig nu. Angående farten så kan jag bara skritta honom då han inte klarar mer i nuläget...

Min pålle har ringsko + tjock sula i fram pga strålbenshälta hf.
Får jämt snöstyltor vid minsta lilla snöflinga.
Har vanliga skor i bak, utan snösulor. Får nästan värre styltor MED snösulor än UTAN :eek: , så han får vara utan i bak.
Tappar dessutom lättare skorna med snösulor.
Brukar knacka ur styltorna INNAN jag tar in honom i stallet, vill ej att han ska halka omkull.

Då har du fel på snösulorna om det fastnar snö ändå. Är det verkligen SNÖ-sulor? Vanliga tjocka sulor hjälper inte mot snöstyltorna.

Jepp. Det var snösulor!
När pållen var frisk (för måånga år sedan :( ) och hade vanliga skor + snösulor, fick han styltor ändå.:(
Fick även styltor när han hade bara ringskor + snösulor fram.
Hovform?

Min kille fick helsulor senaste skoningen pga ömma fötter. På dom helsulorna är det som en kulle på mitten vilket ska göra att snön inte fastnar. Har funkat kanon för oss!

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 100
Senast: athena
·
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 140
Senast: Nominous
·
Hästvård Igår skulle jag och hästen iväg och hoppträna, som på varje tisdag. Men när jag gjorde iordning henne upptäckte jag att hon tappat en...
Svar
13
· Visningar
1 825
Senast: cowgirl73
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama