Sno istallet for vatten

P

prallan

Kan en hast ma bra utan vatten, genom att ata sno? Kan de tillgodose sitt vatskebehov med snon? :confused:
Kunde inte soka om det redan fanns en trad om detta,da jag inte har de svenska vokalerna ;)

Sv: Sno istallet for vatten

Det sägs att snö inte är tillräckligt, det tar för lång tid att få i sig tillräckligt mycket. Men jag har funderat över vilda hästar som kanske inte har tillgång till rinnande vatten - de måste ju klara sig på snö, eller hur?

Immer

Immer skrev:
Men jag har funderat över vilda hästar som kanske inte har tillgång till rinnande vatten - de måste ju klara sig på snö, eller hur?

Fast jag tycker att det är skillnad på att klara sig vs att tillgodose sitt vätskebehov.

Prova själv när du får tillfälle att smälta snö så att du får 1 L vatten nångång:idea:
Jag kan nästan lova dig att du behöver mycket snö och mycket tid...

Min fd foderhäst stod ett tag i ett stall utan vatten i hagen vintertid och fri tillgång inne, hon har aldrig haft så mycket kolik som den vintern:crazy: Aldrig före det och inte en enda gång sedan vi flyttat ifrån det stallet...

Våra hästar har blivit utan vatten ett par gånger av misstag, och de har alltid varit lika griniga och visat stressbeteenden när vi kommer för att fylla på. Sedan dricker de som om de aldrig sett vatten förr.
Detta trots att det är massor av snö ute.

Ser vi till att tunnan alltid är fylld så är det inga problem, lugna glada och harmoniska hästar.

Samma sak som om de fått stå utan mat för länge. De blir griniga, stressade och på något sätt blockerade.
Svårt att sätta fingret på för det är ganska diffusa beteenden om man inte tänker efter ordentligt, men de mår inte bra, DET syns tydligt.
Av den anledningen har vi lagt ut halm i hagen, vips så är hästarna lugna igen.

jag anser att man inte ska förutsätta att hästen klarar sig på snö, men när det är såhär kallt och hästen har fri tillgång till vatten i stallet så tror jag hästen klarar sig över dagarna.
har man möjlighet så kan man ju vattna hästen ett par ggr om dagen under hagvistelsen.

Vet folk som har sina hästar ute om dagarna utan vatten "eftersom de äter snö så behöver de inget vatten" men det är aldrig nåt jag kommer göra...
Har vattnat några av dessa hästar några gånger när det är snö ute och de dricker ganska mycket, vilket borde betyda att de inte alls vill äta snö för att de är törstiga..De vill ha vatten!

Jag fyller alltid på vatten på morgonen i samband med utsläpp, och om jag har möjlighet under dagen.
Men jag har noterat att vår ene häst gärna står och äter snö trots att det finns friskt vatten i vattenkaret.;)

Immer

Jag menar bara att jag inte för en sekund tror att snö är utbytbart mot vatten..

Snö är absolut inget alternativ till vatten. Hästen kan inte tillgodogöra sig smält snö på samma sätt som vatten. Det tar alldeles för mkt energi att smälta snö för att få vatten. Dessutom är det inte speciellt hygieniskt med snö heller. Självklart ska hästarna alltid ha tillgång till vatten även vid utevistelse. Ta kontakt med kommunens djurskyddsinspektör om du vet om hästar som får livnära sig på snö- stackars djur.

Magnum skrev:
Jag menar bara att jag inte för en sekund tror att snö är utbytbart mot vatten..

Fast vildhästarna klarar sig ju på snö? (Kanske) Själv skulle jag inte vilja chansa och låta mina vara utan vatten.

Immer

tack alla :bow: , jag vet inga hastar som bara far sno, det var bara en fundering som jag inte kunde hitta info om

Immer skrev:
Fast vildhästarna klarar sig ju på snö? (Kanske) Själv skulle jag inte vilja chansa och låta mina vara utan vatten.

Immer

Vilka vildhästar är det du pratar om:confused:

Sen som nån skrev, det är skillnad på att överleva och få behoven tillgodosedda. Samt att "vildhästar" inte rids och gör sig av med vätska samt säkert en mängd andra orsaker som har med vad de ätar att göra.

Det är inte bra att låta hästarna äta mycket snö..vatten skall finnas tillhands 24 timmar om dygnet.. ger mina hästar ljummet vatten över natten så dricker de mer.. lite vatten kan leda till kolik och uttorkning.. mycket snö kan oxå leda till kolik

Min häst fick kolik för någr veckor sen pga. att vattnet frusit (extrem kyla det dygnet tydligen). och det var massor med snö, men han äter inte det. har aldrig sett att de äter snö faktiskt.

Jag tror inte alls på att snö ersätter vatten, jag har läst nånstans att 10 liter snö ger 1 liter vatten. Så för att få en 17 liters hink med vatten får man smälta 170 liter snö!!! Man kan ju bara tänka sig vilken tid det tar att knapra i sig så mycket snö och vart får höet plats sen, när magen är full med snö?

Snön hinner nog smälta och bli till vatten innan den når magen :D

Immer

Immer skrev:

Immer

Kanske ja...
sen är det ju skillnad på tamhästar och vildhästar i många avseenden.

Men jag gör som du och chansar inte.

Min häst får vatten i hagen och boxen, dygnet runt. Skulle det vara nån hästägare som har häst i samma hage nån gång och inte ser vatten som en nödvändighet så får de antingen tänka om eller flytta till annan hage, för där ska finnas vatten. Punkt.

Tycker vatten är lika viktigt vintertid som sommartid..

Håller med om att dom ska ha vatten i hagen, men har noterat att min häst äter snö samtidigt som han äter hö i hagen... Fast det finns vatten! Det verkar som han tycker att det är gott att blanda snö och hö:crazy:
Och när det är mycket snö i hagen märker jag att det går åt mycke mindre vatten än när det är barmark...
Så till en viss del ersätter dom nog vatten med snö.

Medryttar hästen äter snö. Det finns vatten i hagen men det är sällan han dricker. Jag ser ju inte om han dricker på vardagarna men dom helger jag har han dricker han inte så mkt, ca 2 ggr på en dag. Och sedan käkar han snö..

Liknande trådar

Hundhälsa Nagra av er har kanske minns oss - jag och min laskiga rottweilervalp :P Tack vare alla goda rad pa buke sa blev det tilltankta...
Svar
19
· Visningar
2 680
Senast: vallhund
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 659
Senast: Spunkgrodan
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 764
L
Dressyr Hejsan, jag har en fullblods korsning som kom till mig for ett ar sen for att hon var farlig och hade forosakat en hel del olyckor...
Svar
8
· Visningar
1 234
Senast: lovelylace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka