Snett bett

lizzie

Trådstartare
Jag har en 6 veckors kattunge som jag upptäckt har snett bett. I normala fallet så är ju hörntänderna ÖU UÖ (Ö=överkäke, U=Underkäke), men denna unge har ÖU ÖU, vilket gör att en hörntanden går upp i tandköttet.

Någon som sett något liknande? Han verkar kunna äta osv utan problem, men hur kommer detta påverka honom när de ordinarie tänderna kommer? Kan en katt leva med snett bett eller är det humanast att ta bort honom?

/Lizzie

Sv: Snett bett

Det är bara en veterinär som kan bedöma hur gravt bettfelet är, men visst kan en katt leva ett bra liv trots bettfel. I värsta fall kan man dra besvärande tänder.

Känner faktiskt inte till någon som varit tvungen att avliva en katt pga. bettfel.

Det är bara en veterinär som kan bedöma hur gravt bettfelet är, men visst kan en katt leva ett bra liv trots bettfel. I värsta fall kan man dra besvärande tänder.

Känner faktiskt inte till någon som varit tvungen att avliva en katt pga. bettfel.

Tack för ditt svar. Tror man får dra ut en hörntand i framtiden. Har aldrig sett något liknande, och visst är det så att det bara är en vet. som bedöma allvaret i det hela. Är mest nyfiken om det är någon som sett detta tidigare.

/Lizzie

Hade inte en katt med snett bett, men dock en med rejält överbett vilket gjorde att nedre hörntänderna gick upp i gommen litegrann. Han lever fortfarande och mår kanonbra :) Han blev tjock och fin och hade inga problem med att tugga nån slags mat. Inte riktigt samma sak, men liknande iaf, så men han mådde kanon ändå :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 841
Senast: lewellyn
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 334
Senast: kem
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 970
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits