Snökedjeharvning

FjordingCarlA

Trådstartare
Vi har hittat den optimala träningen, utharvning av hästmockor med en traktorsnökedja på tvären. :idea:
Precis lagom tungt, så att hästen orkar bra länge. Även Matte/Husse motioneras ordentligt på kuppen, mer lättgånget än när man harvar åkern.
Någon mer som gör såhär? Hur gör ni själva?

Sv: Snökedjeharvning

Har också funderat på att "ta tag i hagen" efter vinterns förehavanden... Men hur satte ni kedjorna för att få ut dom så mycket som möjligt på tvären?

Vi använde framdelen på en gammal ogräsharv som i princip är ett järn på tvärsan med "snevinklade" järn som går i hop till en ögla,
som man fäster svängeln och draglinorna i.
Kedjan bredes ut bakom och sattes fast med shackel (hur det nu stavas?) med jämna mellanrum.
Vi får väl återkomma med en bild på den.

Vad kul!
Precis den idén har jag o gubben diskuterat i helgen, men vi kom inte fram till någon bra anordning att fästa snökedjan i för att "bre ut" den. Våra lägdor består till största delen av myr-odlingar=väldigt löst när det är blött, så risken finns att hästen går igenom hela tiden...

Det kommer nog att bli en variant på den första idén istället. vi hänger snökedjan på fronträfsan till traktorn... inte alls lika kul, men den sjunker inte lika mycket.

Om vi hittar en bra lösning för fästandet av snökedjan innan hösten, så kan vi köra med häst då istället och dra ut sommarens högar. Marken är inte lika lös och bedrövlig på hösten som nu.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Facebook påminner mig pinsamt ofta om att det liv jag hade bestod i princip bara av mitt liv med hund. Så det dyker upp hundbilder och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 385
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar