Sno istallet for vatten

Sv: Sno istallet for vatten

Min häst gör likadant. Jag har försökt att ställa ut i hink men den puttar han omkull och äter snö från en närliggande sten istället. Dricker vatten inne under natten.

Det är inte bra att låta hästarna äta mycket snö..vatten skall finnas tillhands 24 timmar om dygnet.. ger mina hästar ljummet vatten över natten så dricker de mer.. lite vatten kan leda till kolik och uttorkning.. mycket snö kan oxå leda till kolik

Vaddå låta hästarna äta snö?
Mina utegångshästar får friskt vatten påfyllt morgon och kväll. Ingen av dem kastar sig över vattenbaljan, och verkar alltså inte vara särskilt törstiga. Vattennivån sjunker under dagen, dvs de dricker ur baljan.
Men de äter säkert snö också, särskilt när de "dammsuger" efter hösmulor.

Man kan knappast hindra dem från att också äta snö.

Tror självklart inte att man kan avstå från att ge dem vatten bara för att det finns snö ute, men nog kompletterar de vätskeintaget med snön.

kl

Jag har jätteångest varje dag innan jag kommer upp till stallet och kan vattna mina hästar. Har ingen möjlighet att komma m vatten på morgonen och jag vet att boxvattnet fryser framåt småtimmarna.
Så tyvärr får dom gå ett par timmar utan vatten på dagen, men tack o lov,hittills,har jag aldrig haft en kolikhäst.
Sen så är dom inte jätteglupska på vattnet så jag misstänker att dom slickar på is och äter snö under dagen.

KL
Mina hästar har alltid vatten i hagen sommar som vinter. Men på vintern går det inte åt alls mycket. Vissa dagar har de knappt druckit någonting. Har sett att de äter av snön och leker med den. Kör ned huvudet och uppigen så att snön flyger.
De har ju även vatten inne på natten men de dricker inte så mycket som på sommaren.
Nu är ju mina inte några hästar som rids dagligen utan mest skogsmullar. Kanske också påverkar.

Liknande trådar

Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 659
Senast: Spunkgrodan
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
L
Dressyr Hejsan, jag har en fullblods korsning som kom till mig for ett ar sen for att hon var farlig och hade forosakat en hel del olyckor...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka