SNÖ! Ut och köra med släden!

T

Thuja

Vad är det man ska tänka på, är det något speciellt om man jämför med körning med vagn/ gigg/ sulky? Har en ganska stora damer jag kör med (ett hbl och ett vbl).
:confused:

Lyckliga du! Här har vi bara en cm "snödjup".

Lite att tänka på.

Hästens hovar skvätter upp klumpar med snö (+ ev grus, is mm).
Om du åker i djup snö, så spårar släden kraftigt. Du måste alltså har stooor vändradie.
Om du åker på hårdgjord yta, t ex sammanpressad snö, kan släden glida i sidled om vägen lutar eller du svänger.
Kommer du in på grusat underlag, skriker det kraftigt från medarna.
På tal om medar, kolla dom, skaklar och övrigt så att allt är OK. Det kan bli stora påfrestningar på grejerna.

LIA

tackar bugar :bump: och bockar för så snabbt, bra svar!
själva släden är genomkollad och bör fungera. Jag gör försök 1 nu ikväll. :banana:

*L* igår, när jag tog mitt hbl gick det inte alls bra. Hon är precis inkörd och tyckte att släden lät läskigt bakom. Så vi plockade av skacklarna och gick en promenix med dem i hagen. Det gick ganska bra. Mer träning där alltså!

Men ikväll tog jag mitt vbl (en fd travare) och hon tyckte det var jättekul. Vi vågade oss bara på skritt (jag tog grannen till hjälp, känns bra att vara två när man ska sätta fast skcklarna tyckte jag!) men imorgon blir det nog trav också. Så mysigt!! :love:

Jag återkommer då vi tagit en lite längre runda!

Mitt tips är att försöka undvika sladdar, då slädar oftast är både höga och ranka. Hade en uppdragskörning för ett par år sedan, då vi var ett flertal hästar med risslor. Min kära dam kom sist å klöste på när vi kom ut på landsvägen, med påföljande uppställ. Snacka om att jag bet i tungan, innan vi ridit ut sladden. :angel:
Sen är det en heeelt annan sak att jag sladdat med ungar å en väääldigt låg släde :D
(ju bråkigare man kör desto populärare är det...)

Vad har du för slädar?

Jag har en gammal, gammal låg släde. Modell timmersläde nästan. Fast det är höga säten (2 st) och väldigt fina smidesdetaljer på den. Skacklarna sitter väldigt lågt (fast i främre medparet) och det upplever mitt hbl som lite stressande men som sagts, hon är knappt inkörd heller. Det går mycket lättare med gigg med henne. Kanske eftersom det låter "svoch svoch" av släden på snön? :)

Jag är lite sugen på att sticka ut med mitt nyss inkörda halvblod. Men eftersom han änså länge är så pass ostadig i körningen så känns det lite onödigt att hela tiden prova nya saker innan han hunnit vänja sig vid det gamla.
Men lite sugen är jag :smirk:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Rie
·
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Stereo
·
Utrustning Hej jag hoppas detta ligger under rätt ämne. Det tillhör körning men är ju om utrustningen (vagnen). :) Jag har en rockard jag håller...
Svar
11
· Visningar
767
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama