Snobbiga tränare

_Peplis_

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter..Vi har en tränare (och även domare) som håller till här där jag är som inte tränar ryttare som:
är under 15år
Rider ponny (om dom inte ligger på FEI nivå..)
har ett varmblod

Dessutom kräver hon iprincip att allt ska matcha o vara rent inför en träning..på min kompis tex klagade hon att hästens man inte var tillräckligt urtunnad..
på en annan för att hennes padd hade en lite fläck osv..

Det är väll ändå träna hon ska göra?
Kan dock tillägga att hon har MÅNGA elever (av den sortern som inte beskrivs ovan..) det är kö för att rida för henne..
samtidigt som hon kan sitta o tala ½ av lektionstiden om ngt helt annat, då en intressantare person än ekipaget hon tränar tittar in i ridhuset där hon sitter i sitt isolerade hörn med dubbla fleecefiltar..

Vad har ni för egna erfarenheter, är alla "dressyrtanter" så? ;) som hoppryttare tycker jag det är väldigt märkligt iaf..

Jag är noga med vilka jag väljer.. Uppmuntrar inte en tränare jag inte tycker verkar okej. Men de jag tränar för är underbara och har hjälpt mig att ta mig där jag är nu. Men jag tycker det finns för många som jag inte tycker borde få utge sig för att vara tränare, de man kan läsa av din är ju troligast en sådan.. Iof. tycker jag att det är helt okej att de vill ha en viss klass på ekipagen.

jovisst, men klass? hur ska då de som inte kan så mkt kunna utvecklas om ingen vill träna dem?

Men alla tränare är väl inte så? Iaf inte här.. Jag menar har man massor av folk som vill att man ska träna dem kan det vara en bra sak att lägga nivån någonstans.. Då får ju de som inte kom med en sporre att träna för (?)

Jag hade en tränare innan som mestadels sysslade med hoppning.Men lite med dressyr också.
Hon talade jämt och ständigt om för mig hur kass jag var, fast hon tyckte jag var bra.Hon var väldigt psykande.
Hon har tryckt ner mig så mkt att jag inte vågar varken ge mig ut att träna eller tävla, för jag är ju ändå misslyckad :(

Inget problem för mig - finns ju inget som tvingar mig att lägga pengar på en sån uppenbart värdelös tränare.
Tyvärr finns det andra som lär ut metoder och tekniker som inte är hästvänliga - på kort eller lång sikt. Men som är bra på att marknadsföra sig, och därför kan ställa till med en hel del för ekipage som litar på dem.
En väninna red för några år sedan för en "STOR" tävlingsryttare - som fullkomligt randade hennes unghäst. Hon vågade inte säga ifrån.... :cry:/T_B

Jag gissar att jag vet vem du menar (men jag kan ha helt fel förstås!).

Har hon kö så fungerar hennes träningar antagligen bra. Jag har hört om flera ekipage som utvecklats mycket sedan de började träna för den person som jag tänker på. Jag har blivit bedömd av henne på tävling flera gånger och tycker att hon är en av de mest sympatiska domarna i distriktet.

Jag *tror* dessutom att dressyrtränare har en förmåga att prata och titta samtidigt. Den tränare som jag rider för (inte samma!) kan också prata med åskådare under träningarna men han har hela tiden koll på ekipaget.

Som True Blue säger, man får välja bort det som inte funkar och som man inte trivs med. :)

P.S. Fast min tränare är inte särskilt petig med utrustningen ska vara flott och matchad. Och jag kom med min fyraåring som nästan hade man som en ardenner (ville inte korta och tunna ur den innan betet) och det var inga problem! :rofl:

Vet flera sådana :smirk:

De är ju ofta väldigt duktiga men vet samtidigt om det så deras koncentration är lite svajig.

Kanske är det pga statusen att rida för de eller för att de få minutrarna de koncentrerar sig är jävligt bra. Vet faktiskt inte..

är under 15år
kanske för att hennes erfarenhet säger henne att majoriteten av 15-åringarna har bestämt sig för om de vill satsa seriöst eller inte
och har lite mer koll på vad de sysslar med
jämfört med de som är yngre.

Rider ponny (om dom inte ligger på FEI nivå..)
Rider man ponny ska man ändå upp på stor häst snart (är man 15 är det ju bara tre år kvar) och då är det ju lite som att "börja om"
hon vill kanske kunna följa ryttare under en längre tid och se resultat
vilket kanske inte går om ryttaren är 15 eller äldre och rider ponny på "lägre" nivå.

har ett varmblod
förmodligen för att halvblod är att föredra i dressyren
och en seriöst satsande dressyrryttare väljer nog inte ett varmblod.

finns nog fullt legitima anledningar till varför hon gör som hon gör
om man bara funderar lite.

Dessutom kräver hon iprincip att allt ska matcha o vara rent inför en träning..på min kompis tex klagade hon att hästens man inte var tillräckligt urtunnad..
på en annan för att hennes padd hade en lite fläck osv..
"i princip"
vad exakt betyder det?
Hon tycker väl att snygg och ren utrustning visar seriositet?
Jag tycker själv att jeans o joggingskor ser "oseriöst" ut.

Glad är jag att se att det finns lite tränare där ute
som vågar ställa krav!! :love: :bow:

Jag tycker att det låter konstigt! Jag själv och många jag känner tycker att det är roligare med lite utmaning. Till exempel att rida ett varmblod i dressyr. Tänk vilken spännande utmaning och kul att se resultat då du skolar om en travare till dressyrhäst! Jag tycker att man ska jobba för att få lite bredd på sorters hästar och ryttare som tävlar inom alla grenar och då är det ju inte direkt rätt sätt att utesluta de som har "lägre klass". Dessutom tycker jag att det är viktigare med hela funktionella saker och en frisk häst än att allting är rent och matchande. Hur många tar på sig sina finaste matchande kläder när de ska till stallet och rida? Inte då jag...

Jag tycker att det låter konstigt! Jag själv och många jag känner tycker att det är roligare med lite utmaning. Till exempel att rida ett varmblod i dressyr.
Utmaning ja
men tränaren i fråga vill med all säkerhet se resultat på hög nivå
och då är ett halvblod att föredra.

Hur många tar på sig sina finaste matchande kläder när de ska till stallet och rida?
jag brukar försöka matcha så gott det går :angel:
väljer något annat om t ex ridbyxorna är jätteskitiga.

Tänk, sån tur jag måste ha haft under alla år då... Jag har aldrig stött på någon diskriminering på grund av ålder, häst eller utrustning.

Numera är jag 49 år gammal och rejält överviktig. Jag rider en kallblodstravare. Och inte matchar jag utrustningen precis - dock vill jag alltid vara "hel och ren" när jag tränar.
Min tränare är min gamle ridskolelärare, som tränar ekipage inom såväl msv dressyr som western och akademiskt. Han har inga som helst fördomar. :)

Immer

Okej... Nu vet jag då vem det är du talar om och du överdriver väldigt mycket. Hon tränar visst ponnyryttare som inte tävlar FEI, dock vet jag inte om hon tränar många men jag vet åtminstone en!
Sen är hon är hon en väldigt duktig tränare med bra åsikter!

Men det handlar väl om utbud och efterfrågan! Är det många som vill träna för henne så kan hon jöh välja ut "de bästa" För att minska efterfrågan annars kan hon jöh alltid höja priset för att sålla ut de som vill träna för henne!
Alltså om jag hade varit en tränare och många ville rida för mej och det var så många att jag hade råd att säga nej till flera så skulle jag också välja de som har ungefär samma principer som mej!!

Hej du 49-åring med kallblodstravare! Vad skönt att höra att det människor som tar hästsporten för vad det är. En kul grej! Den enda anledning jag håller på är för att jag tycker det är kul! När jag är i stallet har jag på mig tåliga kläder som det inte gör något om de blir skitiga vilket de lätt blir när man håller på med hästar. Och tro inte att jag bara "hobbyrider" för det. Jag rider en häst och tävlar en annan, en shettis, i körning. Skulle tankarna hos körtränare vara likadana skulle jag ju aldrig få träna för någon. Men även andra hästar än halvblod kan prestera bra! Jag och min shettis fick till exempel bäst resultat på dressyren sist vi tävlade av alla ekipage - även halvblod!! Kan det inte vara så att skillnaden i resultaten inom dressyren för halvblod och andra raser är inställningen hos domaren?? Det viktigaste för mig är en bra inställning och funktionell utrustning. Det är inte upp till tränaren att bestämma hur man ska se ut!!

Alla människor fungerar ju inte tillsammans o tycker inte lika..
Jag har själv ridit för henne så jag vet! Det är egna erfarenheter jag har skrivit ned och inga överdrifter.

Ändåmålsenliga kläder för träning vill jag att elever skall ha. Svårt att se snedsitsar med bylsiga skjortor. När de har kommit en bit på väg är det mindre viktigt :-) då är de grundläggande korrigeringarna klara. Men då uppstår inte problemet...
Däremot tycker jag att det är ohyfsat och dålig stil av tränaren att ägna den tid som eleven har betalt för åt andra!!! Ofta kommer något med ett kort ärende - en halv minut, och det må vara hänt, för det kanske den som just då rider också gör... Men att sitta och småprata med andra under en större del av lektionen, det skulle vara ett fall för KO om det gällde matvaror - om halva din limpa var möglig så vill du inte betala för en hel, eller hur! Kallas dålig tränaretik./T_B

Håller med dig helt!

Det som verkligen upprörde mig angående huvudinlägget var just att det skrevs att tränaren ägnade tid åt annat under lektionstid, vilket är MYCKET dåligt och oprofesionellt tycker jag! Har man som elev betalt för 30 min träning, så ska man få 30 min odelad uppmärksamhet från sin tränare! Och visst, en minut eller två kan man låta passera, men att tränaren börjar prata/titta på ett annat ekipage tycker jag är helt fel.
I fråga om denna tränarens andra "principer" tycker jag nog inte de var så farliga, som flera skrivit så kanske hon har så pass många som vill träna för henne att hon helt enkelt måste "sålla". Då kanske hon hellre satsar på de på högre nivå, och som har kommit lite längre. Att man ska "matcha" allt vid lektion verkar fånigt, men jag tycker man ska vara snyggt klädd (dvs ingen bylsig tröja, skitiga ridbyxor och stallskor) och hästen ska vara ren.

Nej självklart! Om personkemin inte fungerar är det svårt att ta kritik. Även jag har ridit för henne (då jag hade ungponny som knappt tränat dressyr, och ja visst fick jag träna för henne!).
Eftersom det är stor efterfrågan på henne kanske hon helt enkelt vill ha ryttare som tränar för henne som vill och KAN komma en bit i sin ridning på hästen de sitter på. Om man inte vill det ska man väl ändå inte lägga ut onödigt dyra utgifter :confused:...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har ett 15årigt dressyrsto som med tidigare ägare gått upp till medelsvår A med placering, och med tanke på att jag...
Svar
8
· Visningar
2 287
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 304
Senast: Fossing
·
I
Hästmänniskan Det har varit lite si och så med hästlivet sen jag började plugga på högskolan lite medryttarhästar hit och dit, men det går på något...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Totola
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama